Lyfta benen?

Z

zillax89

En utav mina hästar har antagligen haft en väldigt sorglig historia. När någon hovslagare skall lyfta benen VÄGRAR hon, hon får panik, springer runt, och det går inte att binda upp henne. Hon kastar sig åt alla håll och skulle kunna bryta benen och ryggen. Hon är ävem tveksam mot mig men då är hon åtminstone fortfarande lugn och till slut går det ju, till slut står hon där med hoven i luften och inser att det inte var så farligt. Men med hovslagaren är hon panikslagen. Förra gången avverkade vi henne i hagen, det tog 45 min, jag höll i grimskaftet och jag minns inte hur många gånger hon reste sig. Hon försökte desperat gömma sig bakom mig med hovslagaren tätt efter sig. Jag vet bara inte vad jag ska göra åt att hon är så rädd. Jag tycker så synd om henne att hon har så svårt för att lita på andra. Dessutom har hon föl nu i magen som jag inte vill skall gå förlorat för att hon ramlar eller något. Jag tror att med tiden så går det säkert att lösa, men hovslagaren ska hit om bara någon vecka och jag är orolig dag och natt över hur det kommer gå.

Sv: Lyfta benen?

Jag har haft likadana problem med hästar som har haft ett jobbigt förflutet. Först tycker jag att du ska lära henne att stå uppbunden så blir allt arbete mycket lättare.
Sen får du vänja henne långsamt med att lyfta fötterna och berömma mycket. Träna själv med att raspa lite och slå med borsten under hoven så att hon vänjer sig vid känslan och ljudet. Jag tror och har märkt att det enda som funkar är träning, träning träning... Hon måste lära sig precis som du skriver att det inte är så farligt som hon tror. Sen får du ge henne tid med hovslagaren, var nära henne när han är där och stötta henne. Om hon har svårt att lta på andra så låt dina kompisar eller nått komma dit och lyfta fötterna eller be hovslagaren komma förbi oftare och bara säga hej....
Lycka till!!

tack för tipset, jag skall börja redan ikväll

Hästbiten skrev:
Jag har haft likadana problem med hästar som har haft ett jobbigt förflutet. Först tycker jag att du ska lära henne att stå uppbunden så blir allt arbete mycket lättare.
Sen får du vänja henne långsamt med att lyfta fötterna och berömma mycket. Träna själv med att raspa lite och slå med borsten under hoven så att hon vänjer sig vid känslan och ljudet. Jag tror och har märkt att det enda som funkar är träning, träning träning... Hon måste lära sig precis som du skriver att det inte är så farligt som hon tror. Sen får du ge henne tid med hovslagaren, var nära henne när han är där och stötta henne. Om hon har svårt att lta på andra så låt dina kompisar eller nått komma dit och lyfta fötterna eller be hovslagaren komma förbi oftare och bara säga hej....
Lycka till!!

jag kan inte tacka dig nog, hovslagaren var här idag, hon skötte sig exemplariskt jämfört med förra gången! Visst, hon höll på att resa sig ett fåtal ggr, men var cool lugn, shit va stolt ja e över henne, fick nästan tårar i ögonen där jag stod och höll i henne...så stolt*

Hej
Jag har ett varmblodssto som jag har/haft samma problem med
Hon är min förstahäst(jag är 42) och jag har inte så mycket erfarenhet av hästar mer än enstaka gånger på ridskola.
Problemet var att lyfta bakhovarna . Så fort jag närmade mig bakkroppen började hon att steppa runt och nästan välta omkull.
Hon hade rasp och troligtvis också lymfangit därför var jag väldigt mån om att kolla/behandla hovar och ben varje kväll.Den första veckan lyckades jag lyfta vardera hov EN gång. Jag upptäckte så småningom att hon tyckte om hårdare tag, dvs att jag sköljde benen med vatten och borstade hårt. Detta var i slutet av nov-2005. Varje gång tog det ca 1,5 tim att få upp hovarna och till slut litade hon på mig och min sambo. När det blev dags för broddar fick jag agera hovslagare eftersom hon inte tillät honom att lyfta hoven. Jag höll i hoven medan han gjorde sitt. Vi lyckades efter 1,5 tim att få på två broddade bakskor...

Ett par råd som jag fått av en erfaren hästmänniska till min häst som var som din: låt någon annan (eller du själv) få hästen att slappna av genom att lägga tryck nedåt i grimman, alltså bit för bit få ner huvudet mot marken(ge efter varje gång hästen ger efter och lägg sedan nytt tryck igen). När huvudet är sänkt KAN inte hästen vara spänd utan slappnar av. Då rör du dig bit för bit ned för benen med händerna för att till slut kunna lyfta och hålla kvar. Varje gång huvudet åker upp ber du hästen sänka igen. Överhuvudtaget har detta knep med att lära hästen att sänka huvudet för att slappna av varit mycket användbart i lägen där hästen blir orolig för något. Det har blivit ett språk mellan oss som fungerar bra. Hon säger: "läskigt" om något, jag svarar "koppla av" genom att be henne sänka huvudet, och hon svarar "ok" genom att snabbt svara med att sänka huvudet. Ska lära in det från hästryggen också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama