F

fjordlovers

ni som ger era hästar hackat lusern strå,hur ger ni det i kraftfodret eller blandar ni det i höet??
 
Jag hänger en hink brevid vattenhinken till mitt föl. Så äter han när han vill, dock är det bästa han vet, så det går ner först, sen kraftfodret och sist det vanliga höt.
 
Jag har gett det i krubban, för att se att allting försvann, det är ju rätt smuligt och om jag gav det med höt i boxen så inbillade jag mig att det skulle smula ner sig i spånet :crazy:

Jag gav kraftfodret i en burk och lusernet i en annan burk som samtidigt hälldes i krubban vid matdags.
 
Jag blandade in det i kraftfodret, som då blev luckert och mumsigt (tyckte jag :D ). Det är så smått, så jag skulle inte lägga det på höt, det är alldeles för lätt att hästen inte får i sig den mängd jag tänkt mig då.
 
Jag ger det i krafftfodret men funderar på att ge det i en egen hink så att han får fri tillgång på det.
 
Jag blandar ihop det med allt annat smått och gott i krubban till mitt föl.
Min fjording får bara linfrön, mineraler och morötter utöver hack och strå så hon får också det i krubban. Det är inte så mycket att blanda ihop då. Givetvis även hösilage.

Men det där att ha det i en hink bredvid är kanske inte så dumt. Mitt föl gillar det inte så särskilt mycket och då får han ju äta så mycket han vill (eller inte vill) äta av det. :D
 
När min häst fick maxgiva av lusern gav jag det separat i en stor 10 liters hink bredvid krubban.

Nu får han det i krubban som är tillräckligt stor för att rymma lusernet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
474
Senast: WildHorse
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
831
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 398
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp