Lund---->nord Norge

Rea

Trådstartare
Har blivit kontaktadav en tjej som jättegärna vill köpa min drummel till häst :banana: .
Problemet är "bara" det att hon bor i Norge, i höjd med Kiruna :eek: .
Hur i hela fridens dar löser man transportproblemet och är det över huvudtaget lönt att tro att detta är ett bra alternativ?
Det är ju en skiiiiiiitlång transport dit....

Sv: Lund---->nord Norge

Man anlitar en transportör bara...vid längre sträckor brukar de oftast övernatta någpnstans efter färdvägen.

Kontakta något av transportbolagen, de brukar kunna fixa det mesta. Det finns ju travhästar som bor i Norrland och som transporteras ned till Jägers för att tävla ibland, det är ju en lång resa det också.

Så folk som bor i Kiruna tex, ska man inte skicka hästar till?
Jag tycker inte det är en så farlig sträcka, tänk på islandshästarna som åker båt från island, flera dagar i sträck.Från Skåne till norra sverige tar det bara ca 1,5 dygn.

Jo, jag hade näääästan kunnat räkna ut att man skulle anlita en transportör ;) . Hade bara lite allmänna funderingar om det hela, vilka papper som behövs etc. Pass givetvis men undra om man måste ha exportpapper också :confused: ?

chrysler skrev:
Så folk som bor i Kiruna tex, ska man inte skicka hästar till?
Ja givetvis var det PRECIS så jag tänkte :smirk: !
Kanske du kunde komma med lite input till mina funderingar, dvs lite mer djupgående information om hur man går tillväga för att lösa det på smidigaset sättet?

Det finns ju en hel del annonser både i Ridsport och Travronden. Ta offerter från olika transportörer och kolla om de kan köra "ända fram" eller var hästen kan levereras i så fall.

En idé är att ringa en travbana å fråga vilka firmor de anlitar, men jag har anlitat en firma som oxå åker till Norge har jag för mej(mkt travare), vet däremot inte varifrån de hämtar hästarna i Sverige, men jag skickar pm direkt jag kollat upp deras nr!

Innon EU krävs det pass, färdplan och friskhetsintyg för att transportera hästen. Det behöver inte vara exakt samma till Norge då de inte är med i EU. Men det borde inte vara krångligare. Det är ju passfritt för oss människor...

Å eksportere hest til norge foregår på følgende måte:
1. Hesten må ha pass
2. eksportpapirer:reiseplan(hvis reisen varer mer enn 8 timer),sunnhetsattest. De fleste veterinærer vet hva du snakker om hvis du sier at hesten skal klargjøres for eksport. Disse papirene må ikke være eldre enn 48 timer når hesten reiser fra din stall.
3. stopp ved grenseovergangen og vis frem papirer.Du får da ett dokument som sier at hesten faktisk er tatt ut av Sverige.
4.Stopp ved grenseovergang i Norge,for å få ett dokument som sier at hesten er tatt inn i Norge.
5. Ved den Norske tollstasjonen skal det betales toll og moms på hesten,med mindre ett spedisjonsfirma står ansvarlig,da vil de sende regning i posten..
Håper dette oppklarer ting litt for deg..Er noe uklart,må du bare spørre :smirk:

Hej, ja nu är jag här och lägger mig i ;)

Jag köpte en häst ifrån södraste skåne och hit upp till norrland. Han åkte med en transporttör och eftersom det är en bit så fick han övernatta på ett stall i sthlm. Sen åkte han vidare. Han hade aldrig i sitt liv åkt så långt bara korta sträckor i en vanlig transport, men de åker jättebra i dessa transporter så det hade absolut inte varit ngt problem, han var jätte pigg och faktiskt ganska utvilad när han kom hit. Inte tappat vikt osv.

Tänkte bara dela med mig av lite erfarenheter.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka