må dåligt utan motion

Vili

Trådstartare
Vet inte riktigt var denna tråden passar så moderatorn får gärna flytta om de finns en bättre plats.

Jag undrar helt enkelt om en häst kan må psykiskt dåligt av att inte motioneras på ett år, och hur märker man isåfall att den mår dåligt av det?

Av olika anledningar kommer jag inte kunna rida min ena häst på ungefär ett år, det är ingen lösning att sälja eller ha medryttare och vill inte att tråden handlar om det heller. Utan min undran är om en häst mår dåligt av att inte ridas på ett år, han kommer under tiden gå på lösdrift med stora hagar.

Är det någon annan här som gett sin häst en sådan lång vila?

Vad finns det egentligen för något bevis på att en häst mår bättre av att motioneras än att leva tillsammans med sin flock på stora ytor?

Lite funderingar helt enkelt.

Sv: må dåligt utan motion

Om hästen kommer att gå på lösdrift och röra sig med kompisar dagligen kommer den säkerligen inte att må dåligt. :laugh:

Det finns ju individer som är "arbetsnarkomaner", men det är nog inte så vanligt, och även dessa borde ju i viss mån anpassa sig till ett normalt hästliv i flock på lösdrift.

Ja de jag tänker på är ju att de flesta hästar är lata av naturen, jag tror inte min kära vän kommer stå och krafsa med hoven för att komma in och bli riden. Hur mycket rör de egentligen på sig när de får stå i stora hagar? Inte särskilt mycket, inte mina hästar iallafall.

Men jag menar också mer allmänt finns det något negativt med att ställa av en häst såpass länge?

Hur gammal är hästen?
Är den inte så gammal så är det nog ingen fara att låta den stå ett år, så länge den inte känner sig bortglömd, pyssel och kärlek kommer den väl få antar jag ?=)
Dock är det ju alltid ett jäkla jobb att få en häst som stått så länge i form igen.... och det är väl snarare då skadorna kan komma ist.

Är den lite äldre tro jag dock inte dte fungerar så bra, de tappar muskler mycket fortare och har mycket svårare att bygga upp dem igen..

Nej hästen kommer verkligen inte glömmas bort, problemet ligger inte i att få tiden att räcka till utan bara att jag inte kommer kunna att rida.

Hästen är en islandshäst född 1999, van vid att under stora delar av sin uppväxt enbart gå i lösdrift.

Ja jag förstår att de är mycket att ta vid när man väl ska börja rida att det är mycket muskler som försvunnit under tiden, men samtidigt kommer han röra sig mer i lösdriftsflocken då det är mycket unghästar där och de rör sig också på större ytor.

Men hur vet man då egentligen som vissa säger de, "min häst mår dåligt om han inte rids" , "han måste säljas för att han inte mår bra att stå stilla". Hur vet folk detta?

jag måste säga att jag är tacksam att ni ville svara på mina funderingar :)

Jag kan förstå att en häst som står på box 12-16 timmar (kanske ännu mer) blir less på att inte ridas. Men då beror det inte på själva ridningen utan att hästen har tråkigt i sin box.

En häst i flock och stor hage tror jag inte blir uttråkad.

släpp ut.. en häst är ju egentligen inte gjord för att tränas hårt som den gör idag. utan för att strosa omkring och pilla i gräset och göra en rusch när dom får för sig att det är nåt farligt i buskarna :D

så bara man tar det lugnt med igångsättnigen och är lyhörd på hur hästen tar den så ska de inte vara några problem. en nyfiken fråga bara - du behöver inte fråga om det är för personligt :p men varför akn du inte rida i ett år? tänkte eftersom du har tid att pyssla. antar att du ska göra nåt med kroppen då du inte verkar ska åka bort eller så. ta de lugnt - hästen finns kvar och kommer vara lika glad den dan du börjar rida igen ;)

Ja de är väl fortfarande lite halvhemligt men va sören känner knappt någon här ändå.

Jag är gravid , inget problem i sig om det inte var så att hästen är en mycket känslig herre med egna idéer. Därav slutar jag rida nu då jag råkade ut för en rejäl vurpa med honom förra veckan, sedan är det väl alltid sisådär att komma igång igen efter en graviditet så jag beräknar väl att hans vila blir allt från 8-12 månader lång.

Men efter att ha läst era kloka svar känner jag att min dåliga samvete inte alls behöver vara ett dåligt samvete, jag gör kanske till och med honom en tjänst :D Dock kommer han väl bli trött på allt pysslande, borstande och pussande som nu tiden kommer räcka så mycket bättre till för.

Ja uschnej...jag tror vilken häst som helst blir uttråkad trots ridning om denne får stå i box så många timmar per dygn...konstigt att folk förundras över att deras hästar får en massa dumheter för sig när de står inne så mycket.

Nej som de är nu står han inne under natten och går ute resten men från och med nästa vecka är han en frigående häst på lösdriften :)

Mitt problem kommer nog vara att han kommer gilla de så mycket att han nog kommer bli lite svårfångad.

Det är individuellt, jag har en foderhäst som bara ska vila och hon verkar helnöjd med den tillvaron, hon lufsar runt på fem hektar bete med lösdrift och trivs, däremot skulle min stora häst bli knäckt av att inte komma ut i skogen och jobba osv. Men det skulle säkert funka om hon fick en massa uppgifter att lösa och att bli ledd i skogen mm, hon blir helt enkelt deppig av att vara sysslolös. Lycka till, du verkar vara en omtänksam och klok människa som gör det bästa för sin häst.

fast och andra sidan så tror jag det handlar en del om anpassning med. :) självklart så känner väl de flesta hästar sig rastlösa i början om de är vana att jobba hårt och regelbundet. men jag är helt övertygad om att efter en tag så börjar de anpassa sig till det normala hästlivet igen. det kan ta några månader - men jag är helt övertygad om att det kommer. :)

Jag vet inte är svårt att säga får den gå med flera hästar i en stor hage och gå på lösdrift alternativt komma in på natten och den inte blir kvar lämnad i hagen för att alla andra tar in sina hästar för att rida så borde det nog funka. Förusatt att hästen trivs i sin flock såklart :) Har den stora ytor så den kan busa borde den ju iaf hålla sej lite igång och inet bli helt försoffad ;)

*kl*

Min häst mår dåligt av att stå, även kortare perioder. Han blir sur och grinig och allmänt irriterad på allt och alla. Något som försvinner bara han får komma i gång igen.

Då gå inte han på lösdrift utan ute i stora hagar 6,00-20,00 och sedan på box.

Men om din skulle må dåligt av det så skulle du nog märkt det tidigar. Det märks lite på min bara han står en vecka...

Om han kommer att gå tillsammans med andra hästar i en stor hage så kommer han säkert må toppen! :)

Jag tror också att han blir lättare, snarare än svårare, att hämta i hagen.

Det finns ju jättemycket man kan göra med sin häst fastän man inte rider. Att ta med hästen på långpromenader på dina villkor och i din takt (kan du ju göra ända tills dina värkar går igång :D) kommer nog göra kontakten mellan dig och din häst ännu bättre. Och man kan ju faktiskt träna många rörelser från mark.

Du behöver absolut inte ha dåligt samvete!
Som någon tidigare skrev så är det är mer naturligt för en häst att ströva i sakta mak efter en ledare (sto = du ;)) än att bära och styras ovanifrån.

Ha nu en lugn och bra tid och njut av både mage och häst! :)

Vet inte riktigt var denna tråden passar så moderatorn får gärna flytta om de finns en bättre plats.

Jag undrar helt enkelt om en häst kan må psykiskt dåligt av att inte motioneras på ett år, och hur märker man isåfall att den mår dåligt av det?

Av olika anledningar kommer jag inte kunna rida min ena häst på ungefär ett år, det är ingen lösning att sälja eller ha medryttare och vill inte att tråden handlar om det heller. Utan min undran är om en häst mår dåligt av att inte ridas på ett år, han kommer under tiden gå på lösdrift med stora hagar.

Är det någon annan här som gett sin häst en sådan lång vila?

Vad finns det egentligen för något bevis på att en häst mår bättre av att motioneras än att leva tillsammans med sin flock på stora ytor?

Lite funderingar helt enkelt.

Man rider inte en häst för hästens skull, utan för sin egen. Om hästen får gå ute och vara häst med sina hästkompisar så kommer den absolut inte att må dåligt. Hade den däremot stått på stall större delen av dygnet och sen ut i en liten hage ett par timmar om dagen så hade nog motionen varit nödvändig.

Det är individuellt precis som med allt annat. Min vallack som i år är 21 år och går på lösdrift mår inte alls bra av att vila. En vecka så blir han grinig, längre så blir han ännu värre. Det är en vanesak också så klart, han hade en längre vila innan jag köpte honom, ca ett år med kanske en ridtur varannan vecka eller så, och det var också anledningen till att han såldes, han mådde tydligt jättedåligt av det.
Stoet vi har går med föl och är nu inte riden /körd regelbundet på ca två år och hon trivs hur bra som helst. Hon blir inte ledsen om man tar ut henne en sväng, men hon klarar sig lika bra utan. Det är ett exempel, dessa hästar går alltså i samma hage, de går alltså i stor hage på lösdrift med hästkompisar båda två, men reagerar väldigt olika.

Jag tror den inte kommer må dåligt om den står på lösdrift men en flock då rör dom på sig så mycket själva. Men den kanske blir lite vild sen ;)

Min ponny fick vila i ungefär ett år, fast jag red honom lite ibland ändå (mest skritturer då :p). Han går på lösdrift och det funkade bra ändå :D Han rör sig ju ganska mycket ändå, och hagen är ju lite kuperad med. Sen om han har lite överskottsenergi brukar han leka med sig själv genom att springa upp och ner och upp och ner i hagen och bocka lite xD Sen är han trött igen :p

Det finns en bra grej iaf med att låta hästen vila såpass länge, och det är att hästen blir mycket mer villig att arbeta sen! :D

Min ponny var jätteslö och rätt stessad först när jag fick honom, efter några månader tog jag hem honom, satte honom på lösdrift och lät honom vila i ca ett år. Nu tycker han det är jätteroligt att komma ut och han är inte alls stressad :D

Det är individuellt precis som med allt annat. Min vallack som i år är 21 år och går på lösdrift mår inte alls bra av att vila. En vecka så blir han grinig, längre så blir han ännu värre. Det är en vanesak också så klart, han hade en längre vila innan jag köpte honom, ca ett år med kanske en ridtur varannan vecka eller så, och det var också anledningen till att han såldes, han mådde tydligt jättedåligt av det.
Stoet vi har går med föl och är nu inte riden /körd regelbundet på ca två år och hon trivs hur bra som helst. Hon blir inte ledsen om man tar ut henne en sväng, men hon klarar sig lika bra utan. Det är ett exempel, dessa hästar går alltså i samma hage, de går alltså i stor hage på lösdrift med hästkompisar båda två, men reagerar väldigt olika.

Vad intressant! Trodde nog inte att det var riktigt så individuellt utan mer vad hästarna var vana vid. Vad de sysslat med innan osv. Men det du skriver visar ju verkligen att de har med individen att göra och inget annat. Riktigt intressant läsning! :laugh:

Ja ju mer jag funderar över de ju bättre känns de faktiskt, han är ju en väldigt känslig häst så han har inte riktigt pallat att jag har blivit en mes i sadlen sen jag blev gravid.

Men de kommer nog verkligen öka vår samhörighet och kontakt att få jobba lite från marken, det är nog bra för mig också att få röra på mig och inte bara sitta och glo i ett halvår :D

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 228
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II