Lusangrepp

S

Spenter

:bump:
Är det någon som vet vad kan man behandla ett föl med när hon har löss?
Att klippa hästen och tvätta henne som man gör med en hund är inte aktuellt då hon går ute på lösdrift.

Sv: Lusangrepp

man kan lustvätta utan att behöva klippa, man ser bara till att kamma hästen ordentligt i samband med tvätten.. min pudel lusbadade jag utan att klippa och alla löss försvann..

när min shettis hade löss behandlades han med Etotal, som köptes från Lantmännen. Tror det är mot minkar egentligen. Var i pulver och man hällde en sträng från man till svans.
Jag fick också tipset om att raka han och tvätta, men ville helst inte det eftersom det var mitt i vintern och han gick på lösdrift.
Etotal funkade bra! Efter två behandlingar var lössen borta.

Etotal finns inte längre i sortimentet.Finns nåt liknande ,men ej effektivt på häst.

mot minkar? är det inte lättare att plocka bort dom för hand? eller sätta ut fällor?

Finns inte etotal kvar? Min klubbkompis köpte det för en månad sedan då hela deras stall behövde behandlas. Har en häst fått löss bör man behandla allihop för att vara på den säkra sidan. Det är oftast nu i januari och februari som man märker lusangrepp men över sommaren försvinner symtomen. Ett litet tips till om ni fått in löss i stallet. Virkon S är bra att spraya i boxutrymme och du kan även duscha över hästen ett par gånger under behandlingstiden med detta. Lusen kan vara svår att få bukt med.

BeastieBabe skrev:
mot minkar? är det inte lättare att plocka bort dom för hand? eller sätta ut fällor?

nja, menade ju att man behandlar mink (eller vilket djur det nu var...) med Etotal när dom har löss.

det är inte lätt eller, som på alla schampooflaskor "för fett hår" men.. vem vill ha fett hår? :confused: man vill väl självklart ha schampoo mot fett hår :p

Var hittar man Virkon S och hur mycket kostar det!

Tacksam!

Virkon kan du bland annat köpa på Granngården, Ekohallen, har sett att det finns i Bole katalogen också. Tror även att en del ridaffärer har det. Vill bara tillägga att jag igår köpte Etotal på Lantmännen/Granngården. Även det kan du beställa i Bole.

ok tack för tipset!

Vi har kört etotal i 3 veckor 1gn/vecka men har fortfarande kvar de jäklarna. Har nu fått ngt som heter avantage (tror jag) på recept - har någon hört talas om det?

min 3 åring hade det, vi kallade ut veterinären hon sa att jah det e inte så lätt att göra något åt, eftersom det är för kallt att bada hästen, hon tipsade oss om att annvända switch Pour on (stavning) det e väldigt stark och står beskrivning på förpakning hur mkt hästen ska ha, min stora häst samt d-ponny fick 40 ml 20 ml på rumpan och 20 ml på ena sidan av halsen, 2 veckor senare gör man om samma sak igen.

nu är dom båda lusfria och har slutat klia sig. :D

Jag tänker behandla min fölis som också har löss med jodopax och såpa, tycker det känns lite bättre än etotal och någon pouron lösning. Men det är lite för kallt just nu, får vänta tills det blir någon plusgrad. Enligt min hovis funkar kuren jättebra och den har alltid funkat på hennes ponnyer efter hon släpat hem ohyra från diverse kunder. Såpa och jodopax har man ju allt som oftast hemma också vilket gör att det inte blir så fasligt dyrt;)

En kanske lite fåning fråga - hur vet du att de är lusfria???

Har du tittat med lupp eller har du haft vet ute igen???

Hakar på här om det är ok... Jag undrar om någon här kan lägga ut en bild på hur de här odjuren egentligen ser ut??
Har precis fått hem en shetlandsponny som har visat sig ha en massa trevliga djur långt där inne i den långa pälsen:eek:
Jag har ingen erfarenhet alls av detta men har läst lite om det och pratat med veterinär som inte kunde säga direkt på min beskrivning om det verkligen är löss men att det var troligt. Vi behandlar med Switch-pour-on i väntan på klippning. Nu är jag orolig för att detta lilla nytillkomna loppboet ska sprida sina små vänner till mina andra, skinande blanka pållar! Bl a har jag en hingst, en shetlandsåring, som har en fantastiskt fin, fluffig o tjock päls, som bara älskar sin nya kompis! Han går o stryker sig på henne hela dagarna och jag har ingen möjlighet att hålla henne isolerad från de andra. Skulle ni behandla alla med switch eller vänta och se om de får några besvär först?
Hur funkar det här med lössens ägg? Är det som loppor, att man måste hålla på i många omgångar för att få död på både vuxna loppor o blivande små loppor??
Kan Ivomec hjälpa mot löss/loppor också? Vet att vi sprutade våra hundar med Ivomec en gång o veterinären kommenterade att detta tar allt, både mask o ev loppor!

Jag fick bort lössen med Etotal(köpt från GG för jaktiller, konstigt att det stog ett gäng burkar på hyllan brevid Switch och RB84;) vet ingen som har iller häromkring:angel: )

Iaf jag fick behandla en gång i veckan i fyra veckor tror jag det var. Ingen annan i lösdriften blev drabbad-smittad under tiden.

/T

Bayticol eller Switch rekommenderar jag. Bara att hälla en rand längs ryggen, ingen tvätt eller pulver. Om de är mycket utsatta kan två behandlingar behövas.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
809
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar