K

klara_

Min häst är väldigt bukig, frammåt vintern går han ner väldigt mycket
(så revbenen syns) men buken är fortfarande kvar.
då sa en person att det troligen är protein brist och att jag ska ge lusern.

Men vilken lusern ska man välja? Hur mycket ska jag ge?
Vi har dessutom ingen analys på höet i stallet.
Jag undrar även varför man inte ska ge hästarna lusern med melass i,
och vilka lusern typer som inte har det i sig?

Min häst får nu ca 9 kilo hö om dagen, han är ett kallblod på 11 år.
Vi har försökt att ge honom mer hö, men han äter inte upp det.
Vi ska försöka öka höet lite till nu när det blir kallare.

Sv: lusern?

Det är ganska mycket energi (MJ) även i lusern så om du vill ge mer exakt protein prova soja, potatisprotein eller Krafft Muskel istället. Det blir dessutom billigare eftersom du kan ge mindre kvantiteter. Men utan höanalys är det förstås svårt att veta vad och hur mycket du ska ge.

Fast just med tanke på att det inte finns analys på höet skulle jag undvika proteinrika kraftfoder. Det är ju inte helt ovanligt att hästar reagerar negativt på proteinöverskott från just kraftfoder, från grovfoder anses ju överskott vara ofarligt.

Att behovet av MJ är tillgodosett är väll en förutsättning för att hästen inte ska gå ner i vikt? När det är uppfyllt kan det vara positivt att öka proteingivan.

TS:
Det finns lite olika tillverkare av lusern. Den vanligaste är krafft och det är nog märket med förhållandevis lägst proteininnehåll. Hack eller pellets är en smaksak. Nackdelen med hack är att det blir väldigt stora mängder i volym i förhållande till pellets.

Rent spontant skulle ja säga 2 kg lusern, men det beror ju helt på. Och glöm inte vänja försiktigt!

men om krafft är de som har lägst proteininnehåll ska man inte välja något annat märke då eller? (förlåt om jag verkar korkad, kan inte så mycket om foder)
Jag undrar även vad man kan göra för att träna "magmusklerna" på hästen?

Jag tycker att du ska göra så här:

Analysera höet så du vet vad det innehåller.
Sök reda på ett foderstatsprogram på nätet och knappa in hästens vikt, arbete och om den är lättfödd/svårfödd etc.

Då får du fram behovet, inkl. protein.
Utifrån det kan du beräkna en foderstat där hästen får det protein den behöver, utan att riskera att den får för mycket eller för lite.

För som någon skrev innehåller Luzern ganska mycket MJ och det vill man inet ha för mycket av om man tex. har en lättfödd häst.

Vi kan inte göra någon hö analys, vi får hö från olika fält varje dag och höet ingår i stall hyran. Som jag skrev tidigare så går han ner väldigt mycket i vikt under vintern och det är svårt att få upp honom i vikt.

Jo, jag håller med din princip. Men i detta fallet visar hästen tydliga tecken på just proteinbrist i form av muskelfattig överlinje och bukighet. När jag räknat på mina hästar inför hösten har jag insett att enrgin i lusernet lätt blir för mycket och att soja då har varit en bättre koncentrerad proteinkälla:).

men jag har hört att soja är jätte farligt för miljön och då kan jag väl lika gärna använda något som lusern, han har ju som sagt svårt för att hålla vikten på vintern. Vad händer om hästen får i sig för mycket energi? Det är väl energin de går upp i vikt av eller har jag förståt fel?

Problemet med soja och miljö är att mycket soja är genmodifierad och det skapar problem i de länder där den odlas. Ett annat koncentrerat proteintillskott är potatisprotein. Lusern brukar innehålla mellan 105-140 smbrp, soja 370 smbrp och potatisprotein över 600 smbrp. Med lusernet höjer du även MJ-givan, vilket du i princip inte alls gör med soja el pp.

och mj var energi?
Vad händer när det får energin, jag har för mig att jag hört att de går upp i vikt av det och det behöver ju min häst.

och mj var energi?
Vad händer när det får energin, jag har för mig att jag hört att de går upp i vikt av det och det behöver ju min häst.

Jag tycker att lusern verkar vara ett bra alternativ. Jag håller nog inte med om att det innehåller så jättemkt energi. Om in häst går ner i vikt behöver den ju dessutom energin. Då kan det inte vara bra att bara ge den proteinkoncentrat.

Tycker som FA, ge lucern, din häst behöver troligen både energi och protein, syns revbenen behöver de energi, tunn över rygg och rumpa + bukig är oftast proteinbrist. Din häst behöver alltså både och!

Lucernpellets utan melass är oftast smakligare än med melass!

Lucernhack är dyrare och ofta sent skördad så att den håller mindre med protein!

Lucernpellets brukar finnas både tidigt och sent skördad, se innehållsdeklaration på olika fabrikat!

okej, tack för alla svar. Jag undrar även vad jag kan göra för att träna "magmusklerna" på honom?

och mj var energi?

MJ står för megajoule och ja, det är energi. Energi är fett så ja dom blir tjocka. Men om du inte fodrar med rätt mängd protein i förhållande till energin blir hästen bara bukig och tappar hela överlinjen. Men en korrekt foderstat där protein och MJ står i korrekt relation tillvarann så får du en häst med fin överlinje och den är inte bukig.

Jag tycker att lusern verkar vara ett bra alternativ. Jag håller nog inte med om att det innehåller så jättemkt energi. Om in häst går ner i vikt behöver den ju dessutom energin. Då kan det inte vara bra att bara ge den proteinkoncentrat.

Allt är relativt vad som är mycket. Kraffts lusern hackat strå och deras lusernpellets innehåller 8.5 MJ (105smbrp). Soja däremot har en MJ på 12.6 men i relation till proteinet på 370 smbrp får du alltså mer protein per smbrp. Så jo, det blir rätt stor skillnad.

Jag tycker det är bra om du undviker soja, jag tycker det är egoistiskt tänkande i välnärda Sverige ta till soja när det trots allt finns närproducerade proteinfoder att ta till.

Jag håller med dig, jag tycker lusern verkar väldigt bra för min häst.

vi kollar det med jämna mellanrum, han har haft mask men då har vi avmaskat. När han får mask blir han ju även insjunken vid flanken och det är han inte nu.

Med tanke på att jag inte sett hästen och att definition på "bukig" kan vara mycket individuell så tycker jag det känns mer safe att rekomendera lusern än soja som faktiskt kan ge ohälsosamma effekter om det ges i fel mängd till fel häst.

Annars håller jag med dig också, i princip. Är det proteinbrist konstaterat både utifrån foderanalyser och hur hästen ser ut tycker jag soja är ett bra fodermedel.

Min ser ut att vara väldigt bukig på våren, men hon är inte bukigare då än på hösten/vintern. Hon har alltid en stor mage men det är först när hon tunnar ur som man upplever henne som bukig. Så TS beskrivning passar bra på min också, och hon har verkligen inte proteinbrist. Därav min rekomendation av lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
617
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka