Lilla-S
Trådstartare
Har köpt en ny relativt dyr orkidé i blomaffären och tänker ge mig fan på att den här ska överleva. Är sämst på blommor överlag då allt dör i min närhet. Tidigare har alla mina orkidéer dött, ingen aning om vad jag har gjort för fel. Dock har jag köpt de flesta på typ Ica Maxi så var ju inte direkt något av kvalité. Misstänker att jag kan ha övervattnat då symptomen på uttorkning och övervattning tydligen är väldigt lika enligt floristen i affären.
Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?
Alla tips och råd mottages tacksamt
Mvh inga gröna fingrar
Men då är frågan, hur gör ni för att ta hand om era orkidéer på bästa sätt? Hur ofta vattnar ni? Ljummet eller kallt vatten? Vattenbad eller rinnande vatten? Undvika solljus eller ej? Ska man tillsätta någon näring? Och vad för kruka bör man ha, genomskinlig eller vanlig? Såg något på fb om att spraya diskmedel(?) på blomman så skulle den växa på ordentligt?
Alla tips och råd mottages tacksamt
Mvh inga gröna fingrar