Lusernhack

falosbuke

Trådstartare
min häst har svårt att hålla hull, haft honom i ca 3 månader och tidigare ägare har fodrat med lusernhack, det gör även jag men hur mycket hack ska man behöva ge för att hästen ska öka i vikt och hur mycket KAN man ge? Funkar det precis som ett grovfoder? Tacksam för alla svar, gärna trevliga sådana! ;)

Hästen är frisk, ingen mask eller bandmask etc. Endast intresserad av hur mycket hack man kan ge per dag!
 
min häst har svårt att hålla hull, haft honom i ca 3 månader och tidigare ägare har fodrat med lusernhack, det gör även jag men hur mycket hack ska man behöva ge för att hästen ska öka i vikt och hur mycket KAN man ge? Funkar det precis som ett grovfoder? Tacksam för alla svar, gärna trevliga sådana! ;)

Hästen är frisk, ingen mask eller bandmask etc. Endast intresserad av hur mycket hack man kan ge per dag!

Vad får hästen i övrigt att äta?
Vad ligger värdena på höet/silaget?
 
min häst har svårt att hålla hull, haft honom i ca 3 månader och tidigare ägare har fodrat med lusernhack, det gör även jag men hur mycket hack ska man behöva ge för att hästen ska öka i vikt och hur mycket KAN man ge? Funkar det precis som ett grovfoder? Tacksam för alla svar, gärna trevliga sådana! ;)

Hästen är frisk, ingen mask eller bandmask etc. Endast intresserad av hur mycket hack man kan ge per dag!

Hur mycket kan man ge? - Fri tillgång. Det räknas som grovfoder, dock kan man behöva korrigera Ca/P balansen.

Hur mycket bör du ge?- Helt upp till vad hästen får idag (dvs, foderstaten med analyserat grovfoder + kraftfoder) och vad hästen har för behov.
 
Känns väldigt lik en annan nyskapad tråd om exakt samma problem och foderstat...

Vi har gett fri tillgång både på hack och pellets till hästar som behövt hämta upp mycket massa.
 
Gav inte min hack men pellets då det tar kortare tid att äta och är lättare att hantera.

Min var uppe i 5 kg men var tvungen att även lägga till olja för att kvoten mellan mj och sbrp inte skulle skjuta för mycket i höjden och andra mineraler för att inte få det åt fanders.
Men jag hade analys på höt.
 
har precis flyttat till ett nytt ställe med nytt hösilage, oroa er inte, jag ska analysera det fortast möjligt! Alla mina tidigare hästar har ätit analyserat hö/silage så det är inte så att jag struntar i det utan jag har köpt en ny häst och flyttat till en helt annan stad, tar lite tid att komma in i jobb och rutiner. En foderanalys har inte stått högst upp på prioriteringarna men GIVETVIS ska det analyseras. Det jag frågade efter var överlag hur mycket lusern man kan ge och om det fungerade som ett grovfoder. För grovfoder kan man ju i princip(!!) ge väldigt mycket av utan att det gör någon skada. Jag har fått svar på mina frågor och det tackar jag för! :)
 
@falosbuke det är grovfoder så precis som annat grovfoder kan du ge hur mycket som helst .

Om du däremot har oanalyserat grovfoder och hästen trots mycket av grovfodret inte tar sig i hull så är ju problemet ett annat . Du vet inte vad du fodrar med . Då kan du proppa hästen full med fodret men innehåller det inte tillräckligt med protein och energi kommer hästen magra oavsett .

Se till att analysera grovfodret om hästen ffa har Problem.
Det kostar som Max två fodersäckar av div på måfå valda kraft /tillskottsfoder att analysera grovfodret .

Antagligen behöver din häst oavsett ett tillskott av protein och ffa energi än lusernhacket ger nu då den redan är tunn .
Fodra på mer energi i foderstaten under tiden och se till att få koll på grovfodrets innehåll så snart det är möjligt .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 620
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp