Lyfta bakbenen på patella häst

Cicci

Trådstartare
Jag tror att mitt varmblod har patellaupphakning i ena bakbenet. Vissa mornar när jag tar ut henne ur boxen blir hon stående med ena bakbenet sträckt rak ut i kanske 5 s. Har aldrig märkt att det händer annars utan bara efter en natt i boxen.

Mitt problem är att hon "kickar" när man ska lyfta bakhovarna. När jag sedan tar tag i hoven lägger hon all tyngd på det benet och jag orkar inte hålla emot. Speciellt den ena hoven. Har läst runt lite i gamla trådar och förstått att det kan ha med patellaupphakningen att göra.

Hon är 6 år och jag har nu ridit henne kontinuerligt i ca 3 månader och håller på och bygger lite grundkondition genom lugna turer framförallt i skogen med mycket skritt. Hon har blivit bättre när det gäller att lyfta bakbenen men jag har fortfarande problem framförallt när bakhovarna ska verkas.

Hon är väldigt spänd i bakdelen och jag skulle gissa på att hon har blivit slagen tidigare. Kanske pga svårigheten med att lyfta bakbenen? Jobbar just nu mycket med att lära henne att beröring på bakdelen är mysigt och att få henne att slappna av i svansen. I början knep hon i svansen så snart man petade henne på bakdelen men det börjar släppa nu.

Någon som har liknande erfarenheter? Kan det bli bättre med stretching? Försökte lite igår men hon ville inte gärna stretcha ena bakbenet. Märkte också att hon var spändare i motsatt framben.

Hon har inga problem med sadeln och trivs med den. Det här är en häst som säger ifrån om någonting gör ont så om sadeln tryckte så skulle hon inte stå still när jag satt upp vilket hon gör.

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Lyfta bakbenen på patella häst

Du bara tror att det är patellaupphakning? Hur länge har du haft hästen? Riden i tre månader, men vet du hur den har varit förut?
Att hästen står still när du sitter upp är absolut inte en försäkran om att sadeln ligger bra. Kolla upp sadeln med någon som kan samt boka veterinärtid för att utesluta andra problem eller hältor (om inte annat få diagnos på patellaupphakning). Kanske ta ut en ET också?

Att din häst sträcker ut ena bakbenet kan vara att den stretchar sig själv, min ena häst stäcker på sig som en katt typ, ställer frambenen framför sig och sänker ner hela framdelen av kroppen och sträcker ut ryggen. Har även sett hästar som stretchar på lite andra sätt.
 
Sv: Lyfta bakbenen på patella häst

Känn på näskålen om den är glapp. Med din beskrivning låter det som pappel.
Man måste bygga upp knä muskler för att stärka upp det. Skrittning som du göra nu är valdig bra, baker endå bättre "upp och ner".
Mitt första distans häst hade pappel, han gick igenom Karolina Rytten fel fri.
Men det var mycket jobb ska du vet, mycket träning och man kan inte lägga av för då komma pappelen tillbaka.
Det finns en hel del att läsa om Pappelupphakning.
Good Luck
 
Sv: Lyfta bakbenen på patella häst

Jag köpte henne i december men hade inte tid att sätta igång henne riktigt då utan började rida kontinuerligt för ca 3 månader sedan.

Det jag vet om henne är att hon blev inkörd som 2 åring men hon var inte bra så då tags hon ur träning och blev betäckt istället. De provade sedan att sätta igång henne igen förra sommaren, när hon var 5 alltså men hon var fortfarande inte bra så hon togs åter ur träning efter 1-2 månader.

Så hon har som sagt inte gjort mycket alls.

Jag vet att sadeln ligger bra. Det är ingenting jag orkar försvara utan ni får helt enkelt tro på mig. Jag ska ta ut ET eller liknande men om problemen beror på att hon är omusklad så är det inte mycket de kan göra.


Men är det ingen som har någon idé om hur hon ska bli lättare att lyfta bakbenen på?
 
Sv: Lyfta bakbenen på patella häst

Hon saknar helt tävlingsinstinkt. Går hon först och någon kommer upp bakifrån så saktar hon ner så att den kan springa förbi.

Jag tycker att det är jättebra men travtränarna var föga imponerade...
 
Sv: Lyfta bakbenen på patella häst

om man nu bara ska fokusera på att lyfta bakfötterna så försök aldrig lyfta dem när de väl har låst sig. Backa henne ett eller två steg - det gör oftast att låsningen släpper och sen be henne ta upp hoven. En unghäst som jag tog hand om fick låsningar ofta. Speciellt innan vi hade satt igång henne. Att backa henne och att sen eventuellt promenera några varv i stallgången hjälpte om hon hade stått still. Sen var jag noga med att aldrig dra upp hoven. Jag visade henne helt enkelt att om hon backade så lossnade låsningen och sen frågade jag igen genom att klappa på skenan och sen dra lätt i hovskägget en eller två gånger. Om man försökte tvinga upp benet så fick hon panik. Men genom att vara lugn, vänta ut henne och hjälpa henne att komma ur låsningsläget så hade man sen en häst som fint trampade runt lite, provade sina ben och sen snällt lyfte upp hoven när jag klappade tre gånger på insidan av skenan.
 
Sv: Lyfta bakbenen på patella häst

haha ;) Men ska du inte försöka få "diagnos" på om det är patellaupphakning? Jag skulle ha kollat upp vad spändheten i bakdelen beror på, alltså är det muskler på rumpan som är spända?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en femåring efter Ampére 1225. Hon kastar sig vid longering och när jag har suttit på henne. Hon är ej inriden då detta...
Svar
17
· Visningar
1 964
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 883
Senast: unoannis
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp