Sv: Lymfangit
Min häst fick lymfangit i ett bakben för 2 år sedan, hon hade sedan tidigare lätt för att svullna upp i det benet pga liknande skador tidigare, men det visste inte vi.
se till att få veterinärhjälp så fort som möjligt, och underskatta det inte! sätt in penicillin.
min häst reagerade inte på vanligt penicillin och därför lyckades vi inte häva lymfangiten, trots att vi satte in starkare grejer efter ett par dagar. hon fick kronisk lymfangit, och från början var hennes ben också 3 ggr så stort, från hoven ända upp till svansen, svullnaden satt också under magen, ända fram till sadelgjordsstaden.
så småningom gick det ner så att det bara var hov-has ca dubbelt så tjockt som vanligt, men hon gick att rida. dock läkte aldrig såret som var ursprunget, så tillslut fick vi ta bort henne iaf...
så som sagt, ta ut vet. och tveka inte att sätta in vad som krävs, får man itne bort det i tid blir det kroniskt, och det är aldrig roligt, även om dom kanske inte dör av det.
min häst var rejält dålig när det var som värst (mkt hög feber) och vi trodde att hon kanske inte skulle klara sig, men enl. vet. var det ett riktigt extremfall. så, får din häst bara penicillin o vård i tid så tycker inte jag att det bör vara någon fara för liv..?