M

MizzBellie

Hej
är det någon som kan berätta lite mer om lymfangit för mig?
har kollat på en häst jag vill köpa och ägaren säger att hon har LINDRIG KRONISK LYMFANGIT. och att hon ska hålla för ridning...
Vad tror ni?
Berätta gärna det du kan om just lymfangit...

Tack på förhand... ;)

Sv: Lymfangit

Om lymfangiten är lindrig dvs svullnaden går ned när hästen rör på sig men kan vara lite tjock i benet på mornarna så är det ingen fara. Dessa hästar är viktigt att dom rör på sig. Går i hage på dagarna och arbetas. Min äldre tävlingshäst drabbades av kronisk lymfangit på äldre dar hon tävlade och tränades som vanligt. Viktigt är att man inte är en latmask själv. Tvätta benen ordentligt med tvål och vatten. Jag gjorde det efter varje ridpass. Arbeta hästen hälst varje dag. Rörelsen får igång cirkulationen och gör att svullnaden minskar.
Jag provade även att ha stallbandage på nätterna men märkte ingen skillnad så hon fick vara utan.
Lycka till

Har en häst haft en rejäl lymfangit har huden tänjts ut så pass mkt att det lätt fyller på med svullnader i benet framöver.

Min gamla märr köpte vi som femåring från galoppen, hon hade kronisk lymfangit och det enda vi gjorde mot detta var att ha nattbandage, mycket utevistelse och reglebunden träning och motion.
Hon gick svår fälttävlan, Msv hoppning, och startade även hinderlöp vid ganska hög ålder!!! Kort sagt det behöver inte bli några större besvär av detta. Rådgör med en veterinär och se vad han/hon tycker och har för åsikter.

MIn häst har också kronisk lymfangit, svullnaden går ner efter ett tag i hagen och efter motion. Det har också blivit mycket bättre när han gick barfota eftersom blodcirkulationen kom igång mycket bättre. Det har också blivit mycket bättre efter han blev behandlad mot sitt sneda kors, och fick massage över ländryggen..
Jag rider honom som vanligt, och han mår inte dåligt av detta, är inte halt på något vis.
Jag gör inget speciellt åt det, men nu när han fått nya sår i det så har han fått stå med jodopaxomslag ett par nätter, så det inte blir värre.

Oj tack för alla svar... En fråga till... Tycker ni att jag kan köpa hästen? Och använda för att träna och tävla dressyr?
det är alltså ingen fara och rida hästen?
Oj det blev några fler frågor... ;)

Min gamla tant är 24 år och har så länge jag har haft henne (13 år) haft kronisk lymfangit. Hon har tränats (och tävlat) ialla år och idagsläget rids hon ca 4-5 dag/vecka. Som ovan beskrivit svullnar hon på natten men det går över så fort hon kommer ut i hagen eller rids. Men jag har de senaste veckorna börjat med stallbandage på natten och hon är sååå smal och fin i benen nu. Så du kan ha mkt roligt med en lymfangithäst men det man får tänka på är att om det uppkommer en sårskada eller mugg så kan det bli tidskrävande och dyrt. Men vad gör vi inte för våra pållar.. Jag har aldrig ångrat att jag köpte min häst.

Jag kan ju inte säga att du inte ska köpa en häst med lymfangit- Jag gjorde ju det.. :)
Jag tränar min fullt ut, men inte tävlar p.g.a mitt bristande intresse, och han mår absolut inte dåligt!!
Tycker du om hästen, så kan du gått och väl köpa hästen, om vet. säger OK.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka