K

kantarell

Vad tycker ni jag ska ge mitt fullblodssto för att få upp hennes hull mer?! Hon är lite för mager för att vara dräktig i 6:e veckan! Hon går på bete på min gård. (Rätt magert bete.) Och hon får fri tillgång på hö. Ger även lite lucern och havrekross. Vad kan man ge för att uppnå bästa resultat?!!
 
Krafft Groov, Breed eller något liknande, ex. Hippo Breed. Korn kan man ju också ge. Betfor är bra för att de ska ta upp grovfodret bättre. Du borde räkna ut en foderstat åt henne, för sedan när hon blir längre kommen i sin dräktighet är det otroligt viktig att hon får bra foder.
 
Betfor och Vetekli brukar vara super när man vill ha upp dem i vikt. De har båda fördelar, Betfor gör även att hon får i sig mkt vätska och Vetekli håller igång magen plus att det innehåller ganska mkt proteiner.
 
Att hon är i 6:e veckan spelar ingen roll om hon är mager. Hon ska ju gå i 11 månader. :) Det är viktigt att hon får mycket mat och ökning av maten några månader innan fölning och efter. Men tycker du att hon är mager ändå nu så ge henne: ca 20-25 dl korn, 10 dl lusern pellets (som du blandar ut med vatten några timmar innan du ger), 3 dl betfor, 5 dl soja, 4-5 dl havre, 4 dl groov. Hälften på morgonen och resten på kvällen.
Allt detta och lite till gav jag mitt halvblod/fullblod hela våren för att han var för tunn. Och nu har han blivit jättefin. Nu får han bara hälften om dagen för han går på kraftigt bete som är gödslat. Prova så får du se. Men tänk på att det är vad som passade min häst. Jag har ju inte sett din häst så jag vet ju inte hur han ser ut och hur han är i temprament. Lycka till! :D
 
Hur mycket är lite luzern? På mitt fullblodssto fungerar inget bättre än hög grovfodergiva + luzernpellets (blötlagda) + betfor. I slutet av dräktigheten + digivningen fick hon breed också. Jag har gett upp till 3 l luzern om dagen, mer får jag inte lilla fröken att äta... :)
 
Vad har du för värden på grovfodret?

Hur mycket äter hon på fri tillgång?

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp