lyfta på hovarna!

O

Osis

Jag ahr en 16 årig fjordingvalack..

När jag fick honom så var han väligt dålig på att lyfta på hovarna när jag skulle kratsa dem.

Nu har jag fått honom att lyfta dem när jag stryker med handen längst benet - men hur gör jag för att få honom att hålla upp dem efter det att jag har tagit upp dem?

Han lägger hela sin tyngd på mig och förväntar sig att jag ska hålla upp honom..
Jag har provat att släppa hoven rakt ned i golvet - men det bryr han sig inte om han vill ju stoppa ned foten så det blir ju som en belöning. Lika om jag håller upp benet åt honom tycker jag. han är ju så tung :crazy:

har ni några ideér? :confused:

Sv: lyfta på hovarna!

Godis :D klickerträning. Förutsatt att man är konsekvent så hästen nte blir tiggig :p
Man ger en signal och ger hästen lite större hintar om det behövs, första gången kanske man får lyfta upp benet - säga klickerordet och ge en godis! Efter några gånger brukar hästarna sjlv försöka få godisen, så den testar vad den ska göra. Då kanske du inte ger godis förrän hästen har hållt benet uppe i luften ett tag, och sen håller du i benet på den och vänjer den vid att den måste hålla uppe benet själv då också för att den ska få godis.

Fördelen med det är att det blir lätt sen om man vill lära hästen räcka vacker tass eller gå spansk skritt :D den har ju redan ett kommando för att lufta på fötterna.. Och den är redan van att klickerträna.
Funkade snorbra på min förra häst som var lite ojämn i kroppen så det var svårt att lyfta ena frambenet.

Lär inte hästen att den får tynga ner, gör den det så upprepa bara proceduren, blir hästen positivt inställd till att lyfta hovarna är det inget problem att lära den balansera sej själv.

Bra tips! :idea: min fjording är en godisgalning.

jag har redan lärt honom ett trick på det sättet - att ta huvudet mellan frambenen och böja på ena frambenet, det är han jätteduktig på =)

Men hur gör jag om han tynger ned sig så fort jag tar benet? Ska jag lägga ned det och börja om?? :confused:

Låt honom aldrig tynga på det. Gör den det så släpp ner hoven direkt. Då blir "straffet" att ju hårdare hästen tyngde, desto hårdare slår den i golvet/marken. Så länge hästen är positiv till att lyfta benet (genom klickerträningen) och litar på dej bör det inte bli något problem. En fjording brukar ju inte vara lika känslig som t ex en varmblodstravare ;)

en fråga till:
Om man släpper ned benet hårt han är ju inte känslig precis, blir det inte som en belöning då om hn får som han vill - alltså ta ned benet?

Ska prova och se vad han gör iallfall. Hoppas det fungerar =)

Ja, det är som en belöning. Men om hästen lär sej att det är godiset/klickerordet som ska vara belöning och den inte får belöning (efter att den redan lärt sej lyfta benet av sej själv) när den ställer ner hoven, ja då är den uteblivna belöningen bestraffning. Kräv alltid liite mer än förra gången, så inte hästen slutar försöka vilket de lätt gör när de alltid får godis. Om hästen verkar helt bakom flötet däremot kan man hjälpa till lite eller kräva lite mindre en gång.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har nyss köpt ett sto som inte blivit mycket hanterad eller riden. Hon har mest stått i hage hos tidigare ägare. Jag har problem...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en häst som för ett par veckor sedan gick omkull i hög hastighet i hagen. Verkar ha fått en låsning i vänster bogparti. Jag vet inte...
Svar
18
· Visningar
4 490
Senast: Antiqua
·
Hästhantering Jag har ett 4-årigt sto som jag har haft sedan hon var föl. Hon är frisk, trevlig och hyfsat väluppfostrad. Det är en glad och trevlig...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 438
Senast: Ingridl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?