Lusern innehåller inga mikromineraler?

Hur vet du att det är verkligt innehåll och inte bara tillsatt mängd som anges på utländska foder.

Många verkar ju gömma sig bakom eu:s märkningsdirektiv där bara tillsatt mängd krävs vad gäller tex spårämnen, är det inte lika vanligt utomlands?

Pratad m en företrädare f Trikem som sa att dom anger verkligt innehåll.

Står det att det är analysgaranti t ex ska det vara just det.

VET säkert gör du inte med någon om du inte gör en egen analys och jmf den
 
Vad blir de sjuka i då?
Jag har haft friska hästar (med blodprov regelbundet när de var gamla, alltid UA) och inte hört om järnförgiftning heller, (bara hos människor)

Brist på mineraler, eller en obalans mellan mineralämnen, kan orsaka hälsoproblem som tex: Svagt skelett, (växande hästar), rubbningar i kalciumbalansen, kollaps, dålig aptit, muskelproblem, påverkad vätskebalans, sämre insulinkänslighet, onormala brunstcykler, anemi, hjärtproblem och lamellrandsröta tex.

Dock så är det ju så att det ska till rätt mycket och under längre tid, för att hästarna ska bli rejält sjuka. Det bästa man kan göra är att som grund analysera sitt grovfoder eftersom det är grovfodret som står för det viktigaste även mineralmässigt.

Som i allt så behöver det inte heller gå till överdrift åt andra hållet . En del hästägare är nästintill fanatiska- har tillochmed stött på dem som seriöst vill ta analys på vad gräset i deras beteshage innehåller de 3-4 månader hästarna går där osv.
 
Senast ändrad:
Brist på mineraler, eller en obalans mellan mineralämnen, kan orsaka hälsoproblem som tex: Svagt skelett, (växande hästar), rubbningar i kalciumbalansen, kollaps, dålig aptit, muskelproblem, påverkad vätskebalans, sämre insulinkänslighet, onormala brunstcykler, anemi, hjärtproblem och lamellrandsröta tex.

Dock så är det ju så att det ska till rätt mycket och under längre tid, för att hästarna ska bli rejält sjuka. Det bästa man kan göra är att som grund analysera sitt grovfoder eftersom det är grovfodret som står för det viktigaste även mineralmässigt.

Som i allt så behöver det inte heller gå till överdrift åt andra hållet . En del hästägare är nästintill fanatiska- har tillochmed stött på dem som seriöst vill ta analys på vad gräset i deras beteshage innehåller de 3-4 månader hästarna går där osv.

För 10+år sedan jag var mest aktiv så var det inte samma prat om analyser som idag, och när jag började med hästar så visste jag inte ens att det fanns.
Jag tror många är mer noga att all näring mm ska vara bra åt hästen och sig själv är det inte lika noga med. Märkt att det fortfarande är väldigt vanligt att röka senast jag besökte en ridskola....
 
Brist på mineraler, eller en obalans mellan mineralämnen, kan orsaka hälsoproblem som tex: Svagt skelett, (växande hästar), rubbningar i kalciumbalansen, kollaps, dålig aptit, muskelproblem, påverkad vätskebalans, sämre insulinkänslighet, onormala brunstcykler, anemi, hjärtproblem och lamellrandsröta tex.

Dock så är det ju så att det ska till rätt mycket och under längre tid, för att hästarna ska bli rejält sjuka. Det bästa man kan göra är att som grund analysera sitt grovfoder eftersom det är grovfodret som står för det viktigaste även mineralmässigt.

Som i allt så behöver det inte heller gå till överdrift åt andra hållet . En del hästägare är nästintill fanatiska- har tillochmed stött på dem som seriöst vill ta analys på vad gräset i deras beteshage innehåller de 3-4 månader hästarna går där osv.
Har faktiskt funderat på att ta analys på gräs då minna lever helt på gräs från början av maj och in en bra bit i oktober för att sedan ha in i december med stödfodring av hö för att sedan gå till full giva hö från till slutet av april men har även på gräs att få tag på även under vintern.
Så över halva året har jag ingen aning om mineralerna.
 
För 10+år sedan jag var mest aktiv så var det inte samma prat om analyser som idag, och när jag började med hästar så visste jag inte ens att det fanns.
Jag tror många är mer noga att all näring mm ska vara bra åt hästen och sig själv är det inte lika noga med. Märkt att det fortfarande är väldigt vanligt att röka senast jag besökte en ridskola....
Skaffade min första häst 00 och då var det prat om analys i mina kretsar.
En av mina fösta hästböker var ABC om hästar från tidigt 90tal med ett kapitel om fodring där analyser togs upp med hur räkna ut foderstat.
 
För 10+år sedan jag var mest aktiv så var det inte samma prat om analyser som idag, och när jag började med hästar så visste jag inte ens att det fanns.
Jag tror många är mer noga att all näring mm ska vara bra åt hästen och sig själv är det inte lika noga med. Märkt att det fortfarande är väldigt vanligt att röka senast jag besökte en ridskola....
Det beror nog mer på kretsarna man rör sig i och området man bor i. Jag gick första foderstatsberäkningskursen på SLU -99-00 och då va det självklart att analysera och räkna för mig även om det då handlade om väldigt basic foderstatsberäkning med beräkning enbart på makromineralerna. Häromkring är det nu nästan 20 år senare fortfarande ovanligt att analyserat grovfoder säljs och om det är analyserat så skrivs inte analysresultatet ut för det är ändå inte intressant för de flesta för de kan ändå inte läsa en analys utan det kan stå att det är analyserat som om det vore någon garanti för dess förträfflighet. Enormt många har fortfarande ingen aning om att det inte bara är att ge vilket mineralfoder som helst eller att hästarna ens behöver några mineraler. Det ser vi ju ofta här på buke också. Man letar ett dundermedel som ska få hästen att prestera bättre istället för att uppfylla hästens behov och ju finare säck och ju finare namn på säcken desto bättre tror folk att fodret är. Många ger samma foderstat år efter år oavsett. Konstaterandet "jag ger bara mina hästar hö, havre och vatten och de lever" och liknande är sorgligt nog fortfarande alltför vanligt. Många förstår fortfarande inte hur viktigt det är att uppfylla hästens behov.

Vad gäller rökning utgår jag ifrån att det inte är ridskolor anslutna till ridsportförbundet det handlar om? De hade en tydlig policy om rökning redan i slutet av 90-talet som anslutna ridskolor måste följa för att bli godkända. Oavsett vad så har vuxna människor möjligheten att välja vad de gör med sin kropp. Det har inte hästen. Hen är helt utelämnad till människans nycker. Att man ser till att uppfylla de behov de djur har som man tagit ansvar för ser jag som självklart. Det finns liksom inget försvar för att låta bli.
 
Jo när jag red på en av ridsportförbundet godkänd ridskola på början av 2000-talet så var det askkoppar vid utgångarna ;-) när jag följde med min vän som red där i våras såg vi en ridlärare stå och bolma på parkeringen.

Jag har tagit blodprov på mina hästar och de har ju varit bra trots att jag mestadels enbart gett dem hö. Kanske något speciellt i gräset här i området som har bra sammansättning :-)

När jag red på ridskola (90-2000talet) så hade vi aldrig teori om foder, kanske ändrats på ridskolorna nu?

Sett att foderförsäljare kommer och har möten ibland i närområdet men de vill ju oftast sälja på en nyponpulver etc känns det som när de i bekantskapskretsen varit där. SLU ligger för långt bort ;-)
 
Jo när jag red på en av ridsportförbundet godkänd ridskola på början av 2000-talet så var det askkoppar vid utgångarna ;-) när jag följde med min vän som red där i våras såg vi en ridlärare stå och bolma på parkeringen.

Jag har tagit blodprov på mina hästar och de har ju varit bra trots att jag mestadels enbart gett dem hö. Kanske något speciellt i gräset här i området som har bra sammansättning :-)

När jag red på ridskola (90-2000talet) så hade vi aldrig teori om foder, kanske ändrats på ridskolorna nu?

Sett att foderförsäljare kommer och har möten ibland i närområdet men de vill ju oftast sälja på en nyponpulver etc känns det som när de i bekantskapskretsen varit där. SLU ligger för långt bort ;-)
Det var riktigt illa! Rökruta var godkänt ett tag (minns inte exakta år) men sedan länge är det rökning förbjuden på ridskolor. Parkering kan ju trots allt vara gränsfall.

Nja, selen finns det inte tillräckligt någonstans i Sverige och det är balansen som är viktig.

Hur det är på ridskolor nu är nog lika individuellt som det var då. Jag hade foderkurser av mycket enkelt slag för mina elever runt 00 men jag var också den enda som jobbade på ridskolan då som tyckte (och tycker) att sådant är kul och så är det nog på de flesta ställena. Intresset hos de som jobbar där styr vad som erbjuds men också efterfrågan. Efterfrågas inga foderkurser så hålls det inga heller.

Vill man lära sig så finns det massor att läsa. hastsverige.se är en god början så kan man leta sig vidare sedan. Foderföretag vill bara sälja sitt eget foder så nej, de bör man inte lyssna på. Det ska vara någon som är helt oberoende av foderföretag och som går på de senaste forskningsrönen.
 
Jo när jag red på en av ridsportförbundet godkänd ridskola på början av 2000-talet så var det askkoppar vid utgångarna ;-) när jag följde med min vän som red där i våras såg vi en ridlärare stå och bolma på parkeringen.

Jag har tagit blodprov på mina hästar och de har ju varit bra trots att jag mestadels enbart gett dem hö. Kanske något speciellt i gräset här i området som har bra sammansättning :-)

När jag red på ridskola (90-2000talet) så hade vi aldrig teori om foder, kanske ändrats på ridskolorna nu?

Sett att foderförsäljare kommer och har möten ibland i närområdet men de vill ju oftast sälja på en nyponpulver etc känns det som när de i bekantskapskretsen varit där. SLU ligger för långt bort ;-)

Fast vad för blodprov? Om man ska veta mineralstatus räcker det inte med ett vanligt blodprov (hb-vita-diff) för att se om hästen har en infektion. Utan då måste man specifikt kolla mineraler. Jag tror inte det är sådana blodprov du menar tagits?
 
Fast vad för blodprov? Om man ska veta mineralstatus räcker det inte med ett vanligt blodprov (hb-vita-diff) för att se om hästen har en infektion. Utan då måste man specifikt kolla mineraler. Jag tror inte det är sådana blodprov du menar tagits?
Och även om man specifikt tar mineralstatus så är det sorgligt många veterinärer som inte kan utläsa vad som fattas, vad det innebär och vad det kan ge för symptom med diverse brister och vissa anser precis som inom humanmedicin att det kvittar om någon/några mineraler ligger lågt eller högt. Ska det vara värt att ta mineralstatus så måste man ha en veterinär som inser att utan alla "oljor" så kan bilen, jag menar hästen, inte prestera för fullt eller så får man ha kunskapen själv som i så många andra lägen.
 
Har faktiskt funderat på att ta analys på gräs då minna lever helt på gräs från början av maj och in en bra bit i oktober för att sedan ha in i december med stödfodring av hö för att sedan gå till full giva hö från till slutet av april men har även på gräs att få tag på även under vintern.
Så över halva året har jag ingen aning om mineralerna.

Jag med för några år sedan men insåg att jag inte hade en aning om hur jag skulle lyckas ta ett representativt prov mot hur olika de betade både områden och växter i tillväxtstadierna. Men kanske det ändå gett ett hyfsat hum. Vi har ju bara 1 ha homogen hage.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat runt efter oliak foder och info om det för att lära mig mer,, nyväckt intresse :D just nu försöker jag lära mig mer om vad...
Svar
6
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp