Magdalena - avmaskningsfråga!!

S

snofflan

Avmaskade alla hästarna på betet den 11 augusti med Noromectin. Undrar om jag ska behöva avmaska en omgång till nu när de kommit hem? Vet att det inte har gått 8 veckor än men att vänta 8 veckor blir väl ganska sent? Eller ska jag vänta till våren och se vad träckprovet visar då? Hmmm....hoppas du hänger med i vad jag menar.... OBS! Tror tyvärr inte att så många av dom andra hästarna på betet har blivit avmaskade så många gånger i sommar, kanske inte alls. Hoppas mina avmaskningar gjorde "lite" nytta i alla fall.

Sv: Magdalena - avmaskningsfråga!!

11 augusti till 20 oktober är ju över 8 veckor, så det är ju bara att köra! :)

Är det rent åt helvete att avmaska dom nu?? Har tyvärr inte haft möjlighet att läsa ditt svar förrän nu och har därför heller inte vågat avmaska tidigare ifall det nu skulle bli fel. Nu har det väl i stället blivit fel på andra hållet. Så jäkla typiskt när man försöker få allting rätt :( Men man kanske kan göra det fortfarande då vi har ganska varmt här nere fortfarande (ca 10 grader i genomsnitt) och maskarna har kanske inte gått och lagt sig än?? :crazy:

Fattar inte vad jag tänkte på när jag skrev sist. Fick för mig att det inte alls hade hunnit gå 8 veckor men som du skrev så hade det ju visst gjort det :crazy: . Så jäkla förvirrad!!:mad:

Vi avmaskade fyra hästar (tre vuxna, en unghäst) förra veckan (mot stygnflugelarverna, flugorna slutar ju lägga ägg efter första frost då dom dör) och inte har hänt ngt negativt alls med någon av de hästar än.
Tänkte också på hur det kan ge kolik om det blir massuppvakning av mask, men så har det ju varit så varmt ute så de kanske inte, som snofflan sa, har gått och lagt sig än.

Det är bland annat massuppvak som jag är orolig över men som sagt så tror jag inte att dom sover än. Men det är ändå jobbigt när man inte riktigt vet vad man ska göra. Och särskilt som jag då har trasslat ihop allt utan att tänka på det.

Det är temperaturen du ska tänka på när det gäller om maskarna gått i dvala eller inte. Vid KALLT eller extremt TORRT väder så går de i dvala. Än så länge är det många plusgrader i största delen av landet, så avmaska på du!

Alltså, jag är bra korkad jag! :smirk: Tyckte väl att det var konstigt att jag kunde missa en avmaskning bara så där och nu ser jag ju att jag inte alls missat den. :idea: Avmaskade senast den 6 oktober (då den ena hästen fortfarande gick på bete med andra hästar som inte annars står i vårt stall). Frågan är då om jag ska avmaska DEN hästen ännu en gång eftersom hon gick kvar lite mer än en vecka efter avmaskningen eller om det räcker för säsongen?? Och om jag nu ska avmaska henne, ska jag avmaska ALLA våra hästar då fastän de andra redan kommit hem från betet när avmaskningen gjordes?? För att vara ytterligare lite jobbig så undrar jag lite om det här med maskarnas dvala. Om jag ska göra ännu en avmaskning så kommer denna att ske den 1 december (då 8 veckor gått sedan senaste avmaskningen)men frågan är bara om det är så lämpligt nu när det börjat frysa och allt?? Gud vad jag känner mig förvirrad!! :confused:

Varför inte göra ett träckprov? Då vet du om du behöver avmaska eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar