Sv: lusern?

MJ står för megajoule och ja, det är energi. Energi är fett så ja dom blir tjocka. Men om du inte fodrar med rätt mängd protein i förhållande till energin blir hästen bara bukig och tappar hela överlinjen. Men en korrekt foderstat där protein och MJ står i korrekt relation tillvarann så får du en häst med fin överlinje och den är inte bukig.

Energi utvinner hästen ur fett OCH protein OCH kolhydrater.

Protein och MJ är liksom inte helt skilda saker....

Vi kan inte göra någon hö analys, vi får hö från olika fält varje dag och höet ingår i stall hyran. Som jag skrev tidigare så går han ner väldigt mycket i vikt under vintern och det är svårt att få upp honom i vikt.

Gå ut på höskullen och plocka tussar från många olika balar, klipp och blanda och ta sen lagom mängd utifrån analysföretagets önskemål och skicka in, då får du iallafall ett hum om hur värdena ser ut. Det kostar 350 kr + moms vilket motsvarar en säck lucern eller 2. Kanske är det helt ok värden i årets hö, för hästen har väl inte fallit ur än?

Och rekommenderad läsning (där finns också foderstatsberäkningsprogram):

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

men det är jätte olika vilket hö vi får in i stallet, visa dagar kan det vara jätte grönt och fint andra dagar kan det vara helt gult (nästan som halm). Vissa dagar jätte grovt andra dagar tunt. Då hjälper det ju inte om jag går och tar lite prover från olika balar, jag tror att vi får in hö med väldigt olika innehåll varje dag. Därför har jag tänkt att det är bra att stödja med lite lusern så får han ju i sig den givan protein varje dag iallafall. så kanske han slipper se ut som han gör på framförallt vintern..

KL
Kapar tråden lite, nån som vet hållbarhet på en öppnad säck soja? Om näringsvärdena ändras efter en tid?

men det är jätte olika vilket hö vi får in i stallet, visa dagar kan det vara jätte grönt och fint andra dagar kan det vara helt gult (nästan som halm). Vissa dagar jätte grovt andra dagar tunt. Då hjälper det ju inte om jag går och tar lite prover från olika balar, jag tror att vi får in hö med väldigt olika innehåll varje dag. Därför har jag tänkt att det är bra att stödja med lite lusern så får han ju i sig den givan protein varje dag iallafall. så kanske han slipper se ut som han gör på framförallt vintern..

Jag hoppas stallhyran är billig...
Inte bara det varierad energiinnehållet är ett problem för att det är svårt att veta vad hästen får i sig utan det är inte speciellt nyttigt att byta foder var och varannan dag. Bakteriebalansen i tarmarna blir störd.

Jag hade gett iallafall 2-3 kg lucernhack per dag under dom förutsättningarna, och diskuterat saken med stallägaren för det är inte ok att betala för hö som ingår och sen bli tvungen att stödfodra hela säsongen för att höet är dåligt.
Men är det väldigt billigt så är det kanske väntat för man får oftast vad man betalar för.
Är det ingen annan i stallet som bryr sig om det här? Jag hade sett det som skäl att byta stall, omgående.

Nej det är ingen annan som reagerat på det här. Jag har ingen direkt hög inkomst och han äter redan ett dyrt magpulver för att hans mage ska fungera och han får glukosamin för lederna. Jag har inte råd med en dyrare hyra än den jag redan har, jag får försöka få allt till det bättre på billigaste möjliga sätt.

Tja, jag tror att du själv med trådens kan förstå varför din häst har problem med magen... En häst med magproblem ska man verkligen inte byta grovfoder till var och varannan dag. Inte konstigt att det är kaos i magen på pålle. Självklart kan han inte heller ta sig i vikt om inte magen fungerar. Med stor sannolikhet hade både du och hästen tjänata på att den hela tiden fick samma grovfoder.

En maghäst blir det alltid special med. Jag hade inte vågat fodra på med soja eller annat högkoncentrerat proteinfoder och hade även undvikit pelleterad lusern. Hackad lusern är snällt mot magen pga att strukturen av grovfodret är bevarad.

men han har inga problem med magen nu när han äter detta magpulver. varför ska man undvika pelleterat lusern då?

Enligt min erfarenhet gör strukturen av pelleterat lusern att det blir tuffare för magen än om det fortfarande är bevarat a la naturligt grovfoder. Men det är MIN erfarenhet, finns ingen forskning som säger att det är så.

Och TS, det jag menar är att du troligen inte behöver dyrt magpulver om hästen hade ett stadigt grovfoder.

Jag har en ponny som levde på lusernpellets och halm under fånganfallet och några månader med mkt boxvila därefter. Det var inget fel på hennes mage. Jag tror inte det finns ngn teori som styrker ditt påstående heller.

nej det har du nog rätt i för hans mage fungerar bra på sommaren när han går på bete.

Ja, men var din fånghäst en maghäst? Det är det jag menar är skillnaden, om hästen har känslig mage är pelletsen tuffare mot magen än vad hacket är.

nej det har du nog rätt i för hans mage fungerar bra på sommaren när han går på bete.

Ja men där har du då grunden till dina problem. Nu vet jag inte vilket magpulver du ger och vad det kostar. Men har för mig att dom bästa och dyraste nära nog ligger på en 500:-/månad? Prova att köpa eget hö för dom pengarna istället. Nu vet jag inte vart i landet du bor, men här uppe är det inga problem att hitta hö för 500:-/månad om du har en häst som äter 10-12 kg/dag. Är inte hästen fräsch i magen kan du laborera med foder i all oändlighet utan att den blir fin i kroppen.

Ja men där har du då grunden till dina problem. Nu vet jag inte vilket magpulver du ger och vad det kostar. Men har för mig att dom bästa och dyraste nära nog ligger på en 500:-/månad? Prova att köpa eget hö för dom pengarna istället. Nu vet jag inte vart i landet du bor, men här uppe är det inga problem att hitta hö för 500:-/månad om du har en häst som äter 10-12 kg/dag. Är inte hästen fräsch i magen kan du laborera med foder i all oändlighet utan att den blir fin i kroppen.

+1 på den.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka