lugnande utskriven av vet

Minisol

Trådstartare
Börjar närma sig den årliga vaccinationen, bara det att min häst är extremt spruträdd, har testat med bedövningssalva men det hjälper inte. Kan man prata med vet när man bokar vaccinationstid om att få lugnande utskrivet som man kan ge innan vet kommer? Eller har ni andra idéer? Vaccineras måste hon ju, men inte kul när det känns som "på liv eker död"-tillstånd för både veterinär och medhjälpare, med andra ord, ett felsteg och någon åker själv in med ambulans...

Funkar det inte att gå förbi i stallgången och vet snabbt ger sprutan i motsatt sida rumpan (så om hästen slår mot "getingen som biter den" slår den ut på sidan vet inte står). Så eller med godis och vet snabbt bara drar in sprutan har funkat på mina stickrädda/stickarga.

Annars finns lugnande att skriva ut ja.

På lång sikt tycker jag det är värt att ta en titt på klickerträning/motbetingning. Jag har arbetat i flera år på en rätt stor gård och en av våra veterinärer var mer än villig att vid varje besök (rutin/besiktningar/icke akuta ärenden hos andra hästar) också ge de mest extrema hästarna en kort session.
Hon är givetvis utbildad. Det behövdes inte alls många sessioner innan vi märkte en jätteskillnad hos våra problemkusar.

På lång sikt tycker jag det är värt att ta en titt på klickerträning/motbetingning. Jag har arbetat i flera år på en rätt stor gård och en av våra veterinärer var mer än villig att vid varje besök (rutin/besiktningar/icke akuta ärenden hos andra hästar) också ge de mest extrema hästarna en kort session.
Hon är givetvis utbildad. Det behövdes inte alls många sessioner innan vi märkte en jätteskillnad hos våra problemkusar.

Det brukar jag med rekommendera, och ofta är det väldigt effektivt.

På min egen funkar det dock inte alls, hon blir mer stressad och kastar sig hejvilt åt alla håll.. Hon får panik så fort veterinären kommer in i stallet (oavsett vilken veterinär och ärende, det är som om hon känner att det är en vet så får hon panik) så det är ingen bra grund att börja jobba på. Har provat att veterinären ger godis, att börja träna innan vet kommer in i stallet, träna att ta "spruta" utan veterinär ("picka" med en spruta utan kanyl och ge klick) men inget hjälper..

Min andra ponny däremot. På honom funkade det så bra att han numera gnäggar glatt så fort det är spruta på gång.

Låt vet göra klart utanför stallet. Led hästen förbi vet. Vet sätter sprutan i rumpan.

Sen kan vet ge godis i boxen och vaccinera de andra hästarna.

Ta bort "förväntningen". Min gick inte heller med träning eller klicker. Men att vet bara kom in, direkt och blixtsnabbt stack och så var det klart tog bort nojan över vet. Och på sikt spruträdslan. Det är ju egentligen inte sticker som är problemet - de får inte panik av att bli biten av en broms. Utan situation plus stick. Och förväntningen.

Fast min häst kan slänga sig handlöst ner i backen om hon blir biten av en broms :o men en duktig vet sätter en vaccination ännu snabbare.

Ja ett bromsbett är många gånger värre än ett vaccstick. Därför jag tog det som ex.

Men menar du att din häst slänger sig i backen av ETT enstaka bromsbett? Absolut de kan göra det när det är mkt broms, det blivit bitna flera ggr på kort tid mm. Men om en broms nu plötsligt kom och bet din häst när hon betade i hagen - skulle hon slänga sig omkull då?

Ja ett bromsbett är många gånger värre än ett vaccstick. Därför jag tog det som ex.

Men menar du att din häst slänger sig i backen av ETT enstaka bromsbett? Absolut de kan göra det när det är mkt broms, det blivit bitna flera ggr på kort tid mm. Men om en broms nu plötsligt kom och bet din häst när hon betade i hagen - skulle hon slänga sig omkull då?

De beror lite på men sätter sig broms :devil: uppe på ryggen så hon inte når kan hon slänga sig handlöst ner och rulla för att bli av med den. Eller så kommer hon springande om jag är i närheten för att jag ska ta bort den :o och då är hon väldigt upprörd vilket innebär att hon ibland är nära att trampa mig så lite vanskligt är det i bromstider :crazy:

Medan gamla hästen överhuvudtaget inte verkar bry sig om bromsbett alls :confused: så de reagerar synnerligen olika

Senast ändrad:
Be att få domsedan som man lägger under tungan utskrivet, så kan du ge det en halvtimme-timme innan. Det tar ju udden av stressen också och hon lär sig att det inte är så farligt.

Domesedan är nog det bästa, ser ut som en avmaskningstub man ger under tungan.

När vi hade en som var helt omöjlig att spruta fick han gå kvar i hagen till veterinären var på plats, vet ställde sig bakom ett hörn på den vanliga vägen mot boxen och "hoppade" fram precis bakom den som ledde in hästen och stack i halsen. Han han aldrig börja hetsa upp sig och såg aldrig klart vad som hände för den som alltid håller i grimskaftet normalt var i vägen. Men det gäller att ha en snabb och pricksäker veterinär.

Mitt sto är väldigt dramatisk när det ska vaccineras men det löste jag genom att byta veterinär till en med god erfarenhet utav spruträdda hästar. Första gången hon vaccinerade behövde hon bara "gå förbi" så var det klart. Min häst hann inte ens vinkla ett öra. Så jäkla snabbt och proffsigt gjort.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama