Luta sig framåt eller bakåt?

Y

Yenetai

Förra året red jag med en tjej som hade en annan syn på hur man rider. Enligt henne ska man luta sig framåt i nedförsbackar eftersom det annars sliter mycket på bakbenen. Jag har lärt mig tvärsom, för att hästen ska få hjälp med balansen och för att inte slita på frambenen så ska man luta sig bakåt. Man sliter ju ordentligt fram när man hoppar.

Så, vad är er åsikt? Framåt eller bakåt i nedförsbacke?

Sv: Luta sig framåt eller bakåt?

vet inte alls vad som är bättre, men jag lutar mig gärna lite bakåt i nedförsbackar när jag rider min häst. Fick också från början lära mig att det är så det "ska vara" men har på senare år fått höra att man ska luta sig framåt.
personligen väljer jag att luta mig lite bakåt då det hjälper min häst att hitta balansen lättare. Kan tillägga att det är ett varmblod som bara har varit riden sen i höstas så han är inte hundra procent säker på foten än, vill fortfarande gärna småspringa nerför då det är lättare för han och inte innebär att han behöver balansera upp sig och ryttaren så mycket.

När jag red på ridskola så fick vi lära oss att man ska luta sig bakåt i nerförsbacke och stå i fältsist i uppförsbacke.

För ett år sen jobbade jag på ett ridläger och det vi skulle säga till eleverna då var att inte luta sig bakåt utan att sitta i balans över hästen men genom att det lutar i nerförsbacke:angel: så kan man uppleva att det är att man lutar sig bakåt. Om ryttaren lutar sig bakåt förändrar man tyngdpunkten och risken att hästen får sämre balans/halkar mer ökar.

Själv så tycker jag att denna teori verkar väldigt vettig. Har testat att växla mellan den och att luta sig och det märks ganska stor skillnad.

Kanske blev lite virrigt nu..minns inte riktigt hur jag fick det förklarat..:angel:

jag har fått lära mig att man helt enkelt ska sitta så man känner att man är i balans, lutar man sig framåt så känns man ju framtung, lutar man sig för mycket bakåt så känns det ju också tokigt.

annars har jag även hört att man ska sätta sig så långt bak man kan i sadlen och sen luta sig liiiite framåt.. men jag vet inte, jag tycker nog att det känns lite obehagligt..

Yenetai skrev:
Förra året red jag med en tjej som hade en annan syn på hur man rider. Enligt henne ska man luta sig framåt i nedförsbackar eftersom det annars sliter mycket på bakbenen. Jag har lärt mig tvärsom, för att hästen ska få hjälp med balansen och för att inte slita på frambenen så ska man luta sig bakåt. Man sliter ju ordentligt fram när man hoppar.

Så, vad är er åsikt? Framåt eller bakåt i nedförsbacke?

Fast frambenen borde ju ta störst stryk är det då inte bättre att luta sig bakåt? I en riktigt brant backe så hamnar ju hästen i framvikt, är det då så lämpligt att bjuda till ännu mera framvikt? Jag ser det som att luta sig framåt på en häst som är på bogarna, det avhjälper knappast situationen.

Sen är ju frågar om hästens ben slits så lätt, kanske om du red i ständig, brant nedförsbacke i 40 min om dan vecka ut och vecka in men annars vete katten..

Jag har lärt mig att i uppförsbacke så står man i fältsits = lutar lite frammåt.

I nerförsbacke så lägger man tyngdpunkten lite bakåt och lättar ur sadeln så hästen får ryggen fri. Du vill ju inte att hästen ska "dyka på näsan"

Jag har testat att luta mig framåt för att se vad det ger för effekt. Det som händer är att jag kommer i obalans och det vore ju inte så kul att ramla av framåt när hästen går i en nedförsbacke...För mig känns det naturligt att luta sig framåt uppför och bakåt nedför. Förstår inte hur man kan sitta kvar i en brant nedförsbacke när man är lutad framåt :crazy:

Jag lutar mig bakåt i nerförs backe och framåt i upp försbacke.

har hört att man lutar sig framåt i nerförsbacke, med bäckenet för att sakta ner den.
och båkåt i bäckenet i uppförs backe för mer fart och rörele.

Jag har också hört mkt olika. Har ridit på flera ridskolor tidigare som alla lärt ut olika. Jag brukar helt enkelt försöka sitta mitt på hästen, mitt över tyngdpunkten, då kan det ju bara bli 50% fel iaf:rofl:

Varför luta sig hit eller dit över huvud taget? Som någon skrev ovan, hjälp hästen hitta en bra balans, sen om det är mer framåt eller bakåt spelar väl ingen större roll så länge inte hästen ramlar?

Allt detta diskuterande om slitage... Hästar är inte gjorda av glas. Om hästen får förslitningsskador av att gå i backar så bör man nog kolla upp vad som egentligen är fel. Visst finns det vissa saker som ger högre belastning än annat, men en häst som motioneras och fodras på ett för hästen rätt sätt, borde väl inte vara så himla känslig för om man lutar sig framåt eller bakåt i backar, eller? Man märker ju om hästen inte orkar ta i uppför eller om den inte kan bromsa sig nedför, då kan man ju lätt anpassa sin sits och balans för att hjälpa till.

När jag rider i nerförsbackar brukar jag alltid släppa lite på tyglarna, för mitt sto vill gärna sänka sitt huvud, sen lutar jag mig bakåt så att jag liksom sitter lodrätt hela tiden. Tycker det är mycket lättare att hålla balansen då!
Märkte det senast igår när vi red. Nu när tjälen släpper är skogen jättehal! Och hästen tappade balansen lite i en nerförsbacke, men det var lättare att sitta kvar iom att hon hade fri hals och bog samtidigt som jag lutade mig bakåt.

Jag har aldrig hört att det skulle slita på hästens bakdel. Att rida både uppför och nerför är jättebra för hästen!

i nedförsbacke e det framdelen som jobbar mest och "tränas" i uppförsbacke e det bakdelen.
så i nedförsbacke bör man luta sej bakåt och i uppförsbacke luta sej fram.

Gisburne skrev:
Varför luta sig hit eller dit över huvud taget? Som någon skrev ovan, hjälp hästen hitta en bra balans, sen om det är mer framåt eller bakåt spelar väl ingen större roll så länge inte hästen ramlar?

Allt detta diskuterande om slitage... Hästar är inte gjorda av glas. Om hästen får förslitningsskador av att gå i backar så bör man nog kolla upp vad som egentligen är fel. Visst finns det vissa saker som ger högre belastning än annat, men en häst som motioneras och fodras på ett för hästen rätt sätt, borde väl inte vara så himla känslig för om man lutar sig framåt eller bakåt i backar, eller? Man märker ju om hästen inte orkar ta i uppför eller om den inte kan bromsa sig nedför, då kan man ju lätt anpassa sin sits och balans för att hjälpa till.

Det vet du väl att hästar är gjorda av socker, och lär smälta i ihärdigt ösregn!:D

Jag håller med dig, man sitter så nära hästens egna balanspunkt som möjligt.

Jag skulle aldrig få för mig att luta mig framåt i en riktigt brant backe, du stupar man ju :eek:

Haha, det har jag också funderat på ;) Men nu satsar jag mer på western så jag har en westernsadel. Jag sitter nästan fast i sadeln :D Jag brukar inte luta mig speciellt mycket framåt eller bakåt i backar. Så länge jag och hästen har balans så går det prima :)

Jag brukar stå lite lätt upp i sadeln och lägga lite mer vikt bak än fram när jag rider nerförs. :idea: Vet inte om ni förstog men det är ganska svårt att förklara :crazy:

Jag har alltid lärt mig att man ska hålla hästens rygg fri när man rider i backar, både uppför och nerför. Om man håller hästens rygg fri så spelar det ingen roll om man lutar sig framåt eller bakåt efersom man inte tynger på samma sätt på ryggen.

morrhoppa skrev:
Jag har alltid lärt mig att man ska hålla hästens rygg fri när man rider i backar, både uppför och nerför. Om man håller hästens rygg fri så spelar det ingen roll om man lutar sig framåt eller bakåt efersom man inte tynger på samma sätt på ryggen.

Jag har hört att det är bättre att man rider fältsits än att sitta på hästen, men jag får för mig att jag fördelar min vikt på hästen om jag sitter ner. När jag rider i fältsits blir det ju ett tryck i stiglädren som sedan ger tryck på sadeln (på två ställen). Om jag sitter läggs all vikt på hela sadeln. Inget jag har hört av någon annan, utan det är så jag tror :)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 461
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar