Lyxliv för hamster

Miran

Trådstartare
Vi har precis "blivit med hamster" av en slump. Det var länge sedan sist, så jag känner mig lite osäker.

Vad behöver en hamster för att vara en lycklig hamster?
Nu har hon bur med kutterspån. Ett litet hus med fönster och dörr. En låda med sand att kissa i. En matskål + vattenflaska. Någon sorts saltsten med fruktsmak + en pinne med godsaker på att knapra på. Inne i buren är det typ två våningar så att hon kan klättra runt.

Hon får vara ute mycket på kvällarna och springa runt och bli gosad med.

Sv: Lyxliv för hamster

säger som mentan hjul.
2 våningsbur är inge bra att ha. hamstrarna kan ramla ner å göra illa sig om man har en bur på 2 våningar.

Byt ut kutterspånet. Det innehåller terpentin vilket är cancerframkallande och är på tok för dammigt för deras luftvägar. Använd hellre tidningspapper, aspflis, bokflis, toa lätt eller annat.

Vet du vad zebra, om hamstern får cancer är det inte pga spånet utan pga ärftliga faktorer. Det finns gott om hamstrar som går på kutterspån som lever helt friska tills dom är över 3 år gammal.
Uppfödare har ofta kutterspån till sina hamstrar som inte är långhåriga för där använder dom toalätt istället.
Tidningspapper är olämpligt direkt för vi snackar hamster här inte råttor.
Dom har två helt olika beteenden.
Alpflis och bokflis är ok om man får tag på det men kutterspån har inte orsakat cancer hos dom stora uppfödarna jag känner och dom behåller alltid sina hamstrar tills dom dör.
Däremot får inte kutterspån innehålla för mycket tall (pine på engelska ;) ) för det är mycket mer terpentin i det än i gran som går alldeles utmärkt.
I andra länder är nämligen pine shaves (vet inte om det är just shaves som är det rätta ordet och orkar inte leta upp den delen igen) vanligt och då pratar vi om tall inte gran.

Tycker det låter som att din hamster har det jätte mysigt hos er :) . Du kan ju om du vill sätta dit lite rör och ett hjul , gärna plast då eftersom det är lätt att dom klämmer sig i stål (eller vad det nu är) - hjulen. Hälsn Stallflicka

Bladluz skrev:
säger som mentan hjul.
2 våningsbur är inge bra att ha. hamstrarna kan ramla ner å göra illa sig om man har en bur på 2 våningar.

Men det är inga höga våningar, så hamstern springer från övervåningen rakt över till taket på det lilla huset.

Ett hjul förstås, det hade jag glömt! :D
Och så ska jag testa en toarulle att leka med.

Tack så jättemycket för all hjälp.

gul_zebra skrev:
Byt ut kutterspånet. Det innehåller terpentin vilket är cancerframkallande och är på tok för dammigt för deras luftvägar. Använd hellre tidningspapper, aspflis, bokflis, toa lätt eller annat.

Det är blåst kutterspån som inte dammar. Och på djuraffären rekommenderade de just kutterspån.

p.s Borde inte det där med cancerrisker gälla hästar också då? Det är ju många hästar som står på kutterspån?

Varför skulle tidningspapper vara olämpligt för hamster?

Terpentin är cancerframkallande så därför skrev jag ner det, sen hur det är med just hamstrar vet jag inte. Allt jag vet är det ang terpentinet. Sen är det ju även dammet som kan orsaka problem. Även om det inte alltid verkar så dammigt för oss så lever ju inte vi i spånet som en hamster gör, därav vikten att använda dammfritt.

Canser hos hamster är inte vanligt och cancer är en ärftlighetsfaktor.
Med andra ord är det främst aveln man skall se över.
Se hos tex marsvin som lever bra mycket längre än råttor. Dom lever oftast i kutterspån utan ökade problem.
Cancer är inte bland det vanligaste hos dom precis.
Dessutom består kutterspån av bara en mindre procent tall som är den faktor som är farlig för dom.
När det gäller att läsa utländska rapporter om detta från tex USA så blir det fel för det är tall spån dom använder. Tall består av vad jag förstått mer terpentin och därför brukar det stå på dom där balarna man köper "endast **% tall".
När det gäller hamstrar så har jag kontakt med uppfödare som hållt på i många år och där borde det poppa upp många med cancer men det gör det inte av den enkla anledningen att cancer som råttor får är som med mycoplasma en ärftlig sak (dom håller dessutom på att hitta det exakta genfelet som styr detta på människan för att kunna skräddasy medicin).
Så både marsvin och hamster är i spån mer än råttor men varken hamster eller marsvin är enormt drabbade av cancer.
Kanske är det aveln som behöver ses över men så hade väl råttor i tamhet ofta sämre immunsystem och därför utvecklar myscoplasma?
Sämre immunsystem kan vara orsak till att dom förövrigt rent ärftligt av andra saker utvecklar cancer.

Ett inklipp från Eva Johansson som är mycket duktig på marsvin och om bäddmaterial:
"There are several good choices. In Sweden we use wood shavings with lots of hay on top, or newspaper (only black and white, not in colour) and lots of hay on top. Never use sawdust, it's too dusty.

You can also use any paper based cat litter, or aspen litter. I found that my guinea pigs doesn't like to walk on aspen, and I myself can't stand the smell of the paper based cat litter, but I know people who loves it.

In the USA, and maybe in England too, you cannot use woodshavings, since the trees that the shavings are made from are pine or cedar, both poisonous to the guinea pigs, and may induce cancer in humans. The guinea pigs can get liver disease from living on cedar or pine. I learned that in some areas you can get alder shavings, aspen, spruce and fir shavings, which are all fine to use."

Tidningspapper är inte lämpligt för hamstrar då dom stoppar det i munnen.
Kindpåsar du vet ;)
Är inte lämpligt för dom små att få i sig så mycket trycksvärta.
Förövrigt skall det vara lite mjukare papper om man skall ha papper alls så att hamstern inte råkar göra isönder sin kindpåse pga att det är lite för oformligt, antingen för att dom har svårt att få ut tidingspappret om dom knökat så fullt dom brukar göra och riskerar att inte få ut det och delvis genom att lyckas dra isönder sin kindpåse.
Tidningspapper går totalt bort när det gäller hamstrar och jag har inte hört att hamstrar som går på kutterspån har större utbredning av cancer i sina linjer än dom som lever på tex toalätt.

Glömde damm.
Sågspån skall inte användas utan kutterspån och det är behandlat så det inte är så mycket damm i det. Förövrigt är hamstern gjord för att leva i hålor och där är det inte dammfritt samt leva med nosen över ett kargt landskap och där är det heller inte dammfritt. Dom är skapta för att fixa lite damm och jag har aldrig varit med om att vare sig dvärghamstrar som gömmer sig i kutterspånet samt hamstrar som boar i det har haft problem pga det damm som finns i kutterspån.
Du får gärna hojta och tala om var du hittar sådan information där det praktiskt har setts att det är ett probelm för andningsapparaten fixar inte att få ner massa damm i lungorna och massa damm i magen skulle ge risker för förstoppning. Som sagt var jag känner ett flertal uppfödare som har toalätt till sina långhåriga pojkar och kutterspån till dom korthåriga samt flickor och bebisar. Det borde ha visat sig där för länge sedan speciellt när en av dom hållt på i jag tror det är 20 år.

Senast ändrad:

Ah, intressant :)

Hmm, vet inte var jag har hört det, var en herrans massa år sen jag hade hamster. :o :confused:

Råttaveln menar du? Det behöver helt klart ses över beroende på uppfödare. Finns flera uppfödare som avlar på bra, men så finns det dåliga också.
Alla råttor har, tyvärr, mycoplasma liggande i generna och det bryter ut först när immunförsvaret är nersatt (har dock hört något om att någon slags labbråtta inte har gener för myco, men att de får det så snart de träffar råtta med myco). Så avla bort det helt vore enormt svårt, däremot går det ju att avla på råttor med bra immunförsvar och alltså mindre risk för att det bryter ut.
Sämre immunsystem än vilda vet jag inte, däremot är ju vilda råttor immuna mot många sjukdomar som tamråttor har förlorat sin immunitet mot.

Myscoplasma har jag uppfattat att det är som med demodex hos hundar tex. En ärftlig defekt i immunsystemet.
Demodex har hund normalt och har inga problem med det utan det är när dom föds med denna defekt i immunsystemet som det uppstår problem.
Ja eller jag menar att själva myskoplasman inte sitter i den genetiska koden utan förmågan att bekämpa den gör det dvs immunförsvaret.
Var det inte det samma med råttor?
Vi människor reagerar också olika på myscoplasma som finns i flera varianter bla som könssjukdom och som lunginflammation. Fast vi människor avlar ju lite hipp som happ och inte alls lika nogrant för vi styrs ju av sådana saker som kärlek mm :p

Hmm, iofs så borde ju mycon vara ärftlig iom att alla råttor har den :idea: Bara det att den utlöser vid nersatt immunförsvar och därför är det avel på råttor med bra immunförsvar för att minska risken att mycon utlöser.

Haha finns det som könssjukdom också, vad kul det låter :D

Nja, inte ärftligt på det viset men däremot smittad av tex mamman.
Det är oförmågan att utveckla antikroppar mot mycoplasman som är ärftlig inte själva sjukdomen i sig.

Liknande trådar

Övr. Djur jaha..snabbt o lätt gick det till och jag älskar redan de små söta djuren :love: två stycken är dom, en grå och en beigeä-guldfärgad...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama