Cillen89
Trådstartare
Min stackars ponny var "trädstam" tjock på höger bak imorse, såg stel ut på bakbenet när han gick, men kanske inte så konstigt det! Beslöt ändå för att släppa ut i hagen, tänkte att cirkulationen skulle komma igång och svullnaden gå ner, men när jag kom hem från jobb i eftermiddags var han fortfarande lika tjock och efter närmare inspektion såg jag att han har mugg i karleden, väldigt geggigt, sårigt och endel ruvor. Efter att min andra häst stått med mugg hela sommaren, är ju väl numera expert så vad som biter och utrotar mugg, så det blev tvätta med Hibiscrub, torka och stryka på Canaural.
Men nu funderar jag på om han drabbats av lymfangit till följd av muggen?
Och vad ska jag göra i såfall? Är det något som försvinner av sig självt eller han måste ha någon slags antibiotika, pencilin eller liknande?
Han vart ordentligt halt nu när jag var ute i stallet för en stund sedan så jag lindade bakbenen samt blandade upp Finadyn som jag har kvar sedan i somras som min andra häst åt när han hade mugg och hade rejält ont han med, men han fick aldrig lymfangit..
Men nu funderar jag på om han drabbats av lymfangit till följd av muggen?
Och vad ska jag göra i såfall? Är det något som försvinner av sig självt eller han måste ha någon slags antibiotika, pencilin eller liknande?
Han vart ordentligt halt nu när jag var ute i stallet för en stund sedan så jag lindade bakbenen samt blandade upp Finadyn som jag har kvar sedan i somras som min andra häst åt när han hade mugg och hade rejält ont han med, men han fick aldrig lymfangit..