Sv: Lyxliv för hamster
Canser hos hamster är inte vanligt och cancer är en ärftlighetsfaktor.
Med andra ord är det främst aveln man skall se över.
Se hos tex marsvin som lever bra mycket längre än råttor. Dom lever oftast i kutterspån utan ökade problem.
Cancer är inte bland det vanligaste hos dom precis.
Dessutom består kutterspån av bara en mindre procent tall som är den faktor som är farlig för dom.
När det gäller att läsa utländska rapporter om detta från tex USA så blir det fel för det är tall spån dom använder. Tall består av vad jag förstått mer terpentin och därför brukar det stå på dom där balarna man köper "endast **% tall".
När det gäller hamstrar så har jag kontakt med uppfödare som hållt på i många år och där borde det poppa upp många med cancer men det gör det inte av den enkla anledningen att cancer som råttor får är som med mycoplasma en ärftlig sak (dom håller dessutom på att hitta det exakta genfelet som styr detta på människan för att kunna skräddasy medicin).
Så både marsvin och hamster är i spån mer än råttor men varken hamster eller marsvin är enormt drabbade av cancer.
Kanske är det aveln som behöver ses över men så hade väl råttor i tamhet ofta sämre immunsystem och därför utvecklar myscoplasma?
Sämre immunsystem kan vara orsak till att dom förövrigt rent ärftligt av andra saker utvecklar cancer.
Ett inklipp från Eva Johansson som är mycket duktig på marsvin och om bäddmaterial:
"There are several good choices. In Sweden we use wood shavings with lots of hay on top, or newspaper (only black and white, not in colour) and lots of hay on top. Never use sawdust, it's too dusty.
You can also use any paper based cat litter, or aspen litter. I found that my guinea pigs doesn't like to walk on aspen, and I myself can't stand the smell of the paper based cat litter, but I know people who loves it.
In the USA, and maybe in England too, you cannot use woodshavings, since the trees that the shavings are made from are pine or cedar, both poisonous to the guinea pigs, and may induce cancer in humans. The guinea pigs can get liver disease from living on cedar or pine. I learned that in some areas you can get alder shavings, aspen, spruce and fir shavings, which are all fine to use."
Tidningspapper är inte lämpligt för hamstrar då dom stoppar det i munnen.
Kindpåsar du vet
Är inte lämpligt för dom små att få i sig så mycket trycksvärta.
Förövrigt skall det vara lite mjukare papper om man skall ha papper alls så att hamstern inte råkar göra isönder sin kindpåse pga att det är lite för oformligt, antingen för att dom har svårt att få ut tidingspappret om dom knökat så fullt dom brukar göra och riskerar att inte få ut det och delvis genom att lyckas dra isönder sin kindpåse.
Tidningspapper går totalt bort när det gäller hamstrar och jag har inte hört att hamstrar som går på kutterspån har större utbredning av cancer i sina linjer än dom som lever på tex toalätt.
Glömde damm.
Sågspån skall inte användas utan kutterspån och det är behandlat så det inte är så mycket damm i det. Förövrigt är hamstern gjord för att leva i hålor och där är det inte dammfritt samt leva med nosen över ett kargt landskap och där är det heller inte dammfritt. Dom är skapta för att fixa lite damm och jag har aldrig varit med om att vare sig dvärghamstrar som gömmer sig i kutterspånet samt hamstrar som boar i det har haft problem pga det damm som finns i kutterspån.
Du får gärna hojta och tala om var du hittar sådan information där det praktiskt har setts att det är ett probelm för andningsapparaten fixar inte att få ner massa damm i lungorna och massa damm i magen skulle ge risker för förstoppning. Som sagt var jag känner ett flertal uppfödare som har toalätt till sina långhåriga pojkar och kutterspån till dom korthåriga samt flickor och bebisar. Det borde ha visat sig där för länge sedan speciellt när en av dom hållt på i jag tror det är 20 år.