Lyckas med cheesecake

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare hier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 743

hier

Trådstartare
Jag har försökt göra cheesecake till min sambo ett par gånger när jag vill skämma bort honom, han är barnsligt förtjust i det. Blev väl hyfsat lyckat, men inte i närheten så bra som jag hade hoppats.

Problemet är att jag suger på att baka och hatar att följa recept. När jag lagar mat t ex står jag och höftar tills det blir schysst, men när man bakar måste man vara lite mer exakt ;)

Mina problem:
1) Botten blir för tunn, för torr eller smakar beskt på något märkligt sätt
2) Garneringen rinner ner i fyllningen så att den skär sig och blir osnygg. Jag vill ju att fyllningen ska vara vit och fluffig och garneringen ligga ovanpå. Hur gör man så att det blir sådär geleéaktigt? Gelatinblad vet jag, men har aldrig använt. Recepten jag har följt har inte haft gelatinblad i sig, men på deras bilder ser det minsann snyggt ut.. :p

Jag har varmluftsugn om det påverkar. Vilken temperatur är bäst?

Vit choklad, blåbär/hallon eller jordgubb är det som främst är på tapeten.

Ni som är bra på att baka, finns det några tips?

Sv: Lyckas med cheesecake

Om du läser receptet noga flera gånger så tror jag du kommer ihåg det och så kan du baka kakan ur minnet.

Angående botten så brukar jag ofta göra en extra stor sats så att den inte blir för tunn.

Receptet Hermelin länkar till har jag använt flera gånger. Minns det som ett bra recept förutom att det är risk att kakan får lite väl mycket färg på ovansidan - var beredd att täcka med folie den sista stunden av gräddningen om det ser ut att behövas.

Här är en annan favorit, apelsin- och pepparkakscheesecake. Jag brukar baka den till jul. Den är superenkel.

Tycker faktiskt att just cheesecake blir bäst när man inte har ugnen i varmluftsläget utan i vanlig ugn läget,enda gången den inte blev som vanligt var när ugnen var i det läget...

Jag har ett recept på en Jordgubbs och vitchoklad cheesecake.
Det här behöver du till 10-12 bitar:

Botten:
250 g digestivekex
125 g smör

Fyllning:
400 g färskost (philadelphia)
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
Rivet skal av 1 citron
2 dl hackade färska jordgubbar
100 g vit choklad
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker

Garnering:

Färska jordgubbar
Ev. riven vit choklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 175º.
Mixa kexen till bottnen.Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
Tryck ut blandningen i botten på en form med löstagbar kant.
Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min.

Vispa ihop färskost,socker,ägg och rivet citronskal med en elvisp tills det blir slätt.
Vänd ner de hackade jordgubbarna.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen tills smeten precis "stannat", ca 25-30 min.
Smält under tiden den vita chokladen,antingen i micro eller över vattenbad.
Vispa ihop creme fraiche,choklad och socker.
Ta kakan ur ugnen och bred försiktigt chokladblandningen över i ett jämnt lager.
Sätt in i ugnen igen ca 6 min.
Låt kakan svalna och sätt sedan in den i kylen några timmar eller över natten.
Garnera med jordgubbar och ev. riven vit choklad.

Den blir ruskigt god! Jag har också varmluftsugn så det borde inte påverka denna....

//Qbaby (som gillar att baka)

Det här är det absolut bästa receptet jag har,
min manliga kollega på jobb som inte ens kan koka nudlar lyckades göra två (!) stycken ätbara till vår personalfest.

Busenkel, och sanslöst god!
Dubbla inte receptet om du vill göra två satser, det brukar inte bli lika bra tyvärr.

Finhacka 175g (ca 13-14 st) digestivekex i matberedare,
blanda med 30 gr smält smör och en matsked socker.

Tryck ut blandningen i en form ca 24 cm diam. Grädda i 175 graders värme i 10 minuter. Kyl av.
(Finns helt suveräna folieformar på ICA som säljs i 3-pack)

Smält 100 gram vit choklad (gärna Odense, det blir bäst, 150g choklad går hur bra som helst det med! ) med 3 matskedar grädde i micron.

400 gram Philadelphiaost (ej light!!!!), 1 dl socker och ett ägg blandas väl - tillsätt ytterligare en äggula.

Häll blandningen i formen och grädda i 1 timma i knappt 120 graders värme.

Låt svalna över natten i kylen. (frys inte den, och låt den stå minst 12h innan servering.

Blir absolut godast att servera med lite syrliga bär, vinbär/ hallon är min favorit!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka