B

Becca85

Jag har en gammal häst på 27 år, ett sto klb trvare.
Hon har dåliga tänder i inner käken. Som gör att hon har svårt att äta hö. Så vi har då fått rekomendeat från vet att börja med lusern.

Har sett att det finns lite olika lusern sorter att välja mellan. Och jag skulle då vilja ha lite för och nack delar och vad det är för sikllnad mellan de olika sortetna.
/Becca

Sv: Lusern

Om hon har dåliga tänder är det allra bäst om du kan ge henne uppblötta lusernpellets för då slipper hon tugga det så mkt själv. Gav min gamling ganska mkt lusernhack och det tog han sig inte alls på, däremot har han blivit väldigt rund och fin sen jag började med lusernpelletsen.

Ok. Så då tycker du det är bättre med lusern pellets för då fick du upp honom i hull.
Men jag ska ge lusern i förebyggande syfte. Jag vill behålla det hullet jag har på pållan, innan hon börjar tappa det. Så jag behöver inte få upp henne nu.
Kan det då kanske räcka med lusern hacket?

Jag har under flera år använt mig av HACKAD LUZERN periodvis. Till hästar som behöver en xtra "skjuss" tex vid digivning.
Anser att det givit mkt god effekt.
Och alla hästar har älskat det!!!

Gamla hästar bör äta uppblött foder.
Uppblött lusernpellets blandat med lika delar sädkross är ett jättebra tillskott till föl, unghästar och gamla hästar.

Ja, jag tyckte att lusernpelletsen var bättre eftersom han kunde tillgodogra sig dem bättre än hacket och som sagt, är det en gammal häst så kanske det är bäst att de pelletsen om du vill att hästen skall kunna tillgodogöra sig lusernen.

En fråga bara, varför skulle du ge lusern om hästen redan är i fint hull? Det bästa du kan göra i förebyggande syfte är ju att noga kolla igenom foderstaten, så att hon inte får för lite protein för då kan hon falla ur på vårkanten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar