lunchgrindar?

E

emmiz79

Toppen tänker man då, 1 fodring mindre om dagen... Men, är det någon som har negativa erfarenheter? Kanske att timer inte fungerar eller "skador" på häst när grinden öppnas osv? Kom gärna med tips, funderingar och erfarenheter!
...eller är det bra jag som är nojjig efter alla klantiga skador vi lyckats med...

Sv: lunchgrindar?

Nu fick vi aldrig upp vår lunchgrind i höstas innan tjälen kom, så vi har tekniskt sett inte använt den.
Men en sak jag märkte var att min ponny inte gillade fjädergrinden, han var rent av rädd för den de första dagarna!
Så fort han insåg att den bara lät konstigt var det inga problem längre.

Var också lite nojjig, men mer för att repet skulle sladdra iväg, och satte inte heller upp grinden vi köpte... Vi hade satt upp stolpar och lämnat två mellanrum öppna för att sätta i grinden där senare, men vi märkte att pållarna inte gärna gick genom öppningarna - de kände sig väl instängda de är vääldigt försiktiga/varsna av sig ;D Men vi köpte två lunchlådor i stället. De funkar utmärkt - om man inte lägger i mer än 1 kg hö vill säga, annars fastnar höet i lådan och våra jäätteförsiktiga pållar vågar inte äta/dra ner det :p

Men timern har funkat, oavsett hur kallt det varit, så är det bara det som är ditt problem borde grinden funka. Har en kompis som pratat så varmt om grinden, det var därför jag köpte en.

Tycker dock att priset kanske var väl häftigt för vad man fick... Vet att jag fick bilder från en tjej här på buke som fixade ihop en egen grind betydligt billigare. Krävde dock att man fick tag på en branddörrsmagnet, så där sket det sig för mig :cool:

Senast ändrad:

Vi har använt vår lunchgrind under hela hösten och jag tycker att den har fungerat bra. Har inte haft några problem med timern och hästarna lärde sig väldigt snabbt att inte stå för nära grinden då den kan komma farande plötsligt :)

"Tyvärr" har jag två nyfikna och kanske lite oförsiktiga hästar som gör sitt bästa för att öppna grinden själva :mad: Så nu under vintern när det varit så mycket snö och vi har haft problem med att de inte känner av elen har det varit krångligare. Först kom de på att det var ju bara att gå igenom så släpper magneten... Fixade elen, så tog det ett par dagar innan den ena öppnade genom att bita tag i det isolerande handtaget. Nu har sambon virat tråd runt magneten och handtaget och nu verkar det fungera :devil: Pålle kan dock stå i timmar och studera öppningen från olika vinklar så vi får se vad hans nästa påhitt blir...

Vad jag inte gillar med detta är att det känns lurigt om de lär sig att staket öppnar sig om man springer igenom... Vill ju inte att de ska få för sig att springa igenom den vanliga tråden också. Förhoppningsvis blir det bättre när snön försvinner och de känner av strömmen bättre. Sedan kanske du inte har lika envisa hästar som jag har heller!

Vi har använt våra två lunchgrindar i tre år nu och har inte haft några problem!
Vi har en variant där det är ett elrep med handtag som man fäster vid en krok med timer i ena änden, och i andra finns ett sånt där block som repet går zick-zack i, och en tyngd i form av en sandfylld dunk. Så när timern släpper så rullas repet snabbt upp och ingenting ligger på marken.
Vi hade lite problem förra hösten, grindhandtaget fastnade i leran istället för att rullas upp, och det fick följden att hästarna inte vågade gå in. Problemet gick att lösa lätt genom att slå ett par knutar på repet så det blev mer sträckt och fick då lite mer fart när det släpptes.
Det har alltid fungerat hur kallt eller blött det än varit, aldrig några problem. Våran grindöppning är nog ca 2 meter lite drygt, och hästarna vande sig väldigt fort vid ljudet när repet släpper. Min ponny (23 år med nerverna på utsidan :angel: ) kan fortfarande hoppa tre meter upp i luften när han står och solar sig utanför grinden när den släpper men han går lika fort in och äter :D

Vi har använt våra två lunchgrindar i tre år nu och har inte haft några problem!
Vi har en variant där det är ett elrep med handtag som man fäster vid en krok med timer i ena änden, och i andra finns ett sånt där block som repet går zick-zack i, och en tyngd i form av en sandfylld dunk. Så när timern släpper så rullas repet snabbt upp och ingenting ligger på marken.
Vi hade lite problem förra hösten, grindhandtaget fastnade i leran istället för att rullas upp, och det fick följden att hästarna inte vågade gå in. Problemet gick att lösa lätt genom att slå ett par knutar på repet så det blev mer sträckt och fick då lite mer fart när det släpptes.
Det har alltid fungerat hur kallt eller blött det än varit, aldrig några problem. Våran grindöppning är nog ca 2 meter lite drygt, och hästarna vande sig väldigt fort vid ljudet när repet släpper. Min ponny (23 år med nerverna på utsidan :angel: ) kan fortfarande hoppa tre meter upp i luften när han står och solar sig utanför grinden när den släpper men han går lika fort in och äter :D
Jag har samma variant, men köpte en upprullningsbar grind på gr***den istället. Har också funkat utmärkt både höst och vinter. Ibland när det har varit väldigt fuktigt och sedan frusit har man fått dra kroken på timern fram och tillbaka några gånger innan man fäst grinden och satt på timern. Men det har annars inte varit några som helst problem. Mina grindöppningar är 5 meter för att inte ponnyn ska ställa sig i grindhålet och vägra låta den andra hästen komma in och äta. Jag är supernöjd med lösningaen :bump:

jag kom på en grej till vi hade lite "problem" med. Min pålle, som numer är i himlen, luskade snabbt ut hur han skulle få grinden att lossna och därmed ge honom lunch när HAN ville. Han stod och slog sanddunken fram och tillbaka med mulen, mer och mer våldsamt tills den lossade tillräckligt på snöret och handtaget ramlade av kroken. Och vips! Lunchen serverad till han och hans kompisars glädje! Detta fick vi lösa genom att hänga dunk-anordningen på insidan av trädet (som agerar stolpe på den sidan). Fråga mig inte hur han lärde sig detta men fort gick det :D

Jag har också en mekanisk grind (alltså inga magneter, el osv). Timer typ äggklocka med hake, grind med tyngd på motsatt sida.

Fungerade toppen hela förra vintern med två väluppfostrade ston i hagen:)

I år har jag en mindre uppfostrad vallack som gör allt för att få upp grinden direkt efter frukosthöet.:mad:

Först fungerade inte utrymmet jag tog till för vallacken kontrollerade hela lunchhagen och drev ut stoet ur den och åt upp allt själv:grin:. Så en rejäl lunchage fick jag bygga så de två högarna låg långt ifrån varandra samt långt ifrån öppningen. Öppningen placerades i mitten av långsidan så stoet inte ska bli inklämd någonstans.

När han inte bara står och psykar grinden timme efter timme kör han rodeohopp mot den, stegrar osv. Vandrar som besatt utefter lunchhagen i väntan på att det magiska ska hända:angel:

Två gånger har han (tja jag har han som starkt misstänkt:cool:) förmodligen hoppat över tråden men lyckats dra med sig handtaget som lossnat och legat 2 meter innanför öppningen.
Han har även bitit sönder plastdunken med vatten (som agerar tyngd). Lyckats skruva av korken på den och sen tuggat vidare....

Den enda gången själva grinden inte öppnats sig är när tråden varit för spänd. När jag släppt lite på trycket så fungerar den i all väder.
Sen har jag fått skottat under grinden för hantaget har några gånger hakat i snön och blivit liggandes på marken.

Det som är svårt är att avgöra hur högt man ska sätta den för listiga ponnysar. För högt och de kryper under och för lågt och de hoppar över...:grin:

Vår grind kan man sätta på max 6 timmar men eftersom han verkar uppleva den stressande så törs jag bara sätta den på 4 nu. Det är ungefär vad han verkar hantera utan att bli galen.

Ett tips till (blir långt det här:D) jag placerar lunchhöet i stora baljor för blåsiga dagar hinner det blåsa bort annars:idea:

TACK för alla svar :)
Ja, min häst är ju också av den nyfikna och lite oförsiktiga typen, men det är bra tips kring vad man ska tänka på när man bygger upp lunchgrind och hagen. Det jag mest kanske oroade mig över var ju att grinden ska komma farande och ställa till med något oönskat, kanske man får vänja in det på något sätt... Och el, med andra ord superviktigt om maten ska ligga kvar där tills det är dags att äta den ;) + tunna, toppen!

Hur stora lunch-hagar har ni?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två hästar och lunch-hagen är väl uppskattningsvis 5*10 m, med själva grinden mitt på långsidan så de kan gå åt varsitt håll och äta ostört.

TACK för alla svar :)
Ja, min häst är ju också av den nyfikna och lite oförsiktiga typen, men det är bra tips kring vad man ska tänka på när man bygger upp lunchgrind och hagen. Det jag mest kanske oroade mig över var ju att grinden ska komma farande och ställa till med något oönskat, kanske man får vänja in det på något sätt... Och el, med andra ord superviktigt om maten ska ligga kvar där tills det är dags att äta den ;) + tunna, toppen!

Hur stora lunch-hagar har ni?
min är nog 10*15 ungefär med ca 5 meters grindhål. Jag lägger ut 4 högar till två hästar, och det verkar funka bra:laugh:

Jag har två hästar och lunch-hagen är väl uppskattningsvis 5*10 m, med själva grinden mitt på långsidan så de kan gå åt varsitt håll och äta ostört.

Och idag när jag laddade lunchen såg jag att den är nog snarare 10*20 m med lite rundade hörn, 5*10 skulle nog kännas för litet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka