Sv: Magnesium-kalium-calcium-natrium
Åh hjälp!
Har jag förstått det rätt? Om man ökar intaget av kalium behövs också en ökning av magnesium? Och om man ökar dessa två (vilka reglerar upptaget av calcium) ökar upptaget av calcium? Ett högre intag av natrium minskar upptaget av kalium vilket således leder till brist av både mg, kalium o ca?
Virrpannan spekulerar... Någon som är kunnig på detta område får gärna reda ut detta åt mig
Då ska vi se om jag kan reda ut det.
Att en ökning av kalium kräver en ökning av magnesium har jag inte hört, inte heller att kalium och magnesium skulle reglera upptaget av kalcium, inte heller att högre intag av natrium skulle minska upptaget av kalium. Källa till detta?
Kalcium tas upp i början av tunntarmen.
Magnesium tas upp i tunntarmen men främst i slutet av tunntarmen. Det finns dock studier som tyder på att den skulle kunna konkurrera med kalcium om upptaget och att höga halter magnesium skulle kunna hämma kalciumupptaget. Man rekommenderar en Ca:Mg kvot på 1,5:1 till 2:1.
Kalium tas upp bra i både tunntarmen och tjocktarmen och den konkurrerar inte om upptaget med andra elektrolyter och mineraler.
Natrium tas också upp bra i både tunntarmen och tjocktarmen, främst genom att den absorberas tillsammans med vatten.
Nivåerna av kalium och natrium i hästen regleras hårt av hormoner och överskott utsöndras lätt i njurarna. Hästens foder innehåller höga nivåer av kalium men väldigt lite natrium. Det är sällan brist på kalium om inte hästen svettas väldigt mycket men det är alltid brist på natrium, det måste man alltid tillsätta. Kroppen prioriterar att hålla natriumnivåerna inom normala intervaller så vid natriumbrist kommer kroppen att öka återupptaget av natrium från njurarna vilket leder till att utsöndringen av kalium ökar. Hästen förlorar alltså kalium med urinen. Hästen kan alltså visa symtom på kaliumbrist men att tillsätta endast kalium hjälper inte. Det är egentligen natrium hästen behöver och genom att tillsätta det så kommer även utsöndringen av kalium att minska och kaliumnivåerna återgå till normala.
Nu blev det lite långt och rörigt men kort sagt:
Se till att du har rätt kvot mellan Ca:Mg
Tillsätt minst underhållsbehovet av natrium (dvs natriumklorid, vanligt salt alltså) i hästens mat varje dag, räkna inte med att den lyckas slicka i sig tillräckligt från en saltsten. Överskott utsöndras lätt så länge hästen har tillgång till friskt vatten.
Om din häst svettas mycket kan du behöva tillsätta även kalium, men underhållsbehovet täcks med råge av hästens vanliga foder.
Hoppas att det hjälpte och har jag rört till någonting så får nån gärna rätta mig.
/Arwen