Karoliina

Trådstartare
En häst har nyligen fått lymfangit, han är 3 ggr så tjock som han brukar ändå från kotan till svansen på ena bakbenet.

Vad har ni för erfarenheter? Hur stor är chansen att han inte klarar sig ?

Sv: Lymfangit

har han feber? Har vet. kollat? Ta ut vet, så han får behandling för det i första hand.

Min har kronisk lymfangit i ett bakben och rids för fullt, utan bekymmer med det.

Min häst fick lymfangit i ett bakben för 2 år sedan, hon hade sedan tidigare lätt för att svullna upp i det benet pga liknande skador tidigare, men det visste inte vi.
se till att få veterinärhjälp så fort som möjligt, och underskatta det inte! sätt in penicillin.

min häst reagerade inte på vanligt penicillin och därför lyckades vi inte häva lymfangiten, trots att vi satte in starkare grejer efter ett par dagar. hon fick kronisk lymfangit, och från början var hennes ben också 3 ggr så stort, från hoven ända upp till svansen, svullnaden satt också under magen, ända fram till sadelgjordsstaden.
så småningom gick det ner så att det bara var hov-has ca dubbelt så tjockt som vanligt, men hon gick att rida. dock läkte aldrig såret som var ursprunget, så tillslut fick vi ta bort henne iaf...

så som sagt, ta ut vet. och tveka inte att sätta in vad som krävs, får man itne bort det i tid blir det kroniskt, och det är aldrig roligt, även om dom kanske inte dör av det.
min häst var rejält dålig när det var som värst (mkt hög feber) och vi trodde att hon kanske inte skulle klara sig, men enl. vet. var det ett riktigt extremfall. så, får din häst bara penicillin o vård i tid så tycker inte jag att det bör vara någon fara för liv..?

Mina erfarenheter av detta är att: Rör mycke på dom... går det inte neråt utan uppåt: kontakta vet!
Har aldrig varit med om att det inte gått nedåt..... ett våtvärmande (över natten) å rör på dom så har det fixat sig:smirk: /C

Mina erfarenheter är att kontakta vet så h*n kan få kortisonbehandling.
Röra på h*n så mycket det går (men haltar den jättemycket går det ju givetvis inte)
Vara noga med att hålla rent alla sår ordentligt!! Massera gärna med lactacyd tvål..

/K.A

förstår inte hur jag kunde glömma att hästen ska röra på sig... :crazy:
kan tillägga att min fick stå inne den första veckan eller något (minns inte så noga) pga den höga febern och att hon faktiskt knappt kunde gå. detta var på vet.s rekommendation, mens åhär i efterhand kan detta vara en bidragande faktor till att det blev kroniskt.
när hon blev bättre började vi med 5minuterspromenader som sedan utökades till ca en timme morgon och kväll efter hand.

det finns f.ö. en mängd "huskurer", att skrubba o massera benet med såpa ska vara bra, även varma grötomslag har jag fått berättat för mig.
det klassiska ska väl annars vara att lägga jodopaxomslag så att det "drar ut" vätska o gifter över natten. alla jag pratat med säger att det är det bästa men av någon anledning rekommenderar inte vet. det längre..? inte de i mina trakter iaf.

när hästen blir bättre kommer benet att vätska sig, den överproducerade ledvätskan (gulaktig) (som orsakar svullnaden) sipprar ut genom huden = benet blir mindre. det är tydligen oerhört viktigt att den är vätskan inte kommer i kontakt med såret som orsakade lymfangiten! så man får vara noga med att badda o torka o ha sig...

ett annat (lite dyrare) tips är backontrack-paddar som stallbandage över natten. detta hade jag på min häst när lymfangiten blivit kronisk och det hjälpte faktiskt över förväntan.

hoppas det går bra med hästen, skriv gärna här hur det går!

FeatherCloud skrev:
det klassiska ska väl annars vara att lägga jodopaxomslag så att det "drar ut" vätska o gifter över natten. alla jag pratat med säger att det är det bästa men av någon anledning rekommenderar inte vet. det längre..? inte de i mina trakter iaf.

Nej.. jag tycker veterinärer överhuvudtaget försöker undvika jodopax mer och mer.. bara känsla kanske.. vet inte:crazy:

jo, vår veterinär var väldigt "skeptisk" till jodopaxomslag, men alla jag känner som har/har haft lymfangithästar som provat det säger att det funkar perfekt, så ag vet inte riktigt varför?

Nej... inte jag heller faktiskt...
Men det finns ju de hästar som reagerar negativ på det, sedan hämmar det läkningen väldigt mycket, samt att fel spädd jodopax inte är bra..
men det är de enda nackdelarna så jag vet...
/K.A

Min häst fick lymfangit i höstas. Det var nog inte så extrem som din eftersom min häst fick aldrig hög feber och svullnaden var "bara" till hasen.. Men jag blev livrädd och ringde vet direkt. Eftersom hon har haft lymfangit en gång tidigare på samma ben:( Men men min vet rekomderade jodopax omslag... men då var det först jag som frågade om det kunde hjälpa... Men det hjälpe hyfast för min häst... Det är bra om man har lindat så inte huden töjer sig så mycket.. Töjer sig huden för mycket är det lätt att de får ett "elefantben". Hon fick inget pencelin eftersom hon inte hade feber, men jag fick kortison på de små såren hon hade. Det gäller att låta hästen röra så mycket på sig som möjligt. Kamfersalva kan även hjälpa.. Men back on track är suveränt:banana: , men då måste inflamationen vara borta först. Det är vad som fungerade på min häst iaf! Lycka till!!

Veterinären har varit och kollat på en gång det hände.. Han har sprutats och nu har vi fått en till lymfangit häst! Förmodligen har de skadat sig på samma ställe. (de går i samma hage)

båda går på penicillin, den andres ben har inte börjat svälla,men det upptäcktes i ett tidigt stadium (på en gång det hände, var tvungen att sys så) men den jag skrev först om, hans ben har inte gått ned..

Min häst hade lymfangit för några månader sen. Fick jodopax bandage på natten och finadyn i 5 dygn efter att veterinären var där. Sen skulle jag gå med honom ca 20 min varje dag. Fick gå i hagen som vanligt.Utan bandage. Gick över ganska snabbt ca 1 vecka vare allt som vanligt igen. Rids nu utan några som helst men efter det. Lymfangit kan ju bli kroniskt, hästen får elefantben men har du märkt det tidigt och gjort något åt det i tid brukar det ge sig. som sagt är det ju viktigt att den rör på sig och får i gångblodcirkulationen i benet. angående jodopaxen har jag hört både plus och minus. Det funkade iaf på min häst eftersom han inte hade något ytligt sår utan fått det på något annat sätt. Jodopaxen drog ur bakterierna ur benet utan att skada vävnaden osv på benet. Så fattade jag det iaf :angel: Har hästen ett öppet sår är det ju skillnad efter som jodopax även förstör dom "snälla" bakterierna som ska läka såret igen. Hoppas pållen blir bättre!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama