Jag har försökt göra cheesecake till min sambo ett par gånger när jag vill skämma bort honom, han är barnsligt förtjust i det. Blev väl hyfsat lyckat, men inte i närheten så bra som jag hade hoppats.
Problemet är att jag suger på att baka och hatar att följa recept. När jag lagar mat t ex står jag och höftar tills det blir schysst, men när man bakar måste man vara lite mer exakt
Mina problem:
1) Botten blir för tunn, för torr eller smakar beskt på något märkligt sätt
2) Garneringen rinner ner i fyllningen så att den skär sig och blir osnygg. Jag vill ju att fyllningen ska vara vit och fluffig och garneringen ligga ovanpå. Hur gör man så att det blir sådär geleéaktigt? Gelatinblad vet jag, men har aldrig använt. Recepten jag har följt har inte haft gelatinblad i sig, men på deras bilder ser det minsann snyggt ut..
Jag har varmluftsugn om det påverkar. Vilken temperatur är bäst?
Vit choklad, blåbär/hallon eller jordgubb är det som främst är på tapeten.
Ni som är bra på att baka, finns det några tips?
Problemet är att jag suger på att baka och hatar att följa recept. När jag lagar mat t ex står jag och höftar tills det blir schysst, men när man bakar måste man vara lite mer exakt
Mina problem:
1) Botten blir för tunn, för torr eller smakar beskt på något märkligt sätt
2) Garneringen rinner ner i fyllningen så att den skär sig och blir osnygg. Jag vill ju att fyllningen ska vara vit och fluffig och garneringen ligga ovanpå. Hur gör man så att det blir sådär geleéaktigt? Gelatinblad vet jag, men har aldrig använt. Recepten jag har följt har inte haft gelatinblad i sig, men på deras bilder ser det minsann snyggt ut..
Jag har varmluftsugn om det påverkar. Vilken temperatur är bäst?
Vit choklad, blåbär/hallon eller jordgubb är det som främst är på tapeten.
Ni som är bra på att baka, finns det några tips?