Mag tarm störning?

M

metall

Hej! Har ett arabsto som tappat lite aptit.Hon får en 3e del hösilage och resten hö plus 1 1/2 kg krafft groov.Har sett några trådar där det tipsas om Probimin och Probiotica..Nu undrar jag vad det är för skillnad på dessa medel och även vilket som är effektivast,, förresten är grovfodergivan sammanlagt ca 8-10 kg.Hon har visat lindriga kolikanfall vid 2 tillfällen under en månad och väljer helst bort höet.. E faktiskt lite orolig. Kan man skicka efter dessa medel eller säljs dom bara i specialbutiker?:confused:

Sv: Mag tarm störning?

Jag har en kolik/fånghäst och en kamrat till mig har en häst som blir fruktansvärt dålig i magen. Vi ger våra probimin, och för oss funkar det super! Det är dock dyrt. Kan köpas av vissa veterinärer och på kliniken här. Från tillverkaren kan man beställa via nätet också (www.top-speed.se)
Jag har funderat på att prova equimins Pro-Bio, men det har jag inte gjort än så jag kan inte uttala mig om effekterna där.
Så jag är också intresserad av andras erfarenheter !! :bump:

Probiotika är samlingsnamnet för "goda bakterier" (jfr antibiotika, som dödar bakterier)
Antar att det är Protexin du menar. Du kan kontakta importören via deras websida (www.vetnutra.com) för att få info om åteförsäljare.
Vilket som är bäst är förmodligen olika från häst till häst. Prova det ena och se om det funkar!

Stackars lilla häst...Men orsaken kan vara många:confused: Själv köpte jag ett russföl för många år sen som inte var annat än sjuk-kolik...efter 1,5 år konstaterade vet att det antagligen berodde på att den aldrig som föl blivit avmaskad och då antagligen även gått på infekterat bete....Sen finns de dem hästar som dricker för lite, då kan det vara bra att låta dem äta höt först eller minska ner på kraftfodret ett tag. Finns även dem hästar som gå och äter på allt möjligt tom grus och grus är kolikframkallande. 1dl olja, linfröolja eller rapsolja eller? är bra att hälla på kraftfodret, det smörjer tarmarna och brukar ha en bra effekt mot kolik;)

Min tös får ganska lätt "kolikkänning". hon har haft flera riktiga anfall varav ett som var riktigt illa (gaskolik) Det är några år sen sist, peppar, peppar men hon får fri tillgång på hö, proviva med blåbärssmak och linfröolja + att jag undviker att ge henne äpple och hon äter inte heller havre. Vet sa att det kan påverka magen. Nuförtiden kan jag ibland se på henne att hon har lite ont, när hon blir orolig över nåt eller så och då får hon extra mycket proviva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka