Lusern och hö

N

nixa 324

Vet ju att grovfodret är det viktigaste.
Och att om man ska ge lusern, så ska man inte byta ut hö mot lusern, utan använda det som ett komplement.
Men om hästen, som är en liten mager rackare, inte orkar äta upp höt pga lusernet, så måste det väl ändå vara bättre att den får mer lusern än innan och mindre hö än innan?

Sv: Lusern och hö

Jag har bytt ut en del av höet med lucern till min häst. Vad skulle vara problemet med att göra det? Jag ser det som att man byter bort ett mindre proteinrikt grovfoder mot ett mer proteinrikt grovfoder.

Visst kan man byta lite hö mot lusern!
Med en lättfödd fånghäst är det så jag måste göra åtminstone...;)

Min häst (varmblod, drygt 500 kg) får bara 6-7 kg , men totalt får hon uppemot 9 kg grovfoder i foderstaten tack vare halm och lusernhack.

Tack för era svar.
Tänkte bara att man inte ska byta ut mat för att hästen behöver allt för att gå upp i vikt, men i detta fallet, så är det kanske mer förnuftigt att ge honom mer lusern, eftersom han inte äter upp annars.

Min lilla var sådan, hon föredrog dessutom hö framför det kraftfoder som hon behövde. Hon lämnade en redan fodrat kraftfodergiva för att gå till höet!

Så vi började ge kraftfoder först och grovfoder sen. (Tvärtemot hur man "ska" göra men hon har fri tillgång).

Nu är hon rund och fin och ordningen spelar inte någon större roll längre.

:love:

När vi nu är inne på ämnet lusern...

Vårt Arabiska Fullblod behöver lägga på sig "big time", nu ser man revbenen på henne. Har en annan tråd om detta, men eftersom jag också har en tanke om just lusern undrar jag

hur mycket lusern törs jag börja ge till en häst som aldrig tidigare ätit det, och i hur snabb takt törs jag öka på det?

Då jag aldrig haft en "problemhäst" tidigare, är jag totalt novis på sånt här... hjäääälp ;)

Tror inte det är någon fara att ge rätt mycket.
Ringde en foderrådgivare ang detta, och hon sa att det är lugnt att ge fri tillgång på lusern. Men eftersom det är rätt proteinrikt, skulle jag börja med något kilo och sedan öka succesivs, bara för att se så hästen inte reagerar på proteinet.

Börja med några hekto och ge samma mängd under någon vecka, sedan kan du öka på ganska fort om hästen verkar klara det.

De flesta brukar klara det väldigt bra (lusern är ju inget märkligt foder, liksom...;)), men min egen häst reagerar bara jag ökar från t.ex. 1 kg till 1,2kg, så där får jag ta det extremt långsamt... :crazy:

Om du ger det i strå så är det ingen fara att ge en stor giva direkt, men om det är i pellets så ger du en liten mängd i början och bygger på den till önskad mängd. Detta pga att strå tar ängre tid att tugga i sig jämfört med pellets. Blötlägg gärna pelletsen för att minska risken för foderstrupsförstoppning.

Som innehavare av ett st maghäst skulle jag säga en dl var tredje dag som mest (dvs ökningstakt).

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
963
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka