Lusern innehåller inga mikromineraler?

Avalon

Trådstartare
Jag mejlade tillverkarna som gör alfa omega lusern. Jag ville helt enkelt veta om det gick att få en analys på mikromineralerna.
Följande svar fick jag: "Alfa Omega indeholder ikke mikromineralerne jern, kobber, mangan, zink, kobolt, iod og selen, da det er et strukturfoder."
Strukturfoder=grovfoder

Kan detta verkligen stämma eller det är de som har en sån fruktansvärd tankevurpa?

Kan det någonstans i tillverkningsprocessen hända att alla mineraler försvinner och att de sedan tillsätter
endast makromineraler?

I slutet av mejlet så tyckte de så klart att jag skulle köpa ett av deras färdiga mineralblandningar :meh:
 
Visst innehåller lusern mikromineraler. Vad tillverkaren menar är att inga extra mikromineraler har tillsatts produkten. EU:s idiotiska märkningsregler för fodervaror anger att endast särskilt tillsatta spårämnen behöver anges. Detta gör att t.ex. Krafft anger 600 mg/kg järn för sina mineralprodukter men i själva verket är järninnehållet 2500 mg/kg.

Problemet är att innehållet av mineraler i lusern varierar bl.a. med växtplatsen. Tillverkaren borde dock kunna ange s.k. “normalvärden”. Att dom inte gör detta beror förmodligen på att dom inte analyserar innehållet av mikromineraler i sin produkt vilket är beklämmande inte minst med tanke på de negativa effekter som en hög järnhalt i foderstaten kan ha på hästar.
 
Visst innehåller lusern mikromineraler. Vad tillverkaren menar är att inga extra mikromineraler har tillsatts produkten. EU:s idiotiska märkningsregler för fodervaror anger att endast särskilt tillsatta spårämnen behöver anges. Detta gör att t.ex. Krafft anger 600 mg/kg järn för sina mineralprodukter men i själva verket är järninnehållet 2500 mg/kg.

Problemet är att innehållet av mineraler i lusern varierar bl.a. med växtplatsen. Tillverkaren borde dock kunna ange s.k. “normalvärden”. Att dom inte gör detta beror förmodligen på att dom inte analyserar innehållet av mikromineraler i sin produkt vilket är beklämmande inte minst med tanke på de negativa effekter som en hög järnhalt i foderstaten kan ha på hästar.

Ah då förstår jag bättre. Ja ett "normalvärde" hade jag iaf hoppats på då jag även läst de där om varierande växtplatser.
Nu använder jag bara 150 gram om dagen men med resten av grovfodret så kan det ju bli mycket järn så det är ju intressant att veta.

Men de där om kraffts mineraler visste jag inte och inser att jag skjutit mig rejält i foten :( ger just nu miner grön då jag fick ihop det hyfsat på den till fångponnyn.
Med den vetskapen så känns det lite lönlöst att jaga mikromineraler i 150 gram lusern :banghead:
 
Nu använder jag bara 150 gram om dagen men med resten av grovfodret så kan det ju bli mycket järn så det är ju intressant att veta.

Ja, ger du bara 150 g per dag så spelar det egentligen ingen roll. Om du ändå vill ha några “typiska” värden kan du ta de värden som Krafft anger för sin lusern i stråform:

Fe = 120 mg/kg
Zn = 18 mg/kg
Cu = 8 mg/kg
Mn = 20 mg/kg

Järnhalten i lusernpellets har vanligtvis betydligt högre järnhalt, 500 – 700 mg/kg, eftersom järn tillkommer från tillverkningsprocessen.

Har du en “fångponny” och vill ge lusern så är stråvarianten att föredra så du kan nog fortsätta att ge den här produkten.
 
Ja, ger du bara 150 g per dag så spelar det egentligen ingen roll. Om du ändå vill ha några “typiska” värden kan du ta de värden som Krafft anger för sin lusern i stråform:

Fe = 120 mg/kg
Zn = 18 mg/kg
Cu = 8 mg/kg
Mn = 20 mg/kg

Järnhalten i lusernpellets har vanligtvis betydligt högre järnhalt, 500 – 700 mg/kg, eftersom järn tillkommer från tillverkningsprocessen.

Har du en “fångponny” och vill ge lusern så är stråvarianten att föredra så du kan nog fortsätta att ge den här produkten.

Väcker den här tråden.

Hur tillkommer järn under processen?

Läste om Hartog lusern mix (innehåller lite annat förutom lusern dock) och där angavs över 600 mg järn.

Screenshot_20180814-152026.png
 
Alltså, jag vet inte om jag har missuppfattat er 🙈 Men mineraler är grundämnen som finns i jordskorpan och som exempel, så utvinns järn via järnmalm och via kemiska processer omvandlas till en molekyl som kroppen kan ta upp.
 
Alltså, jag vet inte om jag har missuppfattat er 🙈 Men mineraler är grundämnen som finns i jordskorpan och som exempel, så utvinns järn via järnmalm och via kemiska processer omvandlas till en molekyl som kroppen kan ta upp.

Det var ju tillverkarna av Alfa omega som skapade förvirring för TS genom att påstå att lusernen inte innehöll mikromineraler. När de troligtvis menade att de inte tillsatt mikromineraler :)
 
För att ”bryta” diskussionen lite så ang mikromineraler så finns det ju inga foder som analys finns på dessa - varesig grovfoder eller foder i säck.

Vill man analysera mikromineralerna så får man göra det själv.
 
För att ”bryta” diskussionen lite så ang mikromineraler så finns det ju inga foder som analys finns på dessa - varesig grovfoder eller foder i säck.

Vill man analysera mikromineralerna så får man göra det själv.

Hur tänker du nu? De flesta kraftfoder anger. Ibland anges enbart tillsatt mängd men koppar/zink/järn/osv är i princip alltid med på utländskt kraftfoder. Svenska anger oftare tillsatt mängd enbart
 
Hur tänker du nu? De flesta kraftfoder anger. Ibland anges enbart tillsatt mängd men koppar/zink/järn/osv är i princip alltid med på utländskt kraftfoder. Svenska anger oftare tillsatt mängd enbart

Det finns ingen analys ang mikromineralerna generellt . Det får man själv ta analys på för egen del om man vill ha det . Mikro - inte makro .
 
Det finns ingen analys ang mikromineralerna generellt . Det får man själv ta analys på för egen del om man vill ha det . Mikro - inte makro .

Det är flera kraftfoder-märken som har med analys på mikromineraler. Vi har det på alla våra foder. Och jag har sett att mänga andra märken har detsamma.
Sen finns ju många med i Sverige-listan på PC-horse. Där finns då full analys även på mikromineraler.
 
Hur märker man om hästarna får för mycket järn?
Det märker du inte förren hästen blir sjuk. Det är inget som syns utanpå hästen förren det har blivit riktigt illa och detsamma gäller för alla obalanser/brister vad gäller mineraler. När det syns/märks så har det gått väldigt långt och risken är stor att det då redan är försent. Det är därför det är så viktigt att räkna foderstat så att man vet att behoven blir fyllda och balansen mellan mineralerna är rätt. Är man rädd att hästen har fått för mycket järn/har någon obalans/brist så kan man ta blodprov och på så sätt få veta hur det står till i hästens kropp.
 
Det märker du inte förren hästen blir sjuk. Det är inget som syns utanpå hästen förren det har blivit riktigt illa och detsamma gäller för alla obalanser/brister vad gäller mineraler. När det syns/märks så har det gått väldigt långt och risken är stor att det då redan är försent. Det är därför det är så viktigt att räkna foderstat så att man vet att behoven blir fyllda och balansen mellan mineralerna är rätt. Är man rädd att hästen har fått för mycket järn/har någon obalans/brist så kan man ta blodprov och på så sätt få veta hur det står till i hästens kropp.

Vad blir de sjuka i då?
Jag har haft friska hästar (med blodprov regelbundet när de var gamla, alltid UA) och inte hört om järnförgiftning heller, (bara hos människor)
 
Det märker du inte förren hästen blir sjuk. Det är inget som syns utanpå hästen förren det har blivit riktigt illa och detsamma gäller för alla obalanser/brister vad gäller mineraler. När det syns/märks så har det gått väldigt långt och risken är stor att det då redan är försent. Det är därför det är så viktigt att räkna foderstat så att man vet att behoven blir fyllda och balansen mellan mineralerna är rätt. Är man rädd att hästen har fått för mycket järn/har någon obalans/brist så kan man ta blodprov och på så sätt få veta hur det står till i hästens kropp.

Vad blir de sjuka i då?
Jag har haft friska hästar (med blodprov regelbundet när de var gamla, alltid UA) och inte hört om järnförgiftning heller, (bara hos människor)
 
Hur tänker du nu? De flesta kraftfoder anger. Ibland anges enbart tillsatt mängd men koppar/zink/järn/osv är i princip alltid med på utländskt kraftfoder. Svenska anger oftare tillsatt mängd enbart

Hur vet du att det är verkligt innehåll och inte bara tillsatt mängd som anges på utländska foder.

Många verkar ju gömma sig bakom eu:s märkningsdirektiv där bara tillsatt mängd krävs vad gäller tex spårämnen, är det inte lika vanligt utomlands?

Pratad m en företrädare f Trikem som sa att dom anger verkligt innehåll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har letat runt efter oliak foder och info om det för att lära mig mer,, nyväckt intresse :D just nu försöker jag lära mig mer om vad...
Svar
6
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp