Mängd hösilage

MalanMjöl

Trådstartare
Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt innan, hästen föredrar oftast hösilage om hon får välja och jag vill helst själv också fodra med det. Dock vet jag inte helt hur mycket hon äter... Fullblod som får så mycket hon vill ha typ.

Hamnar ju lite snett med tanke på att köpa in något nu. Men frågan är om man ska satsa på försöka räkna på ett helt årsförbruk eller ett halvt eller hur ska jag göra? Här i DK kan man få i småballar à 40-50 kg, minibig à 200-350 (oftast 350) kg eller rundbalar. En rundbal kommer ju bli dålig innan en häst hinner äta upp den. Men känns om en minibig också hinner blir dålig under sommaren? De är dock såklart mycket billigare/kg än de små som ju heller inte kommer räcka mer än ca 3-5 dagar. Just nu är det 10-15 grader dock så ingen större sommarvärme att tala om!

Frågan är om man ska satsa på ett litet parti småbalar till sommaren är slut och sen några stora inför vintern eller bita i det sura äpplet och bara köpa småbalar. Stallet ligger inte helt i närheten så vet inte helt om dom andra har något gemensamt ställe de köper från men de flesta har säkert köpt tänker jag… :/
 
Vi vill ha max 200 kg till våra två. De äter som mest ca 30-40 kg/dygn vinter med dåligt väder. De äter storbal ca dec, jan, feb.

April-oktober typ äter de halm (småbal) o gräs.

Ca nov, dec, mars, april äter de småbal o då vill vi ha så små som möjligt, max 40 kg.

Allt beror på vädret hur vi fodrar. Småbal är pissdyrt men så värt det. Räknar alltid med att betala 5 kr/kg småbal o 4 kr/kg storbal o så beställer vi hem allt på en gång.

Med lättfödd hosthäst får man lägga pengarna på grovfoder istället för de som har svårfödda som kanske måste lägga pengar på extra kraftfoder.
 
Vi vill ha max 200 kg till våra två. De äter som mest ca 30-40 kg/dygn vinter med dåligt väder. De äter storbal ca dec, jan, feb.

April-oktober typ äter de halm (småbal) o gräs.

Ca nov, dec, mars, april äter de småbal o då vill vi ha så små som möjligt, max 40 kg.

Allt beror på vädret hur vi fodrar. Småbal är pissdyrt men så värt det. Räknar alltid med att betala 5 kr/kg småbal o 4 kr/kg storbal o så beställer vi hem allt på en gång.

Med lättfödd hosthäst får man lägga pengarna på grovfoder istället för de som har svårfödda som kanske måste lägga pengar på extra kraftfoder.

Tack för svar!
Fick tag på en som står i stallet nu och hon sa att de ringer till en höbonde som kommer och sätter en minibig när den andra de har är slut. De är ca 2/per per bal och hon menade att man säkert kunde klara sig på 1 pers/bal också om man var noga med att sprida ut det lite. Så verkar som det löser sig och som att jag inte behöver räkna och beställa ett års förbruk här och nu innan jag helt ved hur mycket hon kommer stoppa i sig! :)
Och inser att priserna här kanske inte är så hutlösa iaf ifall du ger 4-5 SEK/kg. Snabb googling ger hö/hösilage för 2 DKK/kg i småbalar och då är de bland de dyraste.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 375
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp