Lyfta hovar problem.

Mysaan

Trådstartare
Lilla tösen min börjar sparka och slå så fort du ska lyfta hovarna på henne. Framhovarna börjar gå bättre men bakhovarna är hopplösa. :crazy: Hon har till och med lyckats sparka mig på handen när jag stod i sadelläge och hon sparkade med bakbenet. Snacka om vig lite tös. :) Så några tips eller är det bara att fortsätta kämpa med lyft, släpp ner, lyft och håll upp typ 2 sek, Släpp ner osv. Massa beröm och öka på 1 sekund per gång. Blir lite svårt att få hovarna verkade och kratsade när hon gör så här.

Sv: Lyfta hovar problem.

Är hästen ovan/rädd eller bara vill den inte?

jag hade samma problem med min unghäst innan jag förstod att han måste hanteras lite speciellt. :smirk:
I början fick jag nöja mig med om jag fick honom att lägga över vikten på andra benet bara.
Jag lyfte inte hoven som vanligt (handen på baksidan av benet) utan drog istället handen längs med framsidan av benet och tog sedan tag i kotan och "drog" den lite framåt så den böjdes. Succesivt kunde jag sedan börja lyfta benet.
Men får absolut inte bryta benet utåt!

Hoppas jag kunde vara till hjälp! :D

Fick lära mig på ett ridläger för många herrans år sedan att böja hoven bakåt så mycket som möjligt och hålla kvar så. Alltså böja kotleden och hålla i själva hoven. Det funkade på envisa ponnies när jag var liten iaf :)

Tack för era svar!

TYvärr fungerar inte envsia ponny varianten för hon lägger sig om hon inte kommer loss.

Gör nåt kommando när du vill lyfta hoven. Jag gjorde på olika sätt beroende på om jag ville känna över benen (efter värme osv) eller om jag ville lyfta hovarna. Om jag ville lyfta hoven petade jag på utsidan av kotan och sa "hov upp", om jag ville känna på benet strök jag med handen över hela benet. Så han fattade att det var skillnad. Det kan ju vara bra att ha ett röstkommando också. (Han var väldigt svår att lyfta hovarna på när jag köpte honom men sen behövde jag bara peta så).
Testa även att ställa hästen nära en vägg så den kan ta stöd, ifall den har svårt att stå på tre ben.

Av någon anledning brukar jag säga "få låna" när jag ska lyfta hovarna. Har testat att hon ska ta stöd mot väggen men hon sparkar hejvilt ändå förutom när man lyfter vänster fram den fungerar kanon.

Börjar misstänka att hon inte är så hanterad som det påståss.

testa med att klia hästen när du håller upp benet det brukar funka för min unghäst som hade problem förut

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
L
Hästvård Hej! har precis köpt mig en otroligt söt liten unghäst på 3 år, hon har aldrig varit halt eller skadad, men alltid varit lite kinkig när...
Svar
3
· Visningar
1 459
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar