M

Marika

Jag funderar på att kanske fodra upp mitt fullblodssto med lusern. Vill att hon ska komma upp i hullet och då jag inte kan ge mer hösilage så funderar jag på det alternativet. Hon får just nu 9kg hösilage, 1kg havre, 0.4kg Krafft Groov (invänjning, ska få 2kg sen ist för havren) 4dl Betfor, E-vitamin och salt. Har frågat efter höanalysen men får den aldrig och orkar inte tjata :mad: Men får väl antagligen göra det! Måste ju ha den. Men som sagt skulle jag kunna ge 1kg lusern? 2 andra hästar får det i stallet.

Sv: Lusern?

Varför kan du inte ge mer hösilage? Kan hon inte äta mera? Men till frågan. Du kan utan problem ge henne 1-2 kg lucern, det eventuella överskott som kan bli på protein är OK iom att den kommer från grovfoder.
//marti

Varför kan du inte ge mer silage???

9 Kg låter lite....

Ös på med lusernen

Ja, ge GÄRNA lusern! 1-2kg är inga problem. Lusern är ofarligt att ge, det räknas som grovfoder och har bra med fibrer som magen mår bra av. Dock ska du börja försiktigt, så klart, som med allt annat foder.

milly skrev:
Ja, ge GÄRNA lusern! 1-2kg är inga problem. Lusern är ofarligt att ge, det räknas som grovfoder och har bra med fibrer som magen mår bra av. Dock ska du börja försiktigt, så klart, som med allt annat foder.

Vill skriva ett litet OBS här till ditt uttalande, då jag sett det bli skrivet förr.

Att lucern är ofarligt att ge är lite vanskligt att säga. Man bör vara väldigt försiktig i tillvänjningen för att vara säker på att hästen tål det. Framförallt om man redan har en massa foder innan.

Det finns ett ämne i lucern som jag inte kommer ihåg vad det heter som kan ge bl.a hudåkommor och ljuskänslighet om jag inte minns helt fel (HH vet).

Jag har själv ägt två hästar som inte tålt lucern, den ena fick stora ödem på kroppen och den andra blev mycket stel i sina ben och kropp.

Har en bakant vars häst i början av veckan fick en kraftig allergisk reaktion av lucernet som yttrade sig med stora vätskande ödem och blåsor t.o.m. i munnen som kliade. Han har ätit tidigare men fick troligen i sig lite för mycket vid detta tillfälle.

Så försiktighet är att iakta när det gäller lucernet som trots detta ändå är ett bra foder när det fungerar, så låt er inte skrämmas men håll koll.

MVH

Okej bra att du säger det!

Men om man är försiktig med tillvänjningen och är uppmärksam på att det KAN bli en allergisk reaktion så är det jättebra med lusern.

jag ger min häst lusern eftersom han lätt tappar hullet på vintern och det spellar ingen roll hur mkt hö han får men jag tycker lusern är jättebra och han får upp hullet fort men man ska ju alltid vara försiktig med nytt foder och vänja långsamt.

Henpa skrev:
jag ger min häst lusern eftersom han lätt tappar hullet på vintern och det spellar ingen roll hur mkt hö han får men jag tycker lusern är jättebra och han får upp hullet fort men man ska ju alltid vara försiktig med nytt foder och vänja långsamt.

Jo det är ju det jag menar, jag har inte haft henne länge visserligen. Men jag vill verkligen få upp henne i hull och jag tror knappast att det skulle räcka att fodra på med mer hösilage! Vill ha ett resultat som syns snart, hon behöver verkligen muskler och har ju hört mycket gott om Lusern och sett resultat. Så började fundera på det nu! Och såklart tar jag det lugnt.

Lindaslycka skrev:
Varför kan du inte ge mer silage???

9 Kg låter lite....

Ös på med lusernen

För att jag är skeptisk till om det skulle hjälpa. Och vill ha ett hyffsat snabbt resultat.

Marika skrev:
För att jag är skeptisk till om det skulle hjälpa. Och vill ha ett hyffsat snabbt resultat.

Självklart hjälper det även att öka på med silage!
Men ge du LUSERN. :smirk:

Vet du att "Nya Groov" (Krafft) har nästan samma protein/MJ kvot som lucern fast mer koncentrerat, skiljer bara några tiondelar.

Vet ju inte om det fungerar lika hulluppbyggande som lucern, men om man har en häst som äter lite lite så kan det ju vara värt att prova. 1 del lucern motsvarar cirkus 0,85 delar "Nya Groov" så på en stor giva gör det ju rätt mycket för en häst som är liten i maten...

9 kg silage låter väldigt, väldigt lite, du vet väl om att det är en enorm skillnad på givan mot om du hade gett vanligt hö? Mina C-ponnyer äter 14 kg silage var/dygn. Men annars är lucern toppen, ska man ge stora mängder av det föredrar jag stråformen.

Alltså, 9 kilo är i princip en minimigiva torrsubstans av grovfoder så du kan lugnt öka. Men vad är det för värden?

9kg hösilage låter lite...min nordiskorsning som är lugnt kan säga är LÄTT att hålla i hull äter 10,5 kg hösilage som har 63%ts Om man räknar om det till hö med min ts% ger du bara din häst 7,8 kg grovfoder och det är väldigt lite till en så pass stor häst för du hade väl ett fullblod?! Visserligen får han mindre kraftfoder än din...Men han käkar 2liter lusern vet inte vad det blir i kg. Jag anväder strålusern och det rekommenderar jag starkt efter att sett min syster travare satt pelletslusern i halsen...Å jo det var uppblött men antagligen med lite för lite vatten så det satte sig i strupen å han höll på att dö alltså...veterinären fick spola honom. Jag blandar mitt strå lusern med det uppblötta betforet så blir det inte så torrt att äta för honom.
Syrrans travare var jätte svår att hålla i hull men han går på fri tillgång på grovfoder nu och det har gjort att han mycket lättare håller hullet. Olja i kraftfodret ska vara bra också det får han med det ska visst göra så maten lättare tas upp...

Lycka till

// Anna

Senast ändrad av en moderator:

I första hand ska man ge så mycket grovfoder som möjligt! Och eftersom lucern räknas som grovfoder kan du ge det utan fara. Men jag tycker ändå du ska öka hösilage givan, det hjälper iaf på min svårfödda häst att hon har fri tillgång på hösliage och hö...

Tarmarna mår bäst av mycket grovfoder och ska man ha upp en häst i hull är det viktigt att tarmarna fungerar som de ska.

IrishDraft skrev:
Vet du att "Nya Groov" (Krafft) har nästan samma protein/MJ kvot som lucern fast mer koncentrerat, skiljer bara några tiondelar.

Vet ju inte om det fungerar lika hulluppbyggande som lucern, men om man har en häst som äter lite lite så kan det ju vara värt att prova. 1 del lucern motsvarar cirkus 0,85 delar "Nya Groov" så på en stor giva gör det ju rätt mycket för en häst som är liten i maten...

Dock är det bättre om man kan ge LUSERN eftersom det är grovfoder.

*knapplån*

Jag ska börja ge min lilla sötnos lucern nu eftersom hon blivit rätt smal över vintern... såg att många rekomenderade att ta d lugnt i början med det.. har tänkt ge henne 1 kg sen, ska ja då börja med ett halv kilo och sen öka på eller börja med ännu mindre? kanske ge 0.25 två gånger om dagen och sen öka? tackksam om nån ger tips :)

Aliche skrev:
*knapplån*

Jag ska börja ge min lilla sötnos lucern nu eftersom hon blivit rätt smal över vintern... såg att många rekomenderade att ta d lugnt i början med det.. har tänkt ge henne 1 kg sen, ska ja då börja med ett halv kilo och sen öka på eller börja med ännu mindre? kanske ge 0.25 två gånger om dagen och sen öka? tackksam om nån ger tips :)

Det är inte speciellt för just lusern att börja försiktigt, utan det är en generell uppmaning att göra det med ALLT foder.
Du ska nog börja med mindre än 0.5kg i början... börja med 250gram den första veckan, 500gram nästa vecka och sen 1kg tredje veckan. Det tror jag blir lagom! :smirk:

Alltså 9 kg är alldeles för lite du måste ge mycket mer hösilage än vanligt hö. Även om lusern är ett toppenfoder får man aldrig ersätta hö mot det, hästar behöver stråfoder. Sen tycker jag att 1kg låter för mycket att börja med. Jag skulle ge halva i början och sen öka för att vänja in det nya fodret. Jag ger lusern för vårat hö är inte analyserat och vill gärna vara säker på att mina hästar får i sig alla näringsämnen som höt kanske saknar.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama