Lusern eller Suregrow till föl på bete

eldkyss

Trådstartare
Vårt föl som är ca 4 veckor går på ett bra sommarbete. Vill tillskottsfodrar dock modern varje dag med lusern,suregrow och mineraler. Han har börjat vilja ha även han och jag undrar om det är ok att ge honom lusern i en hink brevid? För mineraler bör han ju få i sig via mjölken?
 
Om fölet mår bra och har bra hull så finns det ingen anledning att ge honom extra foder. Föl småäter gärna av stoets mat av alla sorter, det är så dom lär sig vad man kan äta. Men du måste vara medveten om att fölet inte kan tillgodogöra sig något från fodret ännu. Hans matsmältning klarar än så länge bara av stomjölken. Det sker en långsam övergång från mjölk till grovfoder och den är inte klar förrän fölet är mellan och åtta och tio månader.
Därför om fölet skulle behöva extrafoder i den här åldern så måste det vara baserat på mjölk.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 250
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Eloise
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp