Mängd kraftfoder vid 1 tillfälle

B

BJÖRKIS

Är det för mkt att ge 1,2 kg kraftfoder vid ett enda tillfälle under dagen? Mina äter just nu 0,7 kg på kvällen, men hingsten har gått ner några kilon sedan han kvalade och jag funderar på att öka på hans foderstat med 0,5 kg Krafft Pluss Grön, den totala mängden kraft blir då 1,2 kg, detta borde väl inte vara någon större fara att proppa i honom?
De går ute om nätterna och kommer in på kvällen för att äta sitt kraft sen går de ut igen, vore bra om jag kunde hålla mig till ett mål om dagen. Vad tycker ni?
Det är väl 0,4 kg/100 kg häst man brukar säga väl?
 
Har du koll på hur mycket selen och vitaminer etc han får i sig?

0,5 kg pluss grön innehåller ganska mycket av den varan så ger du någon annan typ av mineraltillskott och/eller kraftfoder så kan det lätt bli för mycket.

Och har han gått ned i hull så kan det proteintillskottet göra det värre.

mvh Jessica
 
Varför skulle proteintillskottet göra saken värre? Han kräver en Mj/SmbRp-kvot på minst 7 och höjer jag bara Mj så dalar kvoten. Dessutom är det ju en 3-åring vi pratar om som jobbar ganska tufft och fortfarande växer en del, inte mkt på höjden men däremot på bredden. Han får idag:
8 Kg Hö (det är vad han orkar trycka i sig på fri tillgång)
0.5 kg Krafft Pluss Grön
0.1 kg Vetekli
0.1 kg Betfor
40 gr Salt
2 mått Biomineraler
40 gr Wiromin Muscle Power
25 ml VitaminMulti (Krafft)
Höets värden är:
Mj = 8.5 gr/kg foder
SmbRp = 53 gr/kg foder
Har inte Ca, P samt Mg i huvudet.
Förutom detta äter han av det gräs som växer upp i hagen, han går ute dygnet runt om det inte regnar alltför mycket, det är inte världens bästa bete, men deras tävlingssäsong har börjat nu och jag vill ha koll på hur mycket de äter.
 
En tre-åring räknas inte som unghäst längre, i fodringshänseende och att han har behövt en kvot på 7 hittills är jag med på, men tycker du at han tunnar ut så kanske det är dags att sänka kvoten istället. Det jag reagerade på var att du ville lägga till ett halvt kg Krafft Plus Grön till, men då hamnar kvoten på 8. Det kanske finns något annat som du kan öka istället? Kanske betforn?

Vad innehåller "Muscle Power"? 1 kg Plus Grön täcker behovet av selen så det bör inte innehålla det i så fall.

Det jag syftade på vad gäller att ge mer proteinfoder är att hästen kan tunna ut i hullet om kvoten är för hög. Om man vill ha upp en häst i hull ska man snarare sänka Smrp/MJ-kvoten, eftersom det "kostar" MJ för hästen att bryta ned protein.

mvh Jessica
 
Tack för ditt svar, kan berätta att jag för ett par månader sedan sänkte kvoten till 6,2 men det fungerade inte alls, han föll ur direkt, såg det på bara två veckor. Så jag vågar inte lägga honom lägre! Att han inte räknas som unghäst i fodersammanhang vet jag, vill dock påpeka att detta är en häst som tränas ordentligt 5 dagar i veckan för galopp, han har kvalat och säsongen börjar på "allvar" för hans del nu, han får dock vila om han kommer in i kraftig tillväxt. Hästen är i mkt god konditon och går dessutom dygnet runt i hage om det inte blir alltför mkt regn under natten, vill inte att han ligger blött och blir förkyld.
Ska räkna lite på hur det blir om jag höjer Betfor/Vetekli. Men att gå under en kvot på 7 gör jag bara inte, han klarar sig inte på det.
Tack för ditt svar.
 
Men att gå under en kvot på 7 gör jag bara inte, han klarar sig inte på det.

Nej, det förstår jag att du inte gör då. :smirk:

Men höj inte kvoten för mycket heller. Vad tror du om att byta den Plus Grön som du ger idag mot Nya Grooven? Då får du mer energi men behåller ändå en kvot på 7. Så istället för 1 kg Plus Grön kan du ge 2-3 kg Groov.

mvh Jessica
 
Har korrigerat lite i foderstaten nu. Jag höjde Vetekli och Betfor, ligger kvar på samma kvot som tidigare, 7.2
Nu är det bara till o vänta o se hur de tar sig på detta, jag som inte brukar fodra med mkt kraftfoder tycker att de får MASSOR nu, fastän att det egentligen inte är så farligt.
De äter nu:
0,3 kg Vetekli
0,3 kg Betfor
0,5 kg Krafft Pluss Grön
Fri tillgång på hö, men pillar mest i gräset tyvärr :crazy:

Höjde 4 eller 5 Mj, har det nedskrivet i hästpärmarna men orkar inte ta fram dem nu. Det borde göra susen.
Jag ger dem allt på kvällen eftersom de ändå inte överskrider gränsen 0,4 kg/100 kg häst.
 
herregud vad mycket pyttsande med kraftfoder.
Räcker det inte med några få fodermedel, måste du ha 15 olika?
Ge den kraftfoder med bra sammansättning och innnehåll så slipper du allt daltande. Betet innehåller massor med vitaminer så varför ge den extra? Överskottet kissas bara ut. slöseri :confused:
 
Måste bara fråga, tycker du att 3 fodersorter är mycket?!? Det kan jag inte hålla med dig om! Ger hellre 1,1 kg foder än 2-3 kg Groov, inget att diskutera.
Och att de får extra vitaminer är inget konstigt, det är tävlingshästar som inte går på "ordentligt" sommarbete, de går i en gräshage förvisso och det växer gräs men inget de klarar sig på, de har fri tillgång på Hö. Det är inte bara att kasta ut en tävlingshäst på bete om du tror det! Jag vill veta vilken ungefärlig mängd de stoppar i sig, för deras skull.
Och ang vitaminer så vet väl i princip alla att överskott kissas ut, varför dra upp det? Vad har det med mina hästar att göra?
Mina hästar reser en hel del, och dessutom långa sträckor, detta innebär ofta miljöbyte där vitaminer spelar in.
Ta reda på lite om hur galopp-pållar har det innan du kastar ur dig skit, i mina ögon sett. Det är inga ridskolehästar som lullar runt runt runt i en manége vill jag lova.
 
oj
Bitsk
Lullar inte runt men ridhästar, håller på med trav. Men visst. . . Fortsätt som du gör det verkar ju gå bra.
 
Nej, är inte bitsk. Bara hästägare. Lycka till med travisarna
 
satt just och tittade lite i min kursliteratur och kvoten ska vara (på en häst över 3 år) gsmbrp/MJ=6. en häst på 12 månader kräver en kvot på 7. vill man ha upp en häst i hull, är det inte så enkelt att bara sänka kvoten, tyvärr.
speciellt inte på en så ung häst, som verkar (som jag har förstått det) vara en högpresterande galoppör?

hoppas att det löser sig :banana:
 
Vem har talat om att sänka kvoten? Inte jag iaf, jag har en kvot på 7,2 till mina hästar, under det kan jag inte gå, då tappar de direkt. Det stämmer inte att alla pållar fungerar på en kvot på 6, mina tävlingshästar gör det inte, inte heller 2-åringen som även han har en kvot på 7,2 utan att arbeta.
3-åringar har för tillfället en veckas semester men annars arbetar de ordentligt 5 dagar i veckan.
 
"Det jag syftade på vad gäller att ge mer proteinfoder är att hästen kan tunna ut i hullet om kvoten är för hög. Om man vill ha upp en häst i hull ska man snarare sänka Smrp/MJ-kvoten, eftersom det "kostar" MJ för hästen att bryta ned protein." Jessica

nej, det var inte du som sa det, men svaret på det påståendet råkade hamna i samma inlägg som det andra.
klart att inte alla hästar funkar på samma kvot. men man bör utgå från de grundläggande principerna som är att en vuxen häst bör ligga på kvoten 6. en tvååring däremåt bör ligga på kvoten 6,5. överskott av protein kissas ut.

det finns dessutom en hel del faktorer som spelar in när det gäller hullet, inte bara gsmbrp/MJ kvoten
 
Självklart finns det andra faktorer som spelar in i hästens hull, förklaringen till att mina minskat i hull är att de helt enkelt äter för lite stråfoder och plockar i gräset istället. Träckprov gjordes för en månad sedan och det såg väldigt bra ut = mkt liten mängd mask.

Det återstår bara att höja givan med kraftfoder för det äter de med glädje :love:
 
Jag är helt på det klara med att alla hästar inte funkar på en kvot på 6, men mitt "protein-inlägg" berodde på att trådskrivaren ville höja Breeden med ett halvt kg och då påpekade jag att en höjning skulle höja kvoten till över 8 och det tycker jag är onödigt.

Upp till runt 7 på en vuxen häst är inget ovanligt enligt mig heller, men om hästen kräver en kvot på uppåt 8 då börjar jag undra om allt verkligen står rätt till.

Om man har en häst som funkar på en kvot på 7 då ska man ju inte ge ett kraftfoder med högre kvot om man vill att hästen ska få bättre hull, för det kan ge motsatt effekt.

mvh Jessica
 
Som du själv vet kommer jag inte att tilltala dig mer så varför ens besvära sig med ett inlägg? Ha ett gott liv och sköt om dig bäst du kan... ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp