lymfangit?

C

cerrox

om en häst har fått lymfangit från sår i karleden, mugg, hur viktigt är det då att hästen blir behandlad? inom ett par dagar? vad kan annars hända? hur behandla man det bäst? hästen i fråga är verkligen jätte slö, allmänpåverkad, antagligen feber också, väldigt svullen i benet, ohalt, men vill ogärna stödja på benet eller gå i onödan, står mest & hänger. låter som lymfangit väl? har haft muggen sedan ungefär i maj, vad jag vet så har ingen veterinär behandlat den, utan ägaren har tvättat & smörjt själv med div. olika medel. muggen har pendlat upp & ner, vet att hästen har varit halt & svullen någon gång innan. men denna gången ser det inget vidare alls ut.

( är inte min häst, men är lite orolig :crazy: )

Sv: lymfangit?

Viktigt att man tar kontakt med veterinären innan den blir kronisk, för det är inte kul att stå där med en häst som alltid är svullen i sitt ben.. Visst dom kan må bra i övrigt ändå men benet svullnar alltid mer så fort dom inte får röra sig tillräckligt t.ex..

Sv: lymfangit?

skulle säga att det är JÄTTEviktigt att hästen får behandling av veterinär. min fd häst fick ett stort sår jan 04 som utvecklades till lymfangit efter ca 10 dagar. stort elefantben, ca 3 gånger så tjockt som vanligt, från såret på kotan/kronranden ända upp på låret. hon hade hög feber (runt 40), var slö och stödde mycket ogärna på benet. veterinären var ute och tittade på det direkt (samma kväll eller morgonen därpå, minns inte) och penicillin sattes in. tyvärr visade det sig att spektrat (?) på penicillinet var för smalt (återigen ?) vilket innebar att det inte hade någon verkan, så efter 4-5 dagar fick vi på inrådan av skara djursjukhus sätta in ett riktigt starkt antibiotika i max 5 dagar. för att hon öht skulle överleva utökades dosen till 11 dagar, men svullnaden gick aldrig ner helt. när den var som störst sträcktes den ända fram under magen (täckesgjorden satte stopp), en ca 4 cm tjock svullnad.

min häst blev aldrig bra, lymfangiten blev kronisk med en ständigt tjock svullnad (tänk dig en extremt hård galla upp till hasen), och ett skenbensomfång på ca 32 på bakbenet där det var.. (mot ca 22-23 på andra benet)
hon gick att ha till promenadridning under våren, men eftersom såret aldrig läktes kom infektionen tillbaka under sensommaren (värme bla) och vi fick tyvärr avliva henne...

skräckhistoria, ja :crazy: men kontentan är att lymfangit ALDRIG ska underskattas! visst kan dom klara sig med kronisk lymfangit (det som satte käppar i hjulet för min häst var ju just såret) men det är påfrestande och ett ständigt baltande och krav på mycket motion. ta ut veterinär ögonaböj!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Min häst hade en liten hälta och åkte in till klinik förra veckan. Där blev han behandlad för kotledsinflammation. En vecka senare...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama