lupinfrö?

B

BeastieBabe

läste i c.plancks bok att man kan ge lupinfrön (10,8 MJ, 31,6 i kvot) men ger man det som proteinfodermedel eller ger man det i form av "örttillskott" nån som har hört om detta?

Sv: lupinfrö?

Jag har aldrig hört nån som fodrat hästar med det, men annnars använder man det ju som proteinfodermedel, ungefär som ärtor...

hmm okai.. vet du nån toxisk gräns för det eller kan man ge mycket?

Det beror ju på vad man menar med mycket, men det innehåller en del antinutritionella substanser, så man kan inte ge hur mycket som helst. Jag vet inte om det finns några rekommendationer för häst...

jao, t.ex 100 g per 100 kg häst, det kankse är mycket? hmm annars tjänar det juh inte som proteinfodermedel om man inte kan ge så mycket ändå.. får kolla upp lite mer om detta :) tack för dina svar :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama