Lyfta hovarna

Y

Ysa

När jag köpte min hingst var han inte alls hanterad (5 månader gammal) men han lärde sig snabbt att bli borstad, går i grimma och grimskaft, stå uppbunden och lyfta på hovarna. Han blev verkad av hovslagaren och allt gick toppen.
10 månader gammal växte han enormt och var då VÄLDIGT oblanserad, vinglig och klumpig, det upplyste jag hovslagaren om men han tyckte inte att det skulle vara några problem eftersom det hade gått så bra de andra gångerna.
Det slutade med att jag hade en väldigt rädd unghingst som, när vi försökte lyfta benen på kvällen, skakade, svettades och kastade sig hej vilt åt alla och jag fick nätt och jämt på grimman.

Efter en månad var det inte längre några problem med grimman.
Efter tre månader kunde vi ta på honom under knä och has utan att han blev rädd för oss.
Nu, 19 månader gammal, kan jag lyfta alla hovarna och hålla dem en kort stund och han blir inte längre rädd när jag har hovkratsen med mig in i boxen.

Problemet är att nu när han inte längre är rädd för mig, bryr han sig inte heller om att lyssna på mig. Han slår fram frambenen, bak bakbenen eller så går han helt enkelt sin väg. Håller någon honom dansar han runder eller försöker bitas och tuggar på grimskaftet.

Vad ska jag göra för att lösa problemet???

Det börjar bli akut nu, 9 månader utan verkning ger inte så fina hovar direkt.

Alla förslag mottages tacksamt!

Tack på förhand
MVH Ysa

Sv: Lyfta hovarna

Låter som han försöker vara boss. Går det bra att kratsa hovarna? Ställ honom på en gång och flytta honom intill väggen så han inte kommer så långt, då får han också stöd om han är vinglig.

Det är helt klart så att han försöker bestämma över mig och vanligtvis lyckas han inte men minsta lilla som jag visar att jag inte är nöjd med hans beteende gällande detta så blir han jätte rädd. Jag kan kratsa lite men sällan hela hoven i ett svep. Om man ställer honom vid en vägg så slår han fram/bak benen när han blir trött på det och jag har inte gett mig utan tagit upp hoven igen och fortsatt med det blir väldigt tröttsamt i längden.
Att försöka hålla fungerar inte så bra, killen är nämligen en shirehäst ca 170 cm hög och en vikt på 600-700 kg och kan han inte slå sig lös så försöker han helt enkelt att lägga sig på mig och jag orkar inte hålla då. Han gjorde lika dant som 5 månader gammal men då var det bara att hålla och så tog det ca 1 vecka innan han slutade med det men det är ju lite svårare nu.

Jag hade en sköthäst som var liknande förut. De gjorde som så att de tränade på att kunna flytta hans hovar hur som mha touchar av ett spö. Då kunde de stå en bit ifrån när han försökte att sparka. Sedan när de kunde flytta hovarna på marken så tog de mha ett grimskaft och lyfte och tränade på att lyfta hoven åt olika håll. Då kunde de fortfaranade hålla distansen så att de slapp bli platta.

Kanske något att testa så man får en distans?

Frågan är ju om han verkligen är rädd utan mer har kommit på att om jag leker rädd så får jag min vilja igenom?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar