Mager kanin. Tips?

NaTTa

Trådstartare
Ja, min kanin är mager!
Hon får pellets nu( har fritillgång till det inne i buren) Gav henne "vanligt" foder innan.
Gräs och fröstänger finns också alltid
Men ute får hon inge pellets.

Vad kan man ge henne för att hon ska gå upp lite?

Sv: Mager kanin. Tips?

Knäckebröd ska visst vara rätt så fett. Solrosfrön också.

Jordnötter (alltså osaltade förstås) borde de ju också kunna äta? Finns på lösvikt i en del zoo-affärer.

Allt nytt ska ju ges med måtta först förstås.

Senast ändrad:

Har du kollat hennes tänder???
Är tänderna inte ok så kan hon inte dela maten så tarmen kan ta upp näringen ordentligt.
Ge henne fri tillgång till hö....
Är hon inne på natten och ute på dagen???
Hur gammal är hon???

Solrosfrön, pumpafrön, jordnötter, soja, ärter är alla "feta" fröer man kan ge till en kanin. Soja innehåller också mycket protein.

Som sagt har du kollat tänderna? (kindtänderna kan du inte kolla själv tror jag, men hur mycket hö äter den?)

lite innehåll:
havre: 13% protein 7-8% fett (vanligt i pellets, de brukar ligga runt detta näringsmässigt)
solrosfrö 24 resp 47
Hampfrö 12-19 resp 40
Pupmpakärnor, gurkfrön 29 resp 48
Jordnötter 28 resp 48
Hasselnötter 13 resp 62
Safflor 14 resp 28

Senast ändrad:

Har du kollat hennes tänder???
Är tänderna inte ok så kan hon inte dela maten så tarmen kan ta upp näringen ordentligt.Tänderna är fina. Hon äter mat och avföringen är som den alltid har varit.
Ge henne fri tillgång till hö....Det har hon. Nu alltid gräs
Är hon inne på natten och ute på dagen???Ja, när vädret är ok.
Hur gammal är hon???5

Hon är inte helt undernärd...Men lite mera på buken skulle inte skada.

Har du ansträngt dig för att fodra upp henne???
Tycker du ska konsultera en vet. för säkerhetens skull.

Jag skulle inte göda upp henne på feta saker.
Det är som att äta godis för att gå upp i vikt,
knappast nyttigt. Framförallt kaniner kan vara
luriga då den kan kännas normala i hullet, men
vara groteskt feta inuti kroppen.
Hellre en slank kanin än en kraftig.

Jag har också en kanin. Han är en fransk vädur på två år. Han är också väldigt mager. Jag fick honom förra veckan av min kusin som bara haft honom i ca. 1 månad utan att ha fått upp honom i vikt. Har ökat hans foderstat lite, men inte mycket. Förut fick han: 1½ dl pellets, fri tillgång till hö, & sjlvklart vatten. Nu får han: Frå tillgång till hö & vatten, 2½ dl pellets, grönsaker och gräs, och en motion runda på gräsmattan i sele :P
Han är så mager att man känner ryggraden och alla dess kotor när man försiktig stryker med handen över ryggen på han. Tycker så synd om han, ska försöka ge han liite solrosfrön(fåglarna gillar dem ändå inte). Får se sen hur det blir :P Lite orolig för honom..
Ska jag öka på foder staten ytterligare?

Kom ihåg att på en kanin kan man känna ryggraden på utan att den är mager!
De har inga ryggmuskler o dyl. som exempelvis hästar! Revbenen går också att känna, men givetvis ska det finnas en liten mage att känna på också! En (frisk) kanin i fångenskap blir sällan mager då den ofta har fri tillgång på mat och dessutom får för lite motion!

Ett besök hos vet. för kontroll av tänder och hull skulle nog vara passande.

vi var hos vet för ett tag sen för att fixa hennes tänder( hon ramla och tänderna blev snea:crazy:)

Men jag ska köpa solrosfrön och prova med det;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama