Lurad valpköpare(?) Registrering och tveksam ålder

Sockerbit

Trådstartare
Träffade idag en hundägare med sin cockervalp på en promenad, vi fastnade en stund och pratade eftersom även jag har en cockervalp. Det visar sig att valparna är födda samma dag och jag utbrister "Oj, vad stor han är!". Hennes "valp" är gigantisk i jämförelse med min, som ligger rätt jämnt med jämnåriga cockrar. Hon berättar även att hon själv fick ta tag i registreringen till SKK m.m. eftersom uppfödaren hävda att "det är så det går till" :crazy: Själv har jag aldrig varit med om att uppfödaren överlåtit det till valpköparna, utan alla papper och registreringar har varit klara tills den dag då man skriver avtal och hämtar hem sin valp vid 8 veckor. Då slog det mig, är det möjligt att hon rent av kan ha blivit lurad och att valpen egentligen är äldre än vad uppfödarna uppgett? Det var tydligen en "restvalp", alltså en sådan som blivit sist kvar i kullen...

Är det möjligt att fiffla med registrering av valpar? :crazy: Nån som har koll, eller någon teori?

(Jag ville inte fråga henne rakt ut då hon förmodligen skulle bli stött, hon var så stolt över sin lilla (stora!) valp :o)

Senast ändrad:
Sv: Lurad valpköpare(?) Registrering och tveksam ålder

Du kan inte kolla upp hunden på hund-data och hitta föräldrarna för att se om någon av dem är ovanligt stora?

Det andra kan jag inte svara på, men det där med registreringen lät skumt.

Jag tog tyvärr inte namn på hunden eller vilken kennel den kom ifrån... Kom på det i efterhand :grin: Typiskt!

GÅR det ens att registrera hunden själv till SKK? Eller kan ägaren ha syftat på jbv?

Det är bara uppfödaren som kan registrera en valp i SKK. Förmodligen menade hon Jordbruksverket där alla hundar enligt lag ska vara registrerade (även blandraser). Säkert kommer valpen från en kull som inte är registrerad i SKK, bara hos Jordbruksverket! Finns uppfödare som säljer valpar på detta sättet för fullt pris med egentillverkade papper, min svägerska råkade ut för detta då hon inte hade bättre koll. Betalade 12.000 kr för en papillion utan riktiga papper!

Det var inte ägarregistreringen hon menade då? Den gör ju valpköparen själv både till skk och jbv.

Vet inte hur det är med cocker just, men i många raser kan det vara väldigt stor skillnad på valpar som är lika gamla.

Det var inte ägarregistreringen hon menade då? Den gör ju valpköparen själv både till skk och jbv.

Vet inte hur det är med cocker just, men i många raser kan det vara väldigt stor skillnad på valpar som är lika gamla.

Min spontana reaktion också, både att det var frågan om ägarregistrering och att det kan vara rätt stor skillnad i hur olika valpar växer.

Skulle nog säga nej, det skiljer ju lite förstås... men inte sååå mkt som det var i detta fallet. Jag är tvärsäker på att hunden är bra mkt äldre än hon tror :crazy:

Låter som om hon blivit rejält blåst, ja. Angående storleken så är det väl lite sannolikt att födelsedatum faktiskt stämmer men att det är mer än cocker i hunden...

Visst kan hon ha blivit lurad. Men å andra sidan, det hade varit värre om valpen hade varit så liten att man kunde misstänka att den inte var 8 veckor vid leverans.

Visst ska uppfödaren registrera valpen hos SKK, men vissa gör det inte även om valpen är rasren och föräldrarna är reggade. Alla papper ska vara klara när valpköparen hämtar valpen. Ägarregistrering till SKK o JBV måste man dock själv göra. Är bara föräldrarna reggade så kan man själv regga valpen i efterhand har jag för mig. Det förekommer säkert att uppfödare får en kull på t ex 6 valpar och bara reggar 5 eftersom det är något fel på den sjätte valpen som man inte vill ska komma fram. Den kan t ex vara alldeles för stor eller liten eller ha fel färg eller t o m kroppsliga fel. Men uppfödaren gör i så fall ett grovt fel därför att övriga valpar kan ha ett anlag som kommer även i nästa generation om någon kommer att använda någon i kullen i avel.

Du kan ju fråga lite fint nästa gång om valpen är köpt hos någon med kennelnamn. Skyll på något, t ex att det skulle vara roligt att veta om hundarna är släkt.

Angående storleken så kan det skilja en hel del på valpar. Och sen är det ju så att vissa hundar blir som vuxna större eller mindre än vad standarden anger. Jag kan ge ett exempel på det. Jag träffade en gång en schäferägare på en lydnadstävling. Hon hade 2 schäfrar som var syskon, båda var reggade i SKK. Hanen var minst 10 cm högre än vad standarden anger, tiken var en dvärgschäfer inte ens hälften så stor som en normal schäfertik. Alla övriga syskon var normalstora och alla i hela kullen hade varit normalstora som nyfödda. Redan när valparna var ett par veckor märktes det att det skulle bli stora skillnader i storlek.

Man kan själv aldrig regga en valp i SKK, det kan bara uppfödaren göra.

Som uppfödare i SKK SKA du regga ALLA valparna (enda undantaget var tidigare vita schäfervalpar) och det går inte att regga en enstaka valp i efterhand. Är inte valpen reggad när man hämtar den (eller har intyg om att pappren är på gång från SKK) så kan man se sig i månen efter att få en SKK-registrerad hund.

Lona och Vallhund: Tidigare har man som valpköpare kunnat regga även enstaka valpar. Men jag ser i reglerna nu att det tydligen har blivit ändring på det. Tror inte det är så länge sedan, vet en kull där endast 1 valp blev reggad av valpköparen. Uppfödaren hade/har inte kennelnamn.

Och ja, jag vet att alla valpar i en kull ska reggas. Men det finns som sagt vissa som inte gör det.

Det måste ha varit ganska länge sedan man själv kunde regga en valp, med importer går det dock utmärkt, om de har stamtavla från FCI ansluten kennelklubb.

Det måste ha varit ganska länge sedan man själv kunde regga en valp, med importer går det dock utmärkt, om de har stamtavla från FCI ansluten kennelklubb.

Fast då registreras dom ju inte i egentligen mening - dom är ju redan registrerade och flyttas bara in i svenska registret:)

Lona och Vallhund: Tidigare har man som valpköpare kunnat regga även enstaka valpar. Men jag ser i reglerna nu att det tydligen har blivit ändring på det. Tror inte det är så länge sedan, vet en kull där endast 1 valp blev reggad av valpköparen. Uppfödaren hade/har inte kennelnamn.

Och ja, jag vet att alla valpar i en kull ska reggas. Men det finns som sagt vissa som inte gör det.

Jag har aldrig hört talas om att en valpköpare kan registrera en köpt oreggad valp. Denne skulle ju kunna dra till med vem som helst som föräldrar till den???

Under alla mina år med hund har det vad jag vet endast varit uppfödaren som kan registrera en valpkull - det är ju denne som sitter med parningsavtalet från hanen t ex som ska skickas med för registreringen etc.

Det är bara uppfödaren som kan registrera en valp i SKK. Förmodligen menade hon Jordbruksverket där alla hundar enligt lag ska vara registrerade (även blandraser). Säkert kommer valpen från en kull som inte är registrerad i SKK, bara hos Jordbruksverket! Finns uppfödare som säljer valpar på detta sättet för fullt pris med egentillverkade papper, min svägerska råkade ut för detta då hon inte hade bättre koll. Betalade 12.000 kr för en papillion utan riktiga papper!

Du kan även ägarregistrera blandras hos Skk, utan att hunden för den sakens skull blir stambokförd.

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 248
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka