Sv: lysrör

Dom bör väl sitta så högt som möjligt för att minska risken så mycket som möjligt för att en häst slår i om den reser sig eller sparkar. Men det beror ju på var dom ska sitta och hur stallet ser ut också.
 
Sv: lysrör

Måste även finnas galler runt dem, iaf med normalhögt stalltak (har själv 2,80)
 
Sv: lysrör

Har drygt 2.70 i takhöjd i boxarna och öppet upp i nock i resten av stallet.
ska man ha lysrör i boxarna och utanför eller bara utanför boxarna.
Var köper man galler till lysrör?
 
Sv: lysrör

Ett tips jag fick från länsstyrelsen är att INTE placera dem mitt i gången, eftersom ljuset då faller ovanpå hästen... Bättre att ha dem på sidan för att se bättre när man håller på med t ex ben.

Galler ska finnas på bl a Biltema, en variant är att be någon svetsa till något. Klurar själv för närvarande på hur jag ska lösa det i mitt stall;)

Lyse i boxarna eller inte är en smaksak, men det underlättar när man ska mocka.
 
Sv: lysrör

Vi har satt lysrören enbart i gången, inte i mitten utan växelvis utmed kanterna utanför boxarna, så här ungefär _-_-_-_- :D (Hmm... men ni fattar va?) Ljuset räcker gott och väl in i boxarna när man ska mocka, och ljuset blir bra i gången när man har hästen uppställd där.
 
Sv: lysrör

Måste även finnas galler runt dem, iaf med normalhögt stalltak (har själv 2,80)

Man måste inte ha galler. Det man måste är att ha är armaturer som inte går sönder om häst slår i dom och det behöver inte vara galler. Det finns armaturer med kupor/skydd, tror materialet heter makrolon. Det är i princip okrossbart och man kan både köra över det med en traktor och slå på det med slägga utan att det ens syns på det.
Kan finnas andra lösningar också för det.
 
Sv: lysrör

Tänk oxå på att stall måste ha mkt hög sk IP klassning. Försäkra dig om att elektrikern kan bestämmelserna om djurstallar - inte givet om de vanligen håller på m vanliga hus.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi behöver en ny kökslampa. Idag sitter det en tråkig lysrörsarmatur från tidernas begynnelse. Den har gått sönder och ska bytas ut. Vi...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 919
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Gunnar
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
840
  • Artikel
Hästnyheter Både Laholms ryttarförening och Göteborgs fältrittklubb meddelade tidigare i veckan att de stängde sina anläggningar på grund av...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp