Magert sto

Ela

Trådstartare
Jag har ett sto som gått med föl vid sidan i år (hon är inte ombetäckt) hon har vart väldigt svår att hålla i vikt och tappat mycket under tiden fölungen diat. Nu är fölungen avvand men jag tycker det tar ovanligt lång tid för henne att gå upp i vikt. Stoet är ett arabsto. Hon har inte mask och tänderna är ok. Hon är ok över magen, revbenen syns inte men känns, däremot är hon tunn över ryggen och baken. Hon rids inte och det saknas självklart muskler på henne. Idag står hon på fri tillgång till ensilage med en ts på 60 % och höet har en kvot på 6,9 jag har räknat ut att hon petar i sig mellan 25-30 kg per dygn så hon äter ju bra med grovfoder. Hon får även lucern hack och jag brukar fylla krubban morgon och kväll men oftast är det en hel del kvar. Jag har även provat med kraft grovv och det år hon inte.... Har även provat med soga och protein + men det blev lite för mycket för magen på henne....

Några tips på hur jag kan få upp henne mer i vikt??
Jag brukar inte ha smala hästar och tycker det tar lång tid men det kanske brukar ta lite tid att få tillbaka hullet??
 
Sv: Magert sto

Om inte du har möjligheten kan du ge ditt sto lusern. Kvarnbyfoders lusernpellets med hög protein på 150 gr i smrp. Jag ger mitt digivande sto kvarnbyfoders lusernpellets. Hon fullkomligt älskar detta.
Och detta lusernet funkar bättre på henne.
 
Sv: Magert sto

På din beskrivning hörs det ju helt klart som hon får för lite protein i sitt foder. Att kvoten är 6,9 säger ju inget hur mycket protein som finns i grovfodret. Att hon sedan sätter i sig så stora mängder utan att gå upp i vikt talar för att det är för lågt proteininnehåller för hennes behov i det.

Sedan har du ju hunnit prova väldigt mycket olika saker, så frågan är hur länge har hon varit utan fölet och hur länge har hon fått de olika alternativen?
Det tar lång tid att få upphullet på en häst igen. Lite beroende på hur tunn/mager hon varit kan det ta upp mot ett år att få hästen i perfekt skick igen.
 
Sv: Magert sto

Jag har provat med pelletrerad (uppblöt) lucern men den gillade hon inte alls...
Då är det lättare med hackat strå även om det är ensilaget som hon gillar bäst.
 
Sv: Magert sto

Jo havre äter hon men protein innehållet i havre är inte högt och eftersom det är proteinet jag tror hon behöver så hjälper ju inte havren nåt nämnvärt. I så fall får jag ge väldigt stora mängder och då får hon alldeles för mycket energi i förhållande till protein.....
 
Sv: Magert sto

Jag har flera i bekantskapskretsen som just detta år har problem med att få upp sina avelsston i vikt igen. detta på ston som haft föl tidigare och inte ahft samma bekymmer.
Funderar en del på vad det kan ha för anledning?...:confused:

Annars är det som andra skrivit, protein som ska till.
Luzern är universalmedlet hemma hos oss vid liknande bekymmer.
 
Sv: Magert sto

Aktivera musklerna som måste sättas! Det skulle iaf jag göra. Du behöver inte hårdtr'na hästen, men ut och gå över stock och sten så kroppen kommer igång, då brukar det börja hända lite saker med utseendet också. Motion ska inte underskattas tycker jag.

Då äter hon nog mer av lucernet också när matlusten ökar. Oftast om man bara fodrar upp utan nån motion så är det i första hand fett som sätt, och det lägger sig inte lika gärna på överlinjen.
 
Sv: Magert sto

Det finns faktiskt ingen anledning att börja motionera en häst som ligger back på muskulatur, det kan nog snarare skada musklerna.
OM man ger tillräckligt mycket proteiner så får man tillbaka muskelvolymen och först då ska man nog börja träna hästen för att bygga upp styrkan i musklerna.

(i övrigt inser jag vilken tur jag har som hittat ett så bra hösilage, som till och med fullblodsstoet har hållit sig hyfsad på under digivningen - utan andra tillskott :love: )
 
Sv: Magert sto

Men jag uppfattar det inte direkt som att hästen är utmärglad, utan snarare att det inte händer något med kroppen trots att intaget är högt.

Du verkar ha mycket erfarenhet i ämnet, blir det inte bara en väldigt "blöt" häst om man göder en häst som bara står? Självklart ska hästen upp i vikt oavsett, men enligt min erfarenhet iaf så lägger de på sig betydligt bättre i de muskelgrupper som aktiveras. Inte någon nedbrytande hårdträning förstås, men att musklerna är i bruk så kroppen har någon orsak att "uppdatera dem":angel: om ni förstår vad jag menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Magert sto

Jo de är protein hon behöver och det är ju framförallt det jag försökt att få i henne mer av men det fungerar ju inte så jättebra, eftersom hon väljer ensilaget framför kraftfodret.

Nu har jag inte värdena på ensilaget här men protein innehållet i ensilaget var mindre än föregående år men inte jättelågt.... tror det va 59 g/kg (torrsubstans) så men kunde ju önska att de låg högre.

Hennes fölunge flyttade förra veckan och hade då varit avvand helt i två tre veckor.

Fodren som jag provat har jag gett till och från under hela digivningstiden eftersom jag vetat att hon behövt extra protein.

Men det kan säkert vara så att jag behöver ge henne lite mer tid, de va ju inte så länge sen som fölungen flyttade ifrån henne.
 
Sv: Magert sto

För några år sedan fick jag hem ett fullblodssto till mig direkt efter att fölet var avvant. Hon såg ut som ett spjälstaket. Att hon sedan var vanvårdad även på andra sätt, full av löss, gör inte saken bättre. Men henne fick jag inte att set ut som en häst igen förrän strax innan midsommar då han haft någon månad på bete + foder. Så det kan ta tid att få upp hullet igen. Att sedan din häst inte vill äta fodret gör ju inte saken bättre. Du kanske ska dra ner lite på grovfodret och se om hon blir "hungrigare" på annat foder då när inte magen är full.
 
Sv: Magert sto

Jag har ett liknande problem...

Det stoet (qh) var tunn sista tiden iav digivningen men tappade väldigt mycket precis när fölet togs bort (ett par veckor sedan) Såg förskräcklig ut, insjunken och dan.

Hon har gått som avelssto hela livet (7 år) och i princip alltid varit dräktig och/eller digivande. I år är första året hon ej är ombetäckt, och ska igång och ridas. Hon kom till Sverige förra året och fick då en månads inridning cirka, och har således inga gamla ridmuskler att plocka fram what so ever....

Hon får fri tillgång på ett mkt bra hö med goda värden. Utöver det försöker jag fodra på henne lucern men hon är inte intresserad av mer än ca något kilo max.... :crazy:
Hon får även kraftfoder givetvis, och det äter hon gärna men jag vill ju helrle få i henne mer lucern än kraftfoder känns det som.

Enligt foderstatsprogrammen får hon mer än tillräckligt men jag antar att hon inte är i närheten av en tabellhäst... Eller kan de vara hormoner som spökar eftersom hon inte är van vid att gå tom och utan föl vid sidan?

Vad gör man liksom? Inte heller van vid tunna hästar, eller hästar som inte hämtar sig när man börjar ge dom bra foder/foderstat....
 
Sv: Magert sto

Jag har provat med pelletrerad (uppblöt) lucern men den gillade hon inte alls...
Då är det lättare med hackat strå även om det är ensilaget som hon gillar bäst.

Menade du kvarnbyfoders eller någon annan sorts lusernpellets?
Min märr ratade kraffts lusernpellets, men gillar kvarnbyfoders bättre. Melassfritt.
 
Sv: Magert sto

Lucernpellets är snabbaste sättet som många har sagt redan. Jag tycker det är lättare att få dem att äta det om man blandar med något, t ex betfor och kli. Kli är också bra för att få upp hullet, men det innehåller rätt mycket fosfor, så man får kolla att det inte blir för mycket fosfor, men det brukar funka bra om man inte ger en massa kraftfoder(spannmål). Men det är nog även som sagts så att du får ge dig till tåls. Jag hade ett liknande problem, gav ungefär lika delar lucern, betfor och kli som jag blötte och blandade och då åt hon, däremot ville hon inte ha ren lucern.
 
Sv: Magert sto

Mitt kinkiga och svårfödda arabsto fungerar allra bäst med Krafft Pluss Grön. Detta foder gör Underverk!
Hon ratar lusern, och är kinkig med Vad hon stoppar i sig, men bättre än på det här fodret har hon inte mått.
 
Sv: Magert sto

Nu har jag inga större kunskaper om digivande hästar eller avelsston generellt. Min första tanke är - hur gammal är hästen? Även om tänderna verkar ok så kan hon ha svårt att tillgodogöra sig grovfodret och behöver ett foder med högre tunntarmssmältbarhet. Även om grovfodret verkar bra proteinmässigt sett, så är det ofta svårt för äldre hästar att tillgodogöra sig proteinet. Men som sagt, jag vet inte hur gammal hästen är.

För min svårfödda häst så gjorde lusernpellts i kombination med olja, linfrökaka och betfor underverk. Men det krävdes MYCKET mat. Han fick förutom runt 20 kg grovfoder, även 2 kg lusernpellets, 0,5 l olja, 1 kg betfor och 1 kg linfrökaka. Fick även ett kg Hippo Alfa i början tills han lagt på sig ordentligt. Han stod på en kvot på ca 8. Såg dock att din häst inte gillade pellets, men varför inte testa linfrökaka (energi- och proteinrikt), olja och betfor. Sen är det även bra om hästen motioneras. Inte tränas, men även en smal häst mår bra av att få röra på sig. Inte sagt att det funkar på din häst, men kanske värt att testa. Kom ihåg att det tar TID. Skillnaden kanske inte börjar synas förrän först efter en månad.
 
Sv: Magert sto

Va! Hon som alltid försöker norpa Noohrs lusern! :rofl: Jag brukar sticka åt henne lite eftersom hon så gärna vill ha :o
 
Sv: Magert sto

Mitt PRE-sto med föl fött i januari vid sidan tunnade ur ordenligt i somras. Testade några olika varianter, men det som till sist hjälpte var när hon (förutom fri tillgång till hö) fick 3 kg Hippo Grow Alfa (smrp 130) och 0.5 kg Hippo Lin Cubes om dagen, samt en stor hink med fylld med lucernhack + 0.5 dl linfröolja i boxen varje natt.
 
Sv: Magert sto

Va! Hon som alltid försöker norpa Noohrs lusern! :rofl: Jag brukar sticka åt henne lite eftersom hon så gärna vill ha :o

Skrället vill gärna ha, så länge hon inte måste stoppa i sig mängder med lusern, då börjar hon hiva ut det ur hink och krubba :mad:. Det enda som funkar är Kompakt proteinkälla á la Krafft Pluss Grön (smrp 200) eller Protein (smrp 330).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 421
Senast: vallhund
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 843
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp