Mängd kraftfoder vid 1 tillfälle

För att jag har samma rätt att göra ett inlägg som alla andra här. Det du skriver om vitaminer stämmer inte riktigt. Men antagligen har du väl rätt, så lycka till med arabisarna. :smirk: :D
 
Alla med kunskaper vet att överskott av vattenlösliga vitaminer (B o C) kissas ut medans fettlösloiga (A D E o K) lagras upp även i överdoser.
PL
 
svar till:

vill dock påpeka att detta är en häst som tränas ordentligt 5 dagar i veckan för galopp, han har kvalat och säsongen börjar på "allvar" för hans del nu, han får dock vila om han kommer in i kraftig tillväxt. Hästen är i mkt god konditon och går dessutom dygnet runt i hage om det inte blir alltför mkt regn under natten, vill inte att han ligger blött och blir förkyld.

nettan svarar:

jag tycker INTE att han skall gå ute dygnet runt om han tränas så hårt, han behöver tid att vila ordentligt.hästar vilar inte ordentligt ute,de är alltid på sin vakt, även att det är fler hästar i hagen.men detta är min personliga åsikt.när jag kommer att börja träna min häst senare så kommer han att stå inne nattetid, just för att kunna vila.
kram :)
 
Det är så sant att de bör stå inne nattetid, men de vill jättegärna gå ute så därför får de göra det, dock plockas de in ett par nätter innan tävling, just för att kunna sova ännu bättre och koppla av.
Det ger dem även lite extra energi som som de samlar på sig utan att jag behöver fodra fram något.
Än så länge har det fungerat bra och då fortsätter jag med det, tack ändå för ditt råd.
// Björk Arabian Racing
 
Självklart ska du ha hästarna ute så mycket det går. Hästar fungerar inte som människor - de har inte nattlång vila utan vilar i korta perioder under olika delar av dygnet.

Varför skulle de vila bättre inne?
 
Att de ska gå ute så mycket som möjligt är en självklarhet för dem, de är utedjur och det ska vi människor acceptera.
Sen måste jag faktiskt säga att de "sover" bättre inne i sin boxar än ute, då är det hela tiden någon av dem som måste hålla vakt, och oftast blir det samma häst hela tiden, de har ju sina "uppgifter" i flocken och min valack är den som "vaktar". Har märkt stor skilllnad i ridningen om de sover inne än ute. Därför kommer de att få stå på box nattetid ett par dagar innan löp för att verkligen vara utvilade och fräscha. Efter 3 år tillsammans med hästarna känner jag skillnad.
 
hej!! jag har haft en arab efter eldorado. dock gick hon "bara" distans. men jag såg på henne när hon behövde sova!! så då tog jag in henne. bra att du tar in dina hästar ibland. kram :)
 
Tack tack, jodå, känner man sin häst så ser man om den är trött och behöver komma in i "sängen" för att sova ordentligt. Att rida distans är väl minsann inte "bara", jag vill prova på det med mina när de slutat tävla inom galoppen. Araben är en väldigt bruklig häst, och väldigt personliga. :love:
 
Jag tycker inte att det är för mkt att ge 1.2kg en gång om dagen. När min står uppstallad får hon kraften uppdelat på:

Morgon: 0.6kg havre
Innan ridning: 1kg korn
Efter ridning: 1.2kg havre
Insläpp: 1.2kg havre

Nu på sommaren får hon 0.6 innan ridning och 0.6 efter!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp