mager häst!

E

ElinH

En inhyrd häst i mitt stall är rent ut sagt mager, han äter hur mycket som helst men går inte upp i vikt, går nu på bete dygnet runt + 20 kg hö och massa kraftfoder.
avmaskad osv.
Vad ska man göra?? nu är inte det här min häst men det rör ju mig i hösta grad då den står uppstallad hos mig.
Den måste gå upp i vikt, men hur??

Sv: mager häst!

Är träckprov taget?
Är tänder kollade?

Om detta är gjort och allt står rätt till så skulle jag ta blodprov för att få reda på vad som är fel.
Vad är det för ras?
Äter den verkligen 20 kg hö medans den går på bete? Låter väldigt mycket och inte många hästar som får i sig det även utan bete mitt i vintern.
Hur mycket kraftfoder får den? Alla tycker att "massa" kraftfoder är olika mycket.

20 kg hö borde ju vara rikligt för de flesta, iallafall om det är ett vettigt hö. Är det analyserat? Vad innebär "en massa kraftfoder"? Hur länge har han stått i samma stall/varit mager? Vandrar den? Äter den verkligen 20 kg hö OCH bete? Går den själv?

Det KAN ju vara något som veterinären bör kolla på om den inte tar sig med bra mat.

ja det är gjort.

ska tipsa henne om blodprov för det måste vara något fel

Det är ett halvblod och ja han äter 16-20 kilo hö om dagen även då han går på bete, då jag tycker betet blivit tunnare nu.
han äter inte alltid upp allt hö men oftast.
I vintras åt han hösilage då såg han faktiskt bättre ut, åt då också 20 kilo om dagen.
Höet han äter nu är ju inte lika näringsrikt men med tanke på att han betar samtidigt borde han ju gå upp.

Han äter en "skopa" korn, vet inte exakt hur mycket det är viktmässigt, lite betfor, ett halvt kilo havre och ca 3 kilo kraft.
kanske eg inte är massor men för mig är det det då jag bara har lättfödda hästar.
Det är ju inte jag som satt foderstaten då det inte är min häst men jag vill kunna tipsa ägaren om något för jag har aldrig sett en häst vara så svår att få i hull.
Känn som det måste vara något annat fel eller hur?
Vem kan hon kontakta?
foderrådgivare?

han har stått här sen förra hösten, då när han kom var han mager, sedan som sagt under vintern såg han ok ut, smal men inte mager,
sedan trodde ju alla här att betet var svaret på frågan, han skulle bli rund då, men tvärtom har han gått ner.
går ute dygnet runt nu under betet men står uppstallad annars.

Om höet är av det fattigare slaget och betet likaså så kan det vara att det faktiskt inte är tillräckligt med mat trots allt. Vilken kraft är det? Kanske det kunde vara idé att byta ut krafften mot lucerne och ge olja som komplement. Det finns många trådar där många har jättebra erfarenhet av just lucerne och olja, och jag tror minsann att jag håller på att bli en av dem ;).
/U

Dessutom så är lucernen ganska myket billigare än krafft, bara fördelar ;). Jag tror inte heller det är fel med en dl foderjäst eller två.
U

tack!
sådana tips jag vill kunna ge, så får hon ta reda på mer själv.
Lucerne och olja
Som sagt kanske hon ska kontakta en foderrådgivare?
kan tillägga att hon ringt veterinär och de tipsade bara om att ge mer mat ist för att komma ut och kolla hur han såg ut .. dock kan man ringa en annan veterinär.

Det är väl aldrig fel att prata med kunnigt folk, själv tjuvläste jag råd från kunniga här på buke och gav det ett försök. ;) (tack!)
Nu var inte min häst speciellt tunn (lagom vadderad om revbenen) men hade tappat hela överlinjen (jag brukar vara bortskämd med en tjusig sådan) i o och med att hon nyligen fått föl (29 juni) och på riktigt kort tid med upptrappning av lucerne och olja har hon börjat fylla ut igen, och nu börjar det kännas bättre. Jag trodde inte på så snabbt resultat.

/U

om tänderna var kollade var det vet eller hästtandläkare som kollade dom ?? har fått min häst tänder kolade av en vet förra året och kollade nu tänderna för hästtandläkare och vet hadde missat att hans ena tand satt lite löst och att han tuggade snett, min häst fick proteinbrist i vintras , tänderna kan säkert ha en stor del i det.

Om träckprov, blodprov och tänder inte är kollade, tycker jag att ni ska göra det.
Annars har du fått ett jättebra tips om lucern. Jag gav det själv till min gamla valack i vintras som jag tyckte började bli lite tunn över revbenen, och det hjälpte verkligen! Superbra!

kl

har ni gjort träckprov? den avmaskningen ni gör kanske inte är rätt för denna häst.

annars hade jag provat något magmedel, tex loppfrön. många magra hästar har magproblem och tar därför inte upp fodret ordentligt.

Låter som mitt sto inna jag fick ta bort henne..
Blobprov visade att större delen av hennes njure och lever hade slutat att fungera.

Men hon var gammal 25½ år.

De som jag kom att tänka på är tamrfel.. då tillgodogör sig inte hästen de mat den äter riktigt.. dvs ni kan stoppa i hästen 1000 kilo hö den kommer endå inte gå upp bara skita ut mer mat!

Jag skulle åka till veterinären och göra en undersökning via ändtarmen och kolla tarmar magsäck mm.Även ta blobprov för att utesluta någe brist på något!

Många häsatr fodras med max 3 kilo hö om natten vintertid, hästen äter upp till senast kl 22 och står då utan mat tills morgonfordningen ca kl 08.
Detta är 10 timmar som hästen inte har mat i magen.Eftersom hästens mage är gjord som så att den alltid ska ha mer elle rmindre mat i magen så när det inte finns mat i tarm och mage produseras en massa magsyra som kan skada en tom mage på häst!

Till slut får hästen obalander i tarm och mage och då blir den mager!

Folk letar efter ett så högt värde som möjligt på sitt hö..Vi säger för att de ska va lätt att räka och förstå att man vill ha ett hö som innehåller 100 smrp per kilo.

Hästen ska ha 500 om dagen enligt beräkningarna ett stort hbl på 170.
Detta innebär att denna häst inte får äta mer än 5 kilo hö innan den blir övergödd!

Om man köper ett hö som innehåller bara 50 så kan hästen få äta hela 10 kilo ist och endå få i sig samma mängd protein.

Mkt magproblem hos häst beror på okunskap vid oufodring och om hur hästen funkar inne i kroppen!

Hoppas detta hjälpte lite=):)

tack för alla svar!
Hjälper mig verkligen att hjälpa dem då jag tidigare aldrig behövt fundera på hur man får upp en häst i vikt då mina bara tittar på lite gräs så blir de runda o fina !
Ska delge ägaren alla tips och så får de göra allt för att ta reda på var problemet ligger..
vill slippa se en mager häst här varje dag.

Det finns en bra bok som heter Hästens näringsbehov och utfodring, jag tipsar om den! :) (Planck/Rundgren)

En inhyrd häst i mitt stall är rent ut sagt mager, han äter hur mycket som helst men går inte upp i vikt, går nu på bete dygnet runt + 20 kg hö och massa kraftfoder.
avmaskad osv.
Vad ska man göra?? nu är inte det här min häst men det rör ju mig i hösta grad då den står uppstallad hos mig.
Den måste gå upp i vikt, men hur??

Börja med att kolla tänderna, på hästen.
Träck prov.
Det är inte energi utan proteiner han behöver.

De har inte kollat tänderna hos tandläkare det frågade jag dem idag, så det ska de göra nu.
Sedan ta ett nytt teckprov och ringa foderrådgivare.
Tills allt sådant är klart så vill de ge mer kraftfoder och det är ju bra. Med proteiner.
Nu har ju jag gjort det jag kan genom att ta reda på så mycket som möjligt så nu kan jag hoppas på resultat när de tar tag i allt.
tack för all hjälp!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka