Lyse på vagnen?

Fia-Lina

Trådstartare
Börjar fundera på att rigga någon slags belysning på flakvagnen inför höstens och vinterns körturer. Det blir ju snart så att det även på helgerna blir svårt att hinna ut medan det är ljust :(

Hur har ni löst detta? Lyse både bakåt och framåt? Bara reflexer? Lyse som hjälper er att se eller bara positionsljus?
Jag är inne på att köpa ett 12-voltsbatteri, men lysena? Det finns arbetsbelysning på biltema som kanske skulle fungera....
Sen att vänja Fia-Lina vid det hela, det kommer kanske att bli skuggor?

Såg på FNH Dalarnas hemsida en skylt "hästdraget fordon" när jag kollade programmet till Nordsvenska hästens dag. Är det någon som vet om den finns att köpa eller var den bara ritad?

Hoppas på bra tips från alla kunniga här! (Såg att FjordingCarl nämnde nåt om 12 volt i tandemtråden ;) )
Lotta

Sv: Lyse på vagnen?

När jag har kört på vintern har jag haft pannlampa, köpt på clas ohlssons för 79 kr tror jag. Liten, smidig och lyser bra! Har den mest för att jag ska se lite i alla fall då jag inte kör på nån bilväg. Perfekt att ha på tävling och träning också när det är mörkt! Annars syns vi ju rätt bra med den också. Har haft den när jag ridit också på en lugnare häst, inte den hispiga gammgubben. Var lite kostigt i början kanske med dom vande sig snabbt. Har ju självklart reflexer också. Det du kan göra är ju att sätta på ett cykellyse på vagnen. Lyser inte så bra kanske men som positionslyse funkar det ju.

Jag har lyse på min vagn. Det drivs av ett 6 volts uppladdningbart batteri som man inte behöver fylla batterivatten i, alltså är det rätt säkert och tål hårda stötar o dyl Det väger ca 1,5 kilo. Kostar nån hundring på clas ohlsson. Laddaren kostar nån hundring den med.

Mina lyse består av rött bakåtljus, tror de sitter på mopeder eller dylikt, och sen har jag fräsiga framluktor, även det kanske till moped. Vet inte riktigt. På min maratonvagn har jag bara en strålkastare tagen från en amazon tror jag :)

Jag har även pannlampa, så jag kan rikta ljuset dit jag vill, så man ser var diket är! och om man behöver fixa med selen mitt ute i skogen. Många reflexer har vi oxå, och trianglar bak, enligt lag.

Bild läggs in under "Svängeltråd" imorrn.

/jenny

Tack Nora och Jenny för era svar!
Jag hade tänkt mig batteri och lysen, men tipset om pannlampa var inte dumt!
Tänkte mig att börja lysträna hästarna genom att använda ficklampa när vi flyttar dom mellan hagarna nu när det börjat bli mörkt på kvällen!
Lotta

Billyktor drivna av en blyacumulator (stavning :confused: ) som är fäst under sätet på vagnen. Framljus, bakljus och även positionsbelysning fäst på stänkskärmen...

Jag har (visserligen gamla) papper där det står vilka regler som gäller för hästfordon (dvs häst-och-vagn, inte häst under ryttare eller vid hand) Där står att om hästfordon färdas på väg i mörker ska den ha:
1)Vit framlykta
2)Röd baklykta
bägge fästa på hästen eller vagnens vänstra sida.
3)Orangegul reflexanordning på sidan
4)Två röda refleker baktill
dessa fästa på vagenen

Frågan är om detta är vad som gäller nu också? Någon som vet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka