Magert tugg som räcker länge?

Lona

Trådstartare
Vet inte om det hör hemma under hundhälsa men det är ju bra för hunden så...

Jag behöver tips på bra hundtugg; Nu när jag bara har en hund och hon dessutom tål allt så ökade utbudet betydligt.
Det har hänt så otroligt mycket på "tuggmarknaden" så jag är lite lost.

Jag är ute efter någon form av tugg till min labbe så det skall funka även på en glupsk hund som gärna bitar av stora bitar och sväljer hela, räcker länge, är hyfsat magert, säkert att äta (märgben och hudknutar går alltså bort), är bra för tänderna och helst inte kostar skjortan.

Jag har väldigt begränsat med frysutrymme så gärna något som inte behöver förvaras i frys!

Jag behöver tips på bra hundtugg; Nu när jag bara har en hund och hon dessutom tål allt så ökade utbudet betydligt.

Jag är ute efter någon form av tugg till min labbe så det skall funka även på en glupsk hund som gärna bitar av stora bitar och sväljer hela, räcker länge, är hyfsat magert, säkert att äta (märgben och hudknutar går alltså bort), är bra för tänderna och helst inte kostar skjortan.

Jag har väldigt begränsat med frysutrymme så gärna något som inte behöver förvaras i frys!

Horn från tuggmästaren. olika djurs horn är olika hårda.

Tjurmuskel eller tugghorn kanske? Det förstnämnda räcker inte länge i det här huset för all del, men han fick dela med sig till en överlycklig gråhund i somras och hon har nog fortfarande inte ätit upp sin. :p

Horn är Monster inte särskilt intresserad av, men det gör ju istället att det räcker länge. :D

Hur länge ska det räcka? Jag köpte hundtugg av älghud idag.

Det var platta bitar och inte ens Bentley, som är rejält glupsk, kunde göra slut på sitt förrän det var ordentligt tuggat. Han höll på med det långt över en timme och det hade jag verkligen inte förväntat mig. Får han t ex en tjurmuskel eller grisknorr är den borta på max två minuter.

Gott verkar det ha varit också, Rover brukar vara skeptisk till hudtugg men den här gillade han.

Tack för era tips!
Jag testade horn tidigare och det var faktiskt ingen direkt hit hos någon av dem förutom ur ren konkurrenssynpunkt (av sex labradorer!!) men hon kanske gillar någon annan typ av horn bättre...
De hon fick var inte "uppskurna", det kanske är godare :) .

Med att det skall hålla "länge" menar jag inte att det behöver hålla i evighet men det är rätt trist när det är upptuggat och svalt på fem minuter, jag vill att hon skall kunna ligga och tugga i alla fall 1/2 timme, gärna längre.

Det funkar inte med benknotor från något större djur? Eller bäcken från typ nöt eller älg? Det är enda benen som mina gnager på en längre stund... Förutom pressade råhudsben format till ringar då.

Tack för era tips!
Jag testade horn tidigare och det var faktiskt ingen direkt hit hos någon av dem förutom ur ren konkurrenssynpunkt (av sex labradorer!!) men hon kanske gillar någon annan typ av horn bättre...
De hon fick var inte "uppskurna", det kanske är godare :) .

Med att det skall hålla "länge" menar jag inte att det behöver hålla i evighet men det är rätt trist när det är upptuggat och svalt på fem minuter, jag vill att hon skall kunna ligga och tugga i alla fall 1/2 timme, gärna längre.
Jag har inte testat horn som inte är delade, men jag ser ju att mina bara är intresserade av märgen, inte av hornet i sig. Och det tar många timmar att få ur märgen!

Stora leder från nöt/älg. Tex knän, hasleder, höftkulor osv. Omöjligt att svälja hela, relativt magra och bra tandmotion med brosk.

Jag kör tugghorn med mina, brukar inte köpa de delade eftersom de inte räcker lika länge som de icke-delade :p
Dovhorn är det som gått hem bäst här, brukar kleta på lite mjukost i början så att de börjar tugga på det - sedan kommer de in till märgen och då är de igång :D

En relaterad fråga, hur är det med märgben egentligen, är det okej? Typ sådana vanliga nötmärgben som man kan köpa hos de flesta djuraffärer. Jag brukar ge min hund det men hörde hört på vissa håll att de är för hårda och kan skada tänderna, någon som vet mer?

En relaterad fråga, hur är det med märgben egentligen, är det okej? Typ sådana vanliga nötmärgben som man kan köpa hos de flesta djuraffärer. Jag brukar ge min hund det men hörde hört på vissa håll att de är för hårda och kan skada tänderna, någon som vet mer?
Ja, de är för hårda för tänderna - men det beror ju också på hur hunden äter på dem.
Ligger den bara och gnager stillsamt så kanske det funkar men jag skulle inte våga chansa (trots att mina hundar ätit märgben i 20 år utan incidenter men har allt för många vänner som råkat ut för knäckta tänder på sina hundar efter märgben.)

Ja, de är för hårda för tänderna - men det beror ju också på hur hunden äter på dem.
Ligger den bara och gnager stillsamt så kanske det funkar men jag skulle inte våga chansa (trots att mina hundar ätit märgben i 20 år utan incidenter men har allt för många vänner som råkat ut för knäckta tänder på sina hundar efter märgben.)

Hm, då blir det inga mer märgben :crazy:

Stora leder från nöt/älg. Tex knän, hasleder, höftkulor osv. Omöjligt att svälja hela, relativt magra och bra tandmotion med brosk.

Är det mjukare än märgben så de inte skadar tänderna? Var får man tag i det (om man inte är slaktare)?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag provar här för att se om någon har tips på tuggben till hund som räcker länge. Jag har upptäckt att min hund, en labbe, är en...
Svar
4
· Visningar
2 750
Senast: lulski
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 551
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar