• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare RosenMedTaggar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 910
R

RosenMedTaggar

Hört att lucern ska vara bra då hästen ska "fyulla ut sig lite", fattar iofs inte riktigt i vilket sammanhang, men min ridlärare sa det om min häst, och hon är lite tunn och har inte så mkt muskler. Är lusern bra då?
Jag har hört att hästar tycker att det är äckligt, så hur ska man få dem att äta det? Har iofs inte testat att fodra med det än...

Sv: Lusern

Hejsan!

Min ponny behöver också "fylla ut sig lite", så han går också på lucern/lusern och han verkar trivas rätt bra med lucernen då den blir utblandad med havre&morötter på middagsfodringen och havre&betfor på kvällsfodringen. Du kan ju alltid testa och se om hon tycker om det eller inte, annars kan du ju testa att blanda ut med något som smakar lite gott så kanske hon får i sig det? Kanske några morotsbitar osv?

Lucern är proteinrikt och kan vara det som behövs om din häst är lite omusklad, alltså så att den kan bygga muskler.

De flesta hästar älskar strålucern, det innehåller nämligen en del melass, sött och gott!

Lucern är ett utmärkt proteinfoder för tex unghästar och fölston, och har ett högt näringsinnehåll.

Själv ger jag lucern som komplement till ett mindre proteinrikt hö.
Men nu när betessäsongen börja komma igång så minskar jag ner på lucernen för att så småningom upphöra helt.

Till hösten så analycerar jag grovfodret och vid behov av protein så använder jag lucern igen.

Jag skulle vilja säga att det är högst individuellt om hästarna äter det eller inte. Man kan ju prova om stråhacket är att föredra framför pelletsen. Min får uppblött pellets, inget han kastar sig över men så småningom så slinker även det ner.

Så först och främst måste du ha en analys på grovfodret, att bara fodra lucern lite på måfå tycker jag inte är någon vidare idé.
Sen är det ju nästa grej om din häst ska fortsätta med hö/ensilage eller om den ska äta gräs?

Jag tycker att du har fått många bra svar. Lucern är ett proteinfodermedel med högt näringsinnehåll och många hästar tycker att de sorter strålucern som innehåller lite melass är väldigt smakligt.
T.ex. Kraffts lucern.

Men det gäller ju att foderstaten är väl avvägd från början och anpassad efter din häst, och beroende på vad du har för analys på ditt foder etc.

jag ger mitt sto lucern på vinterhalvåret, då hon lätt blir för tunn annars. På sommaren går hon på mycket magert bete, och får liksom inte ätit upp sig eller bli "sommar tjock" då hon drar på sig kotledsinflammation vädligt lätt när hon blir för tung..
Så ger jag inte henne någon lucern på vintern så blir hon verkligen jätte tunn!! jag rekomenderar verkligen lucern!! det hjälper hästen att hålla sig i bra hull, speciellt för hästar som behöver bygga muskler och lägga på sig över rygg och kors.. Min häst har aldrig lämnat något lucern i krubban.. hon visar inga tecken på att det smakar äckligt.. jag ahr snarare hört tvärtom, att hästar ska gilla lucern.. ? du kan ju annars prova att blötlägga den, ifall du ahr lucern i pelletsform.. det gjorde jag ett tag, det ska oxå vara väldigt bra !!

Lusern är en baljväxt som räknas som grovfoder (hästen smälter det som grovfoder i magen). Man kan ge det som enda grovfoder om det ges i stråform (hackat) eller ihop med halm så att hästen ändå får sitt tuggbehov tillfredställt.

Det är ett proteinrikt grovfoder. Därför kan det hjälpa, i många fall, att börja ge lusern men det krävs förstås minst 0.5-1kg per dag till en stor häst för att ge någon skillnad. Det hjälper inte att dutta på med några dl bara... som en del tror.

Det spelar inte så stor roll om du väljer pellets eller hackat lusern. Det är samma näringsinnehåll. Välj det som hästen helst äter!;)

Lusern är nästan aldrig FEL, det är ett bra foder i de allra flesta fall. Så ge gärna det i vilket fall som helst!
Dock är det onödigt att ge om hästen går på bete.

*knapplån*

Min d-ponny hade problem med att hon tunnade ut sig över ryggen och rumpan, så jag ger lusern (hackat strå), 0,5L morgon och 1L kväll, och hon har på en månad hullat upp sig fint, och hon tycker det är smarr.

Just nu är det och hö det enda hon får, och en hög morötter upptill, för hon står på vila. Men hon håller hullet fint. Fast under betessäsongen så får hon det inte, hon brukar kunna bli rund och fin ändå =)

Våra får lusernpellets vintertid för att kompensera det höet inte ger. Min herre är kinkig med vad han äter, han tycker t.ex. inte om betfor och vägrar äta sånt *suck*. Men uppblötta lucernpellets går ner.

Det gamla halvblodet äter lucernpellets glatt från början av vintersäsosongen men ju närmare sommaren man kommer desto sämre aptit får han på det. Så han verkar "tröttna" efter några månader. Men efter betet äter han det glatt igen. Så pröva!

Hur mycket borde man ge en stor häst på 170 ungefär? Ganska grovt byggd, men behöver dock lite mer hull. Hackat strå är det.

Tänk dig att det är som hö - fast med hög kvot (mycket protein). Mindre än 1kg gör knappast någon större skillnad... Så MINST 1kg om dagen för att göra nån skillnad för din stora herre. Gärna 1.5-2kg om du vill se resultat snabbt! Kan behövas mer också.
Men du kan ju pröva med 1kg först. Och öka om han inte tar sig på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 155
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
669
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
949
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka