Sv: mager häst!
Låter som mitt sto inna jag fick ta bort henne..
Blobprov visade att större delen av hennes njure och lever hade slutat att fungera.
Men hon var gammal 25½ år.
De som jag kom att tänka på är tamrfel.. då tillgodogör sig inte hästen de mat den äter riktigt.. dvs ni kan stoppa i hästen 1000 kilo hö den kommer endå inte gå upp bara skita ut mer mat!
Jag skulle åka till veterinären och göra en undersökning via ändtarmen och kolla tarmar magsäck mm.Även ta blobprov för att utesluta någe brist på något!
Många häsatr fodras med max 3 kilo hö om natten vintertid, hästen äter upp till senast kl 22 och står då utan mat tills morgonfordningen ca kl 08.
Detta är 10 timmar som hästen inte har mat i magen.Eftersom hästens mage är gjord som så att den alltid ska ha mer elle rmindre mat i magen så när det inte finns mat i tarm och mage produseras en massa magsyra som kan skada en tom mage på häst!
Till slut får hästen obalander i tarm och mage och då blir den mager!
Folk letar efter ett så högt värde som möjligt på sitt hö..Vi säger för att de ska va lätt att räka och förstå att man vill ha ett hö som innehåller 100 smrp per kilo.
Hästen ska ha 500 om dagen enligt beräkningarna ett stort hbl på 170.
Detta innebär att denna häst inte får äta mer än 5 kilo hö innan den blir övergödd!
Om man köper ett hö som innehåller bara 50 så kan hästen få äta hela 10 kilo ist och endå få i sig samma mängd protein.
Mkt magproblem hos häst beror på okunskap vid oufodring och om hur hästen funkar inne i kroppen!
Hoppas detta hjälpte lite=)