Magen har börjat låta mycket?

LEOLIN

Trådstartare
Min gamle häst har varit ute på bete hela sommaren och magrade av rätt kraftigt över kroppen , det visade sig att han hade mycket mask i sig :( så nu är han avmaskad och helt ren igen ! :) . Då han blev väldigt tunn så vill jag nu få upp honom i hull igen innan jag börjar rida igen så jag fodrar honom nu med lusern och olja och han går ute i en stor gräshage igen .
Något som jag har reagerat på är att hans mage låter mycket , den kurrar och bullrar precis som det kan göra på mig själv när jag tex är hungrig .
Varför gör den det? Och är det okej? Eller vad kan man göra? Är han mer hungrig?
Hästen var väldigt hängig och loj men förrändrades bara "sådär" på ett dygn när han blivit avmaskad , nu är han piggare och sig själv igen.
Hur gör man för att på bästa sätt få upp honom i hull nu igen? Jag promenerar lite korta rundor med honom bara för att han ska få motionera lite iallafall . Jag vill inte sitta upp på honom än när han är så tunn.

Sv: Magen har börjat låta mycket?

Det ska låta mycket i magen ;) är det tyst har du problem ...

Om den var full med mask hoppas jag du fått ett avmasknings program av veterinären ? En enda Maskning tar inte hand om det så träckprov råd till våren igen har du väl fått ?

En analys på grovfodret så du vet vad du har som bas, och sen krafft som kompletterar den analysen får upp den i hull . Är den mager i dagsläget så räknar du på höga värden som grund För basbehovet och sen pepprar på extra tills du ser att den svarar och håller sig .

Sv: Magen har börjat låta mycket?

Förra stallet som han stod i innan sommaren har haft problem med mask hela tiden pga hästar har kommit och gått och hagarna har inte blivit urmockade, mycket tråkigt . Därför flyttade jag honom nu till ett nytt ställe där dom är jätte noga med sådant . Han blev kollad direkt när jag kom och han hade mycket mask både blodmask och bandmask så han blev maskade med cydectin vet comp. Han blev kollad idag igen 3 dagar senare och var helt ren . Han ska kollas igen om någon månad . Så att ja detta kommer att skötas ordentligt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama