lusern istället för hösilage?

N

Naggur

om man har en häst som äter så långsamt att man måste stå å vänta på han vid utsläpp och som inte får i sig den mängd den ska ha i hagen för att dom andra äter upp det... går det lika bra att ge lusern då? det blir ju inte samma tuggande menar jag. tex min häst äter 8 kg hösilage om dagen. han får 1 kg på morgonen för att annars kommer han inte ätit klart föens vid 10=/ nu är det inte ett jätteproblem men jag skulle vilja att han fick i sig mer på morronen då han får ett kilo till lunch och 1,5 kg till middag som han äter i hagen tillsammans med 2 andra hästar, så jag vet inte ens om han får i sig allt det, sen får han 4,5 kg på natten. men kan lika gärna ge honom lusern istället för hö? asså typ att jag tar bort ett kg hösilage på kvällen och ger lusern på morgonen istället? hehe detta vart väldigt krångligt men ni kanske fattar i alla fall?
 
Sv: lusern istället för hösilage?

Lägg ut hö som vanligt men tillsätt lusern, jag skulle aldrig byta hö mot lusern rätt av även om lusern är väldigt bra i sig.
 
Sv: lusern istället för hösilage?

grovfodret är jätteviktigt för hästen. Ge resten eller mer i hagen vit utsläpp? varför måste dom äta upp det inne innan utsläpp? eller ge både och, dvs lusern och hösilage i rätt mängd.
 
Sv: lusern istället för hösilage?

Fattar precis vad du menar. Jag brukar göra så att för långsamätare ger jag varken hö eller krafftfoder på morgonen utan bara lucernhack, näring och fibrer i ett och samma.
Räknar ut hur mkt den hinner äta på samma tid som de andar käkar sitt. Funkar hur bra som helst.
 
Sv: lusern istället för hösilage?

__Stilett__ skrev:
grovfodret är jätteviktigt för hästen. Ge resten eller mer i hagen vit utsläpp? varför måste dom äta upp det inne innan utsläpp? eller ge både och, dvs lusern och hösilage i rätt mängd.

För att min häst går med två andra hästar. För det förata vill jag inte betala för massa hö som om andra hästarna öter upp och för det andra så vill inte dom andra att jag ska ge massa hö i hagen s deras blir feta.
 
Sv: lusern istället för hösilage?

men hur gör ni då med dom övriga mat-målen? varför inte ge hösilage som vanligt och extra mat (tex lusern) bättre lite för mkt än för lite.
 
Sv: lusern istället för hösilage?

vadå? förstår inte riktigt...
 
Sv: lusern istället för hösilage?

om hästen inte får i sig sin mat vid lunch m.m bland dom andra, så måste ju hästen få i sig alldeles för lite mat rent allmänt?
 
Sv: lusern istället för hösilage?

Vilken lusern e de bästa att ersätta en del av ghöt me? gissar att de e hackad strå? de e ju de som e mest lik hö. pelletsena tycker jag personligen e lite otrevligt när ma blöter upp de, tycker de ser ut som kobajs=)
 
Sv: lusern istället för hösilage?

Byt ut till lusern på morgonen istället för hö. Och så ger du hö som vanligt ute lunch och middag. Sen på kvällen kan du ju kanske ge 5 kilo hö inne om han äter upp det. För då får han ju i sig grovfoder och får tugga en hel del.
 
Sv: lusern istället för hösilage?

Han får 1 kg hö på morgonen inne,
Till lunchen får han 1 kg hö o hagen bland dom andra, där vet jag ju inte säkert om han får i sig allt.
Till middag äter dom andra två hästarna 2 kg var och min äter 1,5 kg, vet inte heller där om han får i sig allt.
Till natten får han 4,5 kg inne.

Så morgon och natthöt får han ju i sig. men om han får i sig don 2,5 kg i hagen kan jag inte helt säkert svara på men han äter ju så en del får han i sig.

Ingen kan ju säga att sin häst får i sig exakt va den ska ha om den äter ute med flocken.

Han äter lite mer än vad han behöver igentligen, han har uträknad foderstat...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 850
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har ett miniatyrsto som har problem med sina tänder, ska på återbesök 7/1. Hon har svårt att tugga och har de senaste dagarna slutat att...
Svar
13
· Visningar
3 229
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp