magkatarr på katt

N

nilla_82

Har skrivit förut om min ena hankatt som kräks mycket senaste veckan har han kräkts ungefär 3 ggr om dagen, vissa gånger har maten kommit upp och andra gånger bara vätska.
Han har varit pigg och glad ändå men haft mani på att slicka på saker och tugga i sig päls som legat på golvet när han och kompisen busat lite vilt.
Jag har provat massor med olika foder både vanligt foder köpt i affären och foder från vet, där vi varit X-antal gånger för detta. Var senast till vetrinären i onsdags och ultraljudade hans mage men där såg allt bra ut, vet tror att han kan ha magkatarr och han har fått medicin (vetrimoxin och zantac) för detta, han har ätit det sen igår och jag tycker att han verkar hängig och seg nu.
Någon som gett dessa mediciner och vet om detta är en vanlig biverkning.
Har inte fått tag på vet idag men ska försöka nå honom under helgen.

Sv: magkatarr på katt

Vetrimoxin är ett antibiotika,det brukar inte ge trötthet. Zantac är ett humanläkemedel som används vid magkatarr och är en syrahämmare.
I humanfass står detta om biverkningar:
Vanliga: huvudvärk, yrsel, trötthet, diarré, hudutslag.
Ingen aning om hur det funkar hos katt, dock..

Ja jag läste det "pappret" som var bifogat med Zantacen och där stod det så men jag visste inte om man kunde överföra det till katt heller. Hon på apoteket var förvånad över att det var utskrivet till katt eftersom det är för människor egentligen.
Men min pojke är mycket piggare idag och han var upp och busade i natt:) så han kanske bara behövde vänja sig lite.
Tack så mycket för dina svar ändå.

Borde ju inte va så konstigt om han blir hängig. hur har det gått?? Hjälpte pillrena??

Min katt hade också magkatarr men då fick hon Losec och det fungerade bra. Skönt att man inte behövde recept för den styrkan, kunde jag köpa mer när det kom igen. hon hade en dum ovana att stressa upp seh och hetsäta. Detta som gjorde att hon fick magkattar troligtvis.

Borde ju inte va så konstigt om han blir hängig. hur har det gått?? Hjälpte pillrena??

Min katt hade också magkatarr men då fick hon Losec och det fungerade bra. Skönt att man inte behövde recept för den styrkan, kunde jag köpa mer när det kom igen. hon hade en dum ovana att stressa upp seh och hetsäta. Detta som gjorde att hon fick magkattar troligtvis.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 066
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama