Lusern eller Hippo Grow Alfa?

lady_vip

Trådstartare
Mitt sto med föl går på lösdrift med fri tillgång på ensilage (kvot på 6.7), men innan de började fodras tappade hon lite i hull de sista dagarna på betet. Hon har inte fortsatt tappa, men har svårt att komma igen de där kilona trots över en månad med ensilage nu. Fölis har bra hull, men kanske något i underkant, men växer så det knakar.

Nu stod de på djursjukhus i en vecka, och det blev inte bättre av att stå inne och bara äta, äta, äta heller så jag måste börja fodra kraftfoder.

Kruxet är att jag bara har möjlighet att fodra en gång om dagen, därför kan jag inte ge henne för stor giva. Innan och efter fölning fick hon Hippo Grow Alfa och linfröolja och var utmärkt i hull, något överhull.

Nu står jag och funderar på vad jag ska ge? Alfan vet jag att hon äter, men jag är egentligen inte så förtjust i färdigfoder. Att sitta med analysen och skriva in värden är lite hopplöst - jag vet ju inte vilken mängd ensilage hon får i sig. Lusern är en gammal klassiker, men ger den tillräcklig push för att hon ska komma igen...?

Linfröolja har jag redan beställt igen. Min förhoppning är ju att detta ska vara övergående, men annars fodrar jag självklart på.
 
Sv: Lusern eller Hippo Grow Alfa?

Jag hade solklart gett lusern. Snällare mot magen, bättre värden (Kvarnbys har 150 gr smrp mot Alfas 135 smrp). Har t o m gett fri tillgång till lusern vid ett par tillfällen, när situationen krävt det. Gett jättefina resultat.
 
Sv: Lusern eller Hippo Grow Alfa?

Får nog prova det. Var egentligen det jag skulle ha när jag började tilläggsfodra i våras, men det var slut och strul med leverans så där stod jag med Alfan:)

Får väl ge ngn dl till ridhästen också så att hon får i sig oljan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 029
Senast: arabia
·
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 849
Senast: Tunnelapa
·
C
Foder & Strö Tänkte kolla om det är någon som vet om det är någon skillnad på hippo alfa och lusern pelletsen? Min kille e svår och få upp i hull...
Svar
17
· Visningar
3 605
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp