Lymfangit som inte vill ge sej!

K

klabbarparn

Alltså, jag vet snart inte vad jag ska ta mej till!
Hästen trampade sej för 1 vecka sen, blev två små ynkliga sår vid kronranden. Svullnade ju givetvis upp som en elefant, fullblod som han är :cool:
Han fick Finadyne (i 2 dar)och Hippotrim (tror jag det hette) i 5 dagar, och har även fått sprutor i 4 dagar. Ska egentligen ha den sista sprutan imorron (då har han fått i 6 dagar) men jag tycker knappt det blir nån skillnad alls! Kan inte minnas att det har tagit såhär lång tid förut (han har haft lymfangit 2 ggr tidigare).
Han har runt 38 i temp varje dag, svullnaden i benet har blivit pyttelite bättre o hältan har gått bort. Men är det verkligen normalt att det tar sån tid?
Vad går man vidare med om det inte blir bättre?
(Vet kommer imorrn, men vill gärna höra om era erfarenheter)

Sv: Lymfangit som inte vill ge sej!

jag lägger alltid våt/varmt omslag. jag använder 2% jodopax blandning, tjockt med bomull och klisterbandage eller fleccelinda runt. låter varje omslag sitta ca. 12 timmar, vädrar en stund och lägger nytt. håller på så i några dagar, då brukar det sjunka och gå bort.

Har hört talas om hästar som har fått kronisk lymfangit.
Är det inte det som kallas "elefantben" t.ex i den gamla klassiska hästsjukdoms-boken Håll hästen frisk?
Har ett svagt minne av det.
Måste jag kolla upp om jag hittar den.

Annars är nog bara mitt råd att avvakta tills imorrn och se vad veterinären har att säga..
Kanske han kan ge nåt ytterligare eller förlänga dosen på medicinen?

Svullnaden kan sitta i länge om de har dålig cirkulation på lymfvätskan skulle jag tro. Min ena häst har flera ärr lite kors o tvärs över ena bakbenet som stör lymfbanorna så hon svullnar lätt i det benet + att det sitter i längre. Jag lindar varje natt med BoT vid ev. sårskada för att hålla svullnaden nere, tills det läkt helt.

Vad har hästen i normaltemp? Är den fortfarande febrig så ring och hör med vet.
Annars kan svullnaden sitta i ett tag (man kan se svullnad i veckor) trots att hästen är "frisk".
Dessutom fylls gärna det drabbade benet i över natten på box ett tag efteråt pga dålig cirkulation så stallbandage på.

Ge definitivt den sista penicillinsprutan!

Den behöver röra på sig mycket för att hjälpa svullnden försvinna o är den ohalt så skulle jag förutom hagvistelse gå promenader (ev rida om den inte har feber) gärna två-tre gånger per dag.
Cortison är oöverträffat för att få ner svullnaden - men min häst har bara fått det av vet. när jag åkt in på klinik.

Senast ändrad:

Svullnaden kan sitta i länge om de har dålig cirkulation på lymfvätskan skulle jag tro. Min ena häst har flera ärr lite kors o tvärs över ena bakbenet som stör lymfbanorna så hon svullnar lätt i det benet + att det sitter i längre. Jag lindar varje natt med BoT vid ev. sårskada för att hålla svullnaden nere, tills det läkt helt.
Jaså, kan det va nåt sånt kanske... han va inne på kliniken i höstas o dom va inne i leden o "rotade", kan det ha blivit ärr som försvårar tror du? För jag har för mej att svullnaden har försvunnit snabbare dom andra gångerna...

Vad har hästen i normaltemp? Är den fortfarande febrig så ring och hör med vet.
Annars kan svullnaden sitta i ett tag (man kan se svullnad i veckor) trots att hästen är "frisk".
Dessutom fylls gärna det drabbade benet i över natten på box ett tag efteråt pga dålig cirkulation så stallbandage på.

Ge definitivt den sista penicillinsprutan!

Den behöver röra på sig mycket för att hjälpa svullnden försvinna o är den ohalt så skulle jag förutom hagvistelse gå promenader (ev rida om den inte har feber) gärna två-tre gånger per dag.
Cortison är oöverträffat för att få ner svullnaden - men min häst har bara fått det av vet. när jag åkt in på klinik.
Dum som jag är så har jag inte tempat honom när han har vart helt frisk :cool: men jag tvivlar ju på att han har 38,0 iaf.... Är det NÅN häst som har så högt??

jag lägger alltid våt/varmt omslag. jag använder 2% jodopax blandning, tjockt med bomull och klisterbandage eller fleccelinda runt. låter varje omslag sitta ca. 12 timmar, vädrar en stund och lägger nytt. håller på så i några dagar, då brukar det sjunka och gå bort.
Jag har lindat honom med alsolspritsbandage varje dygn, i nästan en vecka, men det har inte hjälpt ett skit :cool:
MEN idag såg jag att den hade gått ner ytterligare :banana:

Normaltemp hos häst säger man är 37-38,2 men man måste ju kontrollera det hos sin egen för att veta.

Normaltemp hos häst säger man är 37-38,2 men man måste ju kontrollera det hos sin egen för att veta.
Ja precis, det är ju en fördel att veta normaltempen...dumma mej :cool: Ja ja, han är lika pigg o glad som vanligt iaf så det kan ju inte va SÅ illa iaf. Får se vad veterinären säjer imorrn. Misstänker att jag kommer få hålla på med domdär hemska sprutorna några dagar till ...brrrr *ryser*

Kanske zinkbandage (Zinkaband, finns på apotek med djursortiment) kan hjälpa? Används väl normalt på senskador, men det kan ju vara värt ett försök? Sedan brukar lugn rörelse (promenader) kunna hjälpa.

Min islänning fick lymfangit... Jag va snabb o la om med sorbact, o självhäftande linda. höll på i ca en vecka. Böt bandage 1gång om dagen. Febern gick ner efter första dagen. Sorbacten drog ur allt.. Mitt eget recept som fungerade kanon..värt att prova. "Självklart hade jag ringt vet om det inte hade gått tillbaka efter ett par dagar"..Fungerar om såret är öppet

Rör du på den något?
Det ska man ju göra när de har lymfangit.

Min unghäst hade det för bara någon dag sedan, fick finadyn i 3 dagar + promenader (och lite bus repor i hagen av honom själv :angel:) sen var det borta.

Min andra tog det däremot ca en vecka innan det försvann. La jodopax omslag i 4 nätter, promenader under dagen och finadyn i 4 dygn.

Det är inget konstigt eller ovanligt att det sitter kvar efter en vecka, är inte ovanligt att det tar 14 dagar innan det är borta. Rör pa hästen ett par ganger om dagen sa är det säkert inga konstigheter.

Du kan nog vara lugn, om du dessutom ska träffa veterinären idag.

För några år sen hade jag ett sto som fick lymfangit på ett bakben.
Det tog oxå lång tid innan det gick tillbaka.
Det är inte ovanligt att det tar ett tag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 402
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 116
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 335
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka