Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MJ står för megajoule och ja, det är energi. Energi är fett så ja dom blir tjocka. Men om du inte fodrar med rätt mängd protein i förhållande till energin blir hästen bara bukig och tappar hela överlinjen. Men en korrekt foderstat där protein och MJ står i korrekt relation tillvarann så får du en häst med fin överlinje och den är inte bukig.
Vi kan inte göra någon hö analys, vi får hö från olika fält varje dag och höet ingår i stall hyran. Som jag skrev tidigare så går han ner väldigt mycket i vikt under vintern och det är svårt att få upp honom i vikt.
Jag tycker det är bra om du undviker soja, jag tycker det är egoistiskt tänkande i välnärda Sverige ta till soja när det trots allt finns närproducerade proteinfoder att ta till.
men det är jätte olika vilket hö vi får in i stallet, visa dagar kan det vara jätte grönt och fint andra dagar kan det vara helt gult (nästan som halm). Vissa dagar jätte grovt andra dagar tunt. Då hjälper det ju inte om jag går och tar lite prover från olika balar, jag tror att vi får in hö med väldigt olika innehåll varje dag. Därför har jag tänkt att det är bra att stödja med lite lusern så får han ju i sig den givan protein varje dag iallafall. så kanske han slipper se ut som han gör på framförallt vintern..
det undrar jag också - med eller utan magpulvervarför ska man undvika pelleterat lusern då?
nej det har du nog rätt i för hans mage fungerar bra på sommaren när han går på bete.
Ja men där har du då grunden till dina problem. Nu vet jag inte vilket magpulver du ger och vad det kostar. Men har för mig att dom bästa och dyraste nära nog ligger på en 500:-/månad? Prova att köpa eget hö för dom pengarna istället. Nu vet jag inte vart i landet du bor, men här uppe är det inga problem att hitta hö för 500:-/månad om du har en häst som äter 10-12 kg/dag. Är inte hästen fräsch i magen kan du laborera med foder i all oändlighet utan att den blir fin i kroppen.