Lusern giftigt?

Marie_K

Trådstartare
Jag brukar ge lusern vid brist på protein, men så läste jag i en bok skriven av en amerikansk läkare som verkar mkt insatt i vad olika växter har för innehåll. Enligt honom ska alfaalfagroddar innehålla ett naturligt gift (kanavanin) som är farligt för imunförsvaret. Han skriver att baljväxter allmänt innehåller gifter och bör aldrig ätas råa.

Men hur är det då med lusern, är det detsamma som groddarna vi kan köpa till oss själva? Låter inte så bra om baljväxter är giftiga i största allmänhet:crazy: Minns att jag läst på nätet (men kommer tyvärr inte ihåg namnet på personen) att en kemist kollat vad lusern innehåller och hävdade att det finns ett ämne i det som kan påverka sköldkörteln negativt. Någon här som vet nåt om detta? Stämmer det?

Senast ändrad:
Sv: Lusern giftigt?

Nej fast om det finns gifter i borde det ju kunna påverka ändå. Min undran är om någon vet ifall det jag skrev ovan stämmer och isf hur farligt det är.

Sv: Lusern giftigt?

Men hur är det då med lusern, är det detsamma som groddarna vi kan köpa till oss själva? Låter inte så bra om baljväxter är giftiga i största allmänhet:crazy: Minns att jag läst på nätet (men kommer tyvärr inte ihåg namnet på personen) att en kemist kollat vad lusern innehåller och hävdade att det finns ett ämne i det som kan påverka sköldkörteln negativt. Någon här som vet nåt om detta? Stämmer det?

Ja det stämmer. Baljväxter innehåller ämnen som kan påverka sköldkörtelns upptagning av jod negativt, s.k. isoflavoner (genistein och daidzein). Lusern innehåller dock vad jag vet endast små mängder (soja innehåller betydligt större mängder isoflavoner och innebär en betydligt större riskfaktor) och man kan motverka den skadliga inverkan genom att se till så att foderstaten innehåller en tillräcklig mängd jod.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka